Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Inverterad os 48

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Den bästa metoden för att starta en fyrtaktare

    Detta gäller metanoldrivna fyrtaktare med glödstiftständning.

    Givet att det är ganska normal temperatur (15..25 °C), använder du tankningspumpen för att tvångsmata motorn med massor av bränsle, så att den blir våt. Choken demonterad.

    Nu kör du motorn i tio till femton sekunder med en startmotor utan glödström, för att ventilera ut överskottsbränsle.

    Låt nu motorn vara ifred i fem eller tio minuter.

    Kör återigen med startmotorn under ett par sekunder utan glödström.

    Nu kopplar du in glödströmmen och startar enkelt med en startmotor direkt, sällan eller aldrig med baktändning så att propellern lossnar.

    Jag kan starta dem i -10°C eller kallare, men där har jag ingen exakt beskrivning. Allt bygger dock på en rätt justerad förgasare naturligtvis.

    Jag skulle vilja säga att O.S. förgasare är ganska bra på att acceptera olika temperaturer utan justering alls eller bara litet, givet att man använder minst 5% nitrometan. Tomgångsnålen, när den väl är injusterad brukar man inte behöva röra alls.

    Bo.
    Senast redigerat av BJS den 2021-01-11 klockan 21:11.

  2. #22

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Tord55 Visa inlägg
    Håller med BJS!

    Aldrig haft problem med OS Surpass utan tryckmatning, och kört mest inverterad motor, annars sidomonterad.

    Går lite fett utför, så motorn går lite lugnare, och varvar ut i stig, på grund av det blir lite magrare blandning.

    Passar mig bra!
    Sidmonterad är också bra.

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    "Rättvända" fyrtaktare dvs. med cylindern uppåt, tenderar att samla flytande bränsle ovanpå kolven som kan vara svårt att får bort när de blivit sura. (Sur = överskottsbränsle i cylindern, kondenserande, flytande)

    Inverterade och sidomonterade dito, har lättare att bli bli av med detta överskottsbränsle, genom ventilen i cylinderlocket, dvs. avgasventilen och avgasröret som bland kloka människor alltid monteras nedåt.

    Tvåtaktare som är monterade med cylindern uppåt, eller på samma sätt sidomonterade, kan också enkelt blåsa ur flytande bränsle genom avgasporten vid körning för hand eller startmotor, utan glödström för att på detta sätt motverka eller bota s.k. surhet, som kan, och brukar nästan alltid orsaka baktändning.

    Inverterade tvåtaktare kräver närmast Gudomlig skicklighet, skulle man vilja starta dem så, men man kan vända sådana flygplane på rygg, lägga dem i en vagga, och starta dessa motorer på normalt sätt likaväl.
    Senast redigerat av BJS den 2021-01-11 klockan 17:49.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Den bästa tankmonteringshöjden

    Det anser jag av erfarenhet vara detta:

    Centrum på bränsletankens vertikala höjd eller diameter skall vara samma som centrum på spraymunstycket i motorns förgasare, om man mäter från flygmaskinens centrallinje mot stjärten.

    Det blir aldrig något rinnande av bränsle på ett stillastående flygplan, som jag monterar mina bränsleslangar, samt att jag brukar använda flygplan med sporrhjul, som kommer tanken att ligga lågt när de står parkerade.

    Tanken skall ligga så nära motorn som möjligt, inte onödigt långt bak. Tätt som en nygift hustru.

    Motorer med stor förgasarhals, dvs. tävlingsmotorer av tvåtaktstyp är kinkigare på tankplacering, genom deras sämre sugförmåga, men även då gäller denna princip.
    Senast redigerat av BJS den 2021-01-11 klockan 21:42.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Om Tankhöjd

    På en Graupner Taxi ligger taket på tanken i nivå med spraymunstycket på tvåtaktsmotorn i storlek .25, förr .19

    Det fungerar också, för den kan nästan inte alls flygas inverterad, även om det går litet, om man kämpar och vill, använder maximala höjdroderutslag, +/-30°

    Under hela flygningen går motorn helt perfekt under ~15 till 20 minuter, men kan flyga kanske 25 minuter också.

    När jag landar, så finns alltid en skvätt kvar.

    250 ccm Kavan rektaungulär tank av polyetylen med mjuk pickup inuti. Efter tio eller femton år läcker tanken i munnnen
    Senast redigerat av BJS den 2021-01-11 klockan 22:41.

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Efter tjugo timmar eller mer, kan glödstiftet ha blivit förgiftat av metallpartiklar av aluminium, som kommer av förslitning från inuti motorn, eller blivit täckt av sot, helt eller delvis.

    Nu är det värdelöst, och måste bytas ut. ~100 kr. O.S. Typ F.

    Man kan förledas att börja undra om bränslets sammansättning, förgasarens inställning, när egentligen glödstiftet har kommit att råka ha blivit utslitet och motorn har börjat gå sämre, allt annat lika.

    En bot kunde vara behandling med koncentrerad salpetersyra för att återställa glödspiralen utförd i legering platina + iridium. Dock skulle hela glödstiftets kropp av kolstål totalförstöras av den behandlingen, så man får krypa till korset och köpa ett nytt.

    Sänd era utslitna glödstift till Cody's Lab i USA, han älskar dyra metaller, även i det lilla. Han koncentrerar några milligram eller mindre, för kostnader som tiofalt eller hundrafalt överstiger kemikaliernas kostnader, för att han vill, samt att han tjänar fler dollar på sin kanal och reklam, något som jag ger honom, eftersom han är så apart, konstig och rolig
    Senast redigerat av BJS den 2021-01-11 klockan 22:30.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •