Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad är det som avgör vad sändare/mottagare lämpar sej för?

  1. #1

    Standard Vad är det som avgör vad sändare/mottagare lämpar sej för?

    När man tittar runt på nätet och läser om sändare och mottagare så skriver de ibland att de är lämpade för multirotor, flyg, bil, båt, bil etc. Och ibland vad de inte är lämpade för. Vad är det som avgör det?

    /Dave

  2. #2
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    De flesta lite dyrare sändarna har förprogrammerat olika lägen för nästan alla typer.

    Är det billiga "RTF" som inte är programmerbara kan de ju vara mera lämpade för just den utrustningen de säljs med.

    Flyger man FPV så kanske man dessutom behöver en ingång i sändaren ätt koppla till "hjälmen" så att kameran i planet vrider sig när man vrider på huvudet.

    Till multirotor behöver man ofta inte en mottagare som har servoutgångar då allt styrs av ett eget kontrollkort. Då hittar man mottagare som har kommunikationskontakt mot kontrollerkortet i stället.

    Sedan hittar du säkert speciella sändare avsedda för massor med funktion till exempel till båtar där du ska styra kranar pumpar lanternor och mycket mera.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 656
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det finns ju mera specialiserade multirotor-sändare som kanske inte är så lämpliga för vanligt flyg eftersom de ofta saknar behövliga switchar för att reglera flaps, landställ och andra saker. Bilsändarna är ju ofta ratt-sändare där man bara styr en kanal via ratten och specifika båt-sändare kan ju vara utrustade med ovanligt många switchar och kanaler för att kunna styra diverse båt-specifika funktioner. Och som Patrik säger - multirotor-flygare använder ofta mottagare som bara har en anslutning till kontrollerkortet - en s k S.bus-anslutning. Kan även förekomma i flygmaskiner där man t ex har gyro som bara behöver en enda anslutning (S.bus) in till gyrot ifrån mottagaren som sen delar upp signalen till flygmaskinens normala roderfunktioner.
    Roger

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    468
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Det är också delvis ett arv från förr; då fanns olika frekvensband där ett var reserverat för flyg. Innan alla började köra rattradio körde man bil och båt med spak och typiskt hade bilradion spakar som rörde sig i en ledd (gas fram/bak och styr vä/hö) och trottelspaken självcentrerar sig.

    Ju mer avancerad/dyr sändaren blir desto mer brukar den klara av. En enklare sändare kanske har precis det fåtal mixar man behöver för tex ett segelflygplan osv. På en mer avancerad kan man välja mer fritt hur man konfigurerar. Många tillverkare har färdiga setuper som gör det enkelt att tex sätta upp en RC-seglare inkl olika flygfaser, en helikopter osv.

    När det gäller val vill jag personligen helst bara ha en grej att hålla koll på. Min flygkompis däremot har en bunt sändare, i stort sett en till varje flygplan (inkl gamla kristallvarianter) för han tycker det är enklare.

    Det är rätt skönt att ha en bra anläggning tycker jag, så man kan pyssla med det man vill och ha tillräckligt med kanaler och knappar. Det finns ett sånt enormt utbud idag av bra grejer dessutom.

    Det är väl multikopter som är "minst supportat" idag då kommunikations-buss-mottagare huvudsakligen finns från FRSky, Spektrum och Futaba men jag kan mycket väl ha fel så ni som vet mer, skriv!

    Samt att jag klurar på om det finns sändare där man kan slå av och på trottel-rastret (?) beroende på vad man vill styraZ
    Senast redigerat av KristofferR den 2017-09-11 klockan 11:21. Anledning: Stavn
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  5. #5

    Standard

    Det var utförliga svar! Tackar o bugar!

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 656
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    FlySky/Turnigy är ju också vanligt bland muklticopter-piloter - t ex denna - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us
    Dock mindre lyckad för vanliga flygplan p g a avsaknaden av switchar m m. Men som sagt - vanlig bland quad-racer-piloter. När det gäller multicoptrar så ske ju den mesta programmeringen i styrkortet så dessa farkoster behöver inte så mycket funktioner på sändarsidan.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    FlySky/Turnigy är ju också vanligt bland muklticopter-piloter - t ex denna - https://hobbyking.com/en_us/turnigy-...___store=en_us
    Dock mindre lyckad för vanliga flygplan p g a avsaknaden av switchar m m. Men som sagt - vanlig bland quad-racer-piloter. När det gäller multicoptrar så ske ju den mesta programmeringen i styrkortet så dessa farkoster behöver inte så mycket funktioner på sändarsidan.
    Roger
    Ja det svaret gillade jag. Är nybörjare på RC/Multirotor överhuvudtaget och har suttit i timtal med just mjukvaran till FC:n och saker som jag trodde mottagaren skulle behöva lösa har jag löst via FC:n tex gimbal och kamerastyrning.

    Men det innebär i mitt fall då att jag använder 6 av 10 kanaler. Vad mer behöver du till ett flygplan tex? Och har flygplan aldrig FC:s?

  8. #8
    Michaels avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 707
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    Men det innebär i mitt fall då att jag använder 6 av 10 kanaler. Vad mer behöver du till ett flygplan tex? Och har flygplan aldrig FC:s?
    Flygplan kan vara mer eller mindre avancerade. En grundkonfiguration kan vara trottel, sid- och höjdroder samt två skevroder = 5 kanaler.
    Ett motorseglare av lite mer avancerad modell använder ofta 6-8 roderytor på vingen + sid- och höjdroder + trottel = 9-11 kanaler
    Exemplen kan göras många. I dessa fall behövs sändare med goda programmerinsmöjligheter avseende flygfaser, mixningar av kanaler, tidsfördröjningar och ibland även sequencer.
    Renodlade flight-controllers är ännu ovanliga för flygplan, men förekommer ibland på bl.a. nybörjarmodeller och blir allt vanligare även på andra flygplanstyper, ofta genom rate- eller heading hold gyrofunktioner

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 656
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Använder numera i stort sett bara mottagarna S6R resp S8R till min FrSky Horus och mina flygmaskiner just p g a att dessa mottagare har inbyggda stabiliserings-funktioner (gyro). Då går det i sändaren åt några kanaler till (kanal 9--12) för att styra dessa funktioner men det är ju inga problem med FrSky. I min QQ Extra 300 sitter det dock en stabiliserings-enhet som standard som enkelt ansluts till mottagaren via S.bus och den stabben konfigurerar man via PCn och jag skulle misstänka att elektroniken i den burken härstammar ifrån nån variant av FC för multicoptrar. Den fungerar oerhört bra och är nog den bästa "stabbe" jag testat - känns normalt helt "transparent" och märks inte alls men gör ett utmärkt stabiliserigs-jobb när det t ex är blåsigt.
    Roger

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 200
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av daspunner Visa inlägg
    När man tittar runt på nätet och läser om sändare och mottagare så skriver de ibland att de är lämpade för multirotor, flyg, bil, båt, bil etc. Och ibland vad de inte är lämpade för. Vad är det som avgör det?

    /Dave

    Du har redan fått många bra svar. En aspekt jag brukar pusha på är att välja det dina kompisar kör, då är det lätt att få hjälp. Här i krokarna är det Jeti som gäller, kommer någon med en Futaba så vill alla hjälpa men ingen kan trots mycket tid nedlagt. Vi kan helt enkelt inte Futaba.

    Å andra sidan så är Jetin totalt oduglig när man skall flyga Eflites Bind and fly som bara passar med Spektrum.

    Ja, du hänger med på tänket....
    Superhero

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 656
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Henke i att det är bra att välja nåt som är vanligt på hemma-fältet. Hos oss är det nog numera "jämnt skägg" mellan Futaba, Spektrum och FrSky bland de flygare som mera frekvent syns på fältet från att vi varit en utpräglad Futaba-klubb.
    Är man inte så intresserad av att sätta sig in i programmeringens konst så skulle jag nog påstå att Spektrum är rätt enkel att komma igång med. Gillar man programmering och då i synnerhet OpenTX-programmering så är FrSky det givna valet och som lök på laxen så får man rätt billiga mottagare och telemetri-givare. Futaba är helt klart bra kvalitetsmässigt men har väldigt dyra mottagare och telemetri-grejor - i alla fall till deras FASST och FASSTest-protokoll.
    Sen finns ju även t ex Multiplex, Graupner och Hitec av de lite mera traditionella märkena. Så är t ex Multiplex vanliga i klubben kan det vara ett utmärkt skäl att köpa en sån.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    468
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag kan ju säga som svar på frågan innan att Flight Controllers är ovanligt i flyg eftersom det inte är "måstegrejer" så som det är på multikopter.

    Men för nybörjare vore det väldigt bra med något likt attitude mode och "fencing + RTH" om man har plats/bärighet för GPS.

    Gyro är rätt vanligt iofs men de traditionella gyrona upplever jag som rätt stela och träiga.

    Det som McRegor skriver låter rimligt, FC har kommit långt. Efter att ha testat multi lite är jag inte helt negativ till att stoppa in FC i mina större kärror delvis som en effektiv failsafe för totala nödlägen, delvis för att kunna gå från hanget till landningsplatsen vilket inte alltid är det lättaste. Jag tror även det hade varit kalas för vissa handstarter jag gjort på turbulenta hang-kanter då man knappt hinner få händerna på spakarna efter att man hystat iväg planet. Plus att man med attitude kan låta bekanta provspaka relativt obehindrat.

    Tippar att min Heron blir mitt första plan med FC.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 656
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    FrSky-mottagarna S6R och S8R har bl a "Auto level" även om jag persponligen inte använder den funktionen utan jag nöjer mig med den vanliga stabiliseringen för att bl a underlätta flygningen med mindre/lätta kärror även när det är lite blåsigt. Har dock kompisar som använder "Auto level" - bl a vid FPV-flygning. Och för nybörjare är det suveränt men man måste dock medvetet ta sig för att INTE använda det för att verkligen lära sig att flyga själv.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •