Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp med drönare utanför Lund

  1. #1

    Question Hjälp med drönare utanför Lund

    Hej!

    Jag har ett jordbruk utanför lund och har byggt lite quads tidigare, men försöker nu bygga en flygande vinge för att kunna fotta våra fält.
    Jag söker någon som kan hjälpa mig med detta, det mesta är byggt men jag har svårt att få den att flyga korrekt (läs: alls) med Pixhawk styrenhet. Målet är att få den helt självgående från (kastad) start till fotografering till landing.

    Uppskattar all hjälp!

  2. #2

    Standard

    Hej!

    Det låter som ett intressant projekt med Ortofoto.

    Jag tror att den som har bäst koll på denna typen av flygfoto är Ålänning...

    Nu till dina problem. Flygande vingar är känsliga för tyngdpunkten. Flyger det inte bra när du spakar manuellt så är det svårt att få det bra med PixHawk. Sedan är det konfigurering i programvaran.


    Jag har själv en tidig föregångare till PixHawk dvs ArduPilot och jag har det på ett normalt flyg - det fungerar perfekt.

    En kamera med inbyggd GPS och fjärrutlösning som styrs av programvaran är grundförutsättningarna - mitt val blev en Canon med alternativ firmware som underlättar fjärrstyrningen.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jag förmodar att du VILL flyga själv. Annars, kontakta Heltibild.se, baserat i Stehag, som utför just dylika uppdrag.

  4. #4

    Standard

    Skoj! =) Och tack för hänvisningen. ;-)

    Som Flahultarn säger så är det nog antingen leja bort arbetet till någon som satt sig in i ortofoto och hållit på ett tag... eller lägga ner mycket egen tid (och till viss del pengar beroende på utrustning) på att själv lära sig det hela från testprototyp till färdig hållbar produkt.

    Vad är det för vinge och kamera?

    Är inte ortofoto kravet (använda referenspunkter som rätar ut flygfotot i nåt köpprogram) utan att det duger med "ett flygfoto" skapat av många bilder som mergeats ihop med nåt gratisprogram så kan det hela bli enklare.

    Gäller att få flyget att flyga bra och helst länge med maxvikten.
    Gäller också att få Pixhawken att funka så pass bra så att du kan kasta iväg flyget i Auto-läget och låta det flyga ett mission och sen sluta med att cirkla ovanför dig så du kan landa det.
    Och sen gäller det att få till arbetet med bilderna efteråt.

    Låg vikt är viktigt. Liten vinge med tung kamera blir en raket. Svårt få överlappande bilder såvida kameran inte kan fota en bild per sekund eller så på lite högre höjd.

    Kul är det iaf! =) Bilder!
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Hur länge vill du flyga? Jag tänker mig att en Phantom 4 advanced gör allt du önskar och går iaf 20 minuter (uppgiven flygtid 28). Jag tror det blir en tuff utmaning att själv göra en vinge som fixar det markant bättre. Fast givetvis förstår jag om du vill göra det själv för att det är kul!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  6. #6

    Standard

    Kristoffer har en point där. Varför bygga en bil när det finns fabriker som bygger miljontal. Frågan är: Är du intresserad av att bygga bilen själv och köra det du byggt, eller vill du endast komma från A till B? Hobbyist eller användare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •