Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Inverterad os 48

  1. #1

    Standard Inverterad os 48

    Hej tänkte sätta min os 48 i en phoenix model Fun star mk2 och enligt beskrivningen ska motorn sitta inverterad är det några problem med en fyrtaktare. ? Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170905_223846.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	62,0 KB 
Id:	63520

  2. #2

    Standard

    Teoretiskt ska det inte vara det, men personligen har jag haft svårt att få såväl tvåtaktare som fyrtaktare att gå bra inverterat. Enda undantaget är YS-motorer med pump som gått kanonbra i alla lägen, oavsett tankplacering. Samt bensinare.

    Om du provar så se till att tanken hamnar perfekt i läge så ska det väl kunna gå.

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Jag har bara kört 2-taktare och det är inga problem så länge tanken sitter rätt i höjdled, detta är absolut det viktigaste.
    Det är alltså tankens centrum-linje som skall ligga lite under bränsle rörets position i förgasaren.

    Om tanken sitter för högt på en inverterad OS (4-taktare) så rinner bränslet in och fyller motorn, innan man hunnit att starta den. På en två-taktare så rinner det ut på marken, men det är även svårt att få till tomgången...

    Här tex har jag en inverterad Norvel .074 (1.2cc), går som en klocka

    Kör så det ryker!

  4. #4

    Standard

    Är det inte klunkens höjd som bestämmer när det blir en häverteffekt eller tänker jag helt fel ? Vid första monteringen så hamnar säkert tankens centrum ca 15-20 mm över inloppet på motorn

  5. #5

    Standard

    Du har nog rätt det är väl högsta överrinningspunkten som räknas .Så jag har nog ett problem där.svårt att sätta den åt rätt håll med blir nog mycket motor som går igenom kåpan då .kanske går att sätta den snett? .Får nog klura lite på detta för höjden är nog avgörande

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    En inverterad Surpas behöver nog ombordglöd?
    Annars släcks nog stiftet då den går på låga varv.
    4-taktare gillar väl inte inverterat läge överlag?
    Med glöd skall det gå fint.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    Standard

    Hade denna montering varit bättre? .Hamnar bra i höjd då eller är det bättra att försöka få den monterad åt rätt håll vill ju ha den så driftsäker som det går för den går hur fint som helst när jag hade den i ett övervingat plan Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170906_174826.jpg 
Visningar:	225 
Storlek:	48,9 KB 
Id:	63521

  8. #8

    Standard

    Den gick fint Cox kul med en film ��. Vore gott att slippa onbordglöd försöker hålla nere vikten så mycket det går

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har ett par sådana här onbordglödare, funkar perfekt på en 6V mottagaracke.
    Eller så kopplar man den på ett externt batteri...

    Glömde länken...
    https://www.aliexpress.com/item/RCD3...7-40db01a57297
    Senast redigerat av Thomas den 2017-09-06 klockan 22:29.
    Retroholic!

  10. #10

    Standard

    Min enda helt inverterat monterade motor är en Saito 180 4T och den går bra på tomgång utan glödström.

  11. #11
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Hade denna montering varit bättre?
    Ja, det tycker jag ser bra ut höjdmässigt. Om du dessutom vänder den mot den andra sidan så får du ju avgasröret nedåt.
    Kör så det ryker!

  12. #12

    Standard

    Sidmonterat funkar alltid. Som någon sa, tankhöjden är helt avgörande, och det kan ställa till det när kroppen "inte räcker till" för att få tanken lågt nog. Avgaset nedåt är att föredra.

    kör man med pump så kan man till stora delar kompensera för en sämre tankplacering, men det känns onödigt om man inte absolut måste

  13. #13

    Standard

    Tack för svar får nog bli sidmonterat verkar som om det har samma driftsäkerhet som stående fast avgassystemet nedåt.Tack för tipset om glödsystemet verkar vara ett smidigt system.Hur långt ner kan man ha tanken i förhållande till ingående på förgasaren? .snackar vi nån mm eller kan det vara 10mm?.Vad är optimalt?

  14. #14

    mrfxcoupes avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    260
    Jobb
    Hyrdraultekniker SCA Underhåll.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Jag har en Kyosho P-40 som jag flyger med en OS 52 inverterad. Har aldrig haft problem med det. Kan bli ibland om man står i kö på tomgång på något meeting till flightline att den kan stanna. Annars inga problem.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Motorn vet inte att den sitter upp och ner så det går bra

  16. #16

    Standard

    Tackar för alla svar då får det bli tankhöjden som får avgöra vinkel på motorn

  17. #17

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fyrtaktare startar bäst inverterade. Mina har inte varit så kinkiga på tankhöjden, eller så var det rätt från början, den har ungefär varit central i förhållande till spraymunstycket i förgasaren. Det har gått fint med Snap-Roll och alla rollar inklusive den mest brutala, dödsrollen: flat-spin som är ganska extrem. Våldsam Lomcevac i 100..120 km/h, inget motorstopp utom någon enstaka gång.

    UTAN tryckmatning från en ljuddämpare.

    Dock med finjusterad förgasare och 5..10 % nitrometan och ett bra glödstift i god kondition: O.S "F"

    Bo
    Senast redigerat av BJS den 2019-06-01 klockan 23:56.

  18. #18

    Reg.datum
    dec 2016
    Inlägg
    18
    Jobb
    Busschafför
    Klubb
    Ingen just nu

    Standard

    Håller med BJS!

    Aldrig haft problem med OS Surpass utan tryckmatning, och kört mest inverterad motor, annars sidomonterad.

    Går lite fett utför, så motorn går lite lugnare, och varvar ut i stig, på grund av det blir lite magrare blandning.

    Passar mig bra!
    Tord S Eriksson,
    Loving all that flies!

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fyrtaktare fungerar bäst inverterade, så du kan känna dig lugn.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tobbepostis Visa inlägg
    Motorn vet inte att den sitter upp och ner så det går bra
    Tvåtaktare hatar dock att startas upp-och-ned, eftersom de tenderar att lida av surhet som släcker glödstiftet eller hydraulisk låsning.

    När de väl är igång, så är de lika glada upp eller ned.

    Fyrtaktare å andra sidan, dränerar överskottsbränsle ut i avgasröret, älskar att startas upp-och ned, givet att man kör dem med startmotor, för att ventilera ut överskottsbränsle, före inkoppling av glödström.

    Ofta motorstart utan baktändning, om man använder startmotor. Jag har slutat med handstart sedan förtio år, eftersom det inte är roligt med hack i fingret.

    Mindre motorer handstartar jag dock fortfarande med skydd för fingrarna.

    En startmotor kan vara skadlig för de mindre motorerna.
    Senast redigerat av BJS den 2020-12-18 klockan 18:54.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •