Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Vad köper man för armbandsur idag?

  1. #1

    Standard Vad köper man för armbandsur idag?

    Steg in i en butik idag i hopp om att köpa ett armbandsur.
    Fick ju beslutsångest. Liten grej på armen som visar tiden, hur svårt kan det vara... :-D
    Många tillverkare också... kikade runt och fastnade direkt för en jäkligt snygg Seiko (om den hette så), men inte betalar jag 25.000 kr för en klockjäkel jag ska ha på mig när jag är på jobb, typ. Den jag har nu (nån 3.000 kr Festina) så börjar bli sliten så det är bara att inse att den måste klara att vara på armen 8-9h per dag.
    Kan detta bli en intressant tråd som hjälper mig på traven? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är du en tidsslav?
    Jag gillade Crocodile Dundee när han kollade mot solen med hatten i handen och sa tiden :-)
    Själv kommer jag knappast ihåg när jag hade ett armbandsur senast.
    På jobbet var vi tvungna att ha mobil och där kunde man se tiden - fast knappast ringa.
    Senaste klockorna jag hade var helt digitala och hade lite finesser som var bra att ha när man reste.
    Skulle jag ha ett armband i dag så hade jag nog valt ett som tog puls och var stegräknare med mera - då kan man ju dessutom känna sig lite nyttig - och spara GPS-punkter för spännande platser där man blivit av med flygplan eller dyligt......
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Bell & Ross - BR01 För att den ser ut som ett flygplansinstrument.
    Fast priset är lika orimligt som den Seiko du hittade.

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Mina senaste klockor är från en välrenommerad butik....
    ebay!

    Lägg tvåhundra spänn på en kinatillverkad kvalitétskopia, ser bra ut och visar förvånansvärt rätt tid!

    Och när batteriet är slut efter ett par år, så får ebay ett besök igen....
    Retroholic!

  5. #5

    Standard

    Om du inte vill betala nypris men är intresserad av att ha något lite snyggare på armen så finns det en hel del begagnat att köpa, både privat och via auktion.
    Eller så lämnar du in den du har på renovering.

  6. #6
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Samsung Gear S3?
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu var det nog inte en mobil på armen som man behöver ladda varje dag som efterfrågades utan antagligen ett normalt armbandsur - gissar jag i alla fall. Kolla i så fall på nån Citizen-modell - har mycket god erfarenhet av dessa och de finns trots hög kvalitet till rimliga priser. Min nuvarande (rätt dyra) Tissot har förorsakat mig mycket mera bekymmer men lyckligtvis har jag fortsatt betala försäkringen som ingick vid köpet så det har inte blivit så våldsamt dyrt ändå..
    Även om jag alltid har mobilen med mig så skulle jag känna mig väldigt oklädd utan ett armbandsur.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Själv är jag ju en tekniknörd så jag köpte en LG G-watch R när den släpptes för några år sedan. Den klarar sig fortfarande 3-4 dagar utan att behöva laddas.

    Annars växlar jag mellan den och min FILA Chronograph i Aluminium.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Personligen så räcker det med att man numera måste ladda mobilen minst en gång per dygn så nåt armbandsur som också måste underhålls-laddas ständigt känns f n knappast aktuellt. Men vi vet ju inte riktigt hur Ålänning ställer sig till detta...
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag hade en ganska dyr Seiko titanklocka (vattentät med kronograf) men den gick sönder, de bytte urverket på garantin men efter ett tag stannade den upprepade gånger (vid 5-6 olika tillfällen) och den hade också ganska kort batteritid tyckte jag.
    Lyckades stoppa klockan en gång själv också, när jag höll på att montera en stor Hacker el-motor i en modell. En elmotor har ju magneter och det gillar inte klockor tydligen. För när jag lämna in klockan fråga de om jag varit i närheten av nån magnet, och det hade jag ju - elmotorn. Nåväl, där lärde jag mig nåt nytt.

    Då urmakaren ej lyckades få klockan att gå tillförlitligt så tröttna jag att ränna till urmakaren stup i kvarten.
    Köpte en superbillig digitalklocka på Clas Ohlson för 200 kr som gått som en klocka...

    http://www.clasohlson.com/se/Armband...igital/36-4046

    Går den sönder, so what, bara köpa en ny då de är billiga.
    2 års garanti förstås, 90 dagar öppet köp.
    Batteri (30 kr) kan man byta själv om man har en sån där pytteliten stjärnskruvmejsel.
    De har numera även klockarmband (60 kr) som reservdel.
    Finns recensioner att läsa på Clas Ohlsson om denna klocka.

    Vad jag skulle vilja ha är en sån klocka jag hade som sluta funka men som fungera som den skulle och så skulle jag vilja slippa batteribyte.
    Men såna klockar blir nog rätt dyra.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-08-29 klockan 11:55.

  11. #11
    Micke.Falos avatar
    Reg.datum
    okt 2011
    Inlägg
    152
    Jobb
    Ägare MRC AB
    Klubb
    ÖMFK Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jag har en Samsung gear S3, den har skapat ett onödigt behiv förrutom att den visar tid. Det blir ganska diskret när någon ringer, skickar sms eller annat och det vibrerar lite på armen, en snabb glutt om det är viktigt eller kan passera. Även kalender påminnelser har jag fastnat för. Du kan även prata "handsfree" via den om man så vill. Visst är det en sak till att ladda men riktigt så besvärligt är det inte att ställa klockan i laddningsdockan när man lägger sig på kvällen. Den klarar sig i tre dygn oftast på en laddning.
    "we have a long way to go and a short time to get there"
    SA3BED

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Min fru och mina barn använder en:
    https://www.xiaomi-mi.se/sv/xiaomi-m...i-band-2-svart
    va de nu ska va bra för

  13. #13

    Standard

    Själv har jag lite blandat (frugan kränger klockor) och just nu gillar jag verkligen Kronaby (Svenskt!). En "uppkopplad" klocka man inte behöver ladda. Dvs, ser ut som en vanlig (ingen display alltså) men har lite lagom funktioner. Nackdelen är väl priset då.
    https://www.kronaby.com/

  14. #14

    Standard

    En Citizen Eco-drive med safirglas sitter på min arm sedan något år, varje dag i stort sett och inte en repa. Radiokontrollerad tid, massa funktioner som jag inte använder (för små "extra" urtavlor) men cool look. Troligen denna: https://www.uropenn.se/citizen-skyha...yABEgIUOfD_BwE

  15. #15

    Standard

    Köper sedan några år tillbaka mina klockor på den lokala marknaden på lördagar och onsdagar i Santa Pola söder om Alicante. Där hittar jag klockan Eve Mon Crois som finns i olika färger till ett pris av 10 EURO.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4480.jpg 
Visningar:	111 
Storlek:	59,8 KB 
Id:	63458 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4482.jpg 
Visningar:	102 
Storlek:	52,5 KB 
Id:	63459

    //R

  16. #16

    Standard

    Är intresserad av klockor och har således schweiziska automatklockor, vilket kan vara snyggt (och dyrt). Men kanske inte det bästa om man är praktiskt lagd. Den Seiko du kikade på lät dyr. Kanske var det en Grand Seiko? (som förvisso brukar ligga runt 40-60kkr). Det är en helt annan division med handgjorda automatklockor av mycket hög kvalitet, även populära bland samlare.

    För slit och släng skulle jag rekommendera en vanlig Casio F91: https://www.runns.se/armbandsur-kloc...iABEgLfrPD_BwE

    Maken till tillförlitlighet och stryktålighet får man leta efter. Finns ju med metallarmband också om man gillar det.

    Vill du ha något mer dressat för under 5000kr så skulle jag nog tänka mig en Seiko ("Vanlig", ej kronograf), Citizen eller Certina. Jag skulle undvika "parfymklockor" från t.ex. Armani, Boss osv. då de inte är prisvärda i förhållande till kvalitén. Håll dig till mer kända klocktillverkare.

    Är du mer för något tufft/outdoor så finns ju Luminox, som för övrigt används av Navy Seals.

    Även om det svider att säga det så är väl sanningen att de flesta billiga kockor gör jobbet...

  17. #17
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Hej,
    Det sägs att en klocka är en mans enda smycke... Och ingen verkar ha nämnt Rolex. Jag vet att det är en stor investering men de verkar bara gå upp i pris hela tiden och modellerna verkar inte bli impopulära i första taget. Det är svårt att inte få tillbaka det man gett efter 5-10 år eller mer. Dock tror jag att de är väldigt konjunkturkänsliga så köper vid "fel" tillfälle och måste sälja så kan man nog förlora en del.

    Jag har en Apple Watch och det är lätt att bli beroende av den. Men jobbigt att behöva ladda den varje natt.

    Lycka till med vad det än blir!

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonasH Visa inlägg
    Hej,
    Det sägs att en klocka är en mans enda smycke... Och ingen verkar ha nämnt Rolex. Jag vet att det är en stor investering men de verkar bara gå upp i pris hela tiden och modellerna verkar inte bli impopulära i första taget. Det är svårt att inte få tillbaka det man gett efter 5-10 år eller mer. Dock tror jag att de är väldigt konjunkturkänsliga så köper vid "fel" tillfälle och måste sälja så kan man nog förlora en del.

    Jag har en Apple Watch och det är lätt att bli beroende av den. Men jobbigt att behöva ladda den varje natt.

    Lycka till med vad det än blir!

    Ja det är klart. Går man upp i pris så finns ju lite intressanta klockor för den flygintresserade. IWC Big Pilot/Grosse Flieger, Breitling, Sjöö Sandström (JAS-piloternas klocka) samt min personliga favorit, Lemania "Viggen" (användes av Viggenpiloterna på 70-talet, givetvis med M-nummer och tre kronor instansat på baksidan) för att nämna några. Även Heuer Bundeswehr är fin.

  19. #19
    JonasHs avatar
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    464
    Jobb
    .
    Klubb
    Mölndals MF

    Standard

    Lemania Viggen var väldigt snygg! Men dyr...

  20. #20

    Standard

    Hoh hoh! Tack för en massa svar. Jag är nog ute efter:
    - Inte "titan-färgad", för det har jag redan, svart/mörk skulle vara lite annorlunda
    - Inte LCD
    - Metallband
    - Klockor med flera "urtavlor" är snygga, dvs är mer ute efter något snyggt än praktiskt
    - Är nog mer smycke jo... tittar på klockan ibland... använder inte funktionerna alls...
    - Stör mig redan på att silveroxid-batterierna inte håller längre än 1 år i nuvarande klocka, så att ladda klockan stup i kvarten vill jag inte
    - Tillverkad av klocktillverkare som nån sa, inte parfymklocka
    - Hellre stilig än robust, alltså mer åt "finklocka"-hållet än för byggarbetaren
    - Modernare look !? hellre än att den ser gammaldags ut

    Kikade lite på eBay och jöösses va det finns häftiga klockor för struntsummor... men hur dom är att ha sen, det är en annan sak.

    Tack för många tips! Många fina märken där.

    Har lite andra klockor också, nån väldigt lätt Rolex-kopia som jag köpte nytt batteri åt igår.. och nån guldklocka o nåt till... men inget "svart"/mörkt. Intressant det här med klockor... finns så sjuuukt många sorter!!!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •