Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Mode 1 o 2 på sändaren.

  1. #1

    Standard Mode 1 o 2 på sändaren.

    Mode 1 o 2, är det bara på vilken sidan throttle ligger på? Om ja, kan jag i så fall bara öppna upp och flytta återfjädrandet på spakarna för att få den antingen till mode 1 eller 2? (Förstår att det säkert är någon mjukvaruinställning med.) Tänkte just på hårdvaran i detta fallet.


    /Dave

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Kolla bifogad bild.
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	control-modes.jpg 
Visningar:	277 
Storlek:	13,3 KB 
Id:	63631  

  3. #3

    Standard

    tackar, halva frågeställningen besvarad!

  4. #4
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Känns dumt produktionsmässigt om man tillverkar två helt olika sändare för mode 1/2 så jag kan nog garantera dig att det är bara att skifta spakarna, ändra spakarnas uppgift i sändaren, klart!!
    Vadär det för sändare du undrar om?

    Kan ju även vara så enkelt att du justerar några skruvar respektive fjädrar utan att flytta på spakarna och sedan ändrar i sändaren positionerna för spakarna.

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Du får berätta vilken sändare du har så får du bättre svar.
    Det är lite olika hur man flyttar fjäderverkan mellan olika fabrikat.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Välj Mode 2 när du köper så slipper du fundera på om och hur man i så fall kan ändra i sändaren.
    Roger

  7. #7

    Standard

    I vissa sändare skiftar man en plåt för rattlet + avaktiverar och aktiverar fjädringen + går in i menyn och väljer Mode 2 så throttle blir på vänster sida och elevator på högra. I övrigt håller jag med McRegor. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Här är sändaren jag kikat på.

    https://www.banggood.com/FrSky-ACCST...p-1112717.html

    Lagret börjar tryta och det är antingen "super-orange" eller "kermit-grön" och "fjams-lila" kvar. Lila går bort direkt men de andra två kulörerna vet jag inte riktigt än vilken som är bäst (värst).

    Vill testa plan o vill ha de där dedikerade trimknapparna och OpenTX som min renodlade drönarradio inte har. Skitbra deal just nu med.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den finns ju att köpa på diverse andra ställen också, t ex här - https://www.horusrc.com/en/new-frsky...ack-color.html
    T o m några kronor billigare även om det är liten skillnad.
    Så här står det om Mode1/Mode 2 hos Horus RC: "Both sticks come with spring loaded return to center sticks, this makes changing from mode 1 to mode 2 extremely easy to set through the menu and the stick can quickly be set to a stationary throttle by unscrewing four screws and removing a spring".
    F ö en trevlig radio - har sett ett par ex i klubben. Sändaren har en S.port-anslutning i botten så det är synnerligen enkelt att t ex flasha om mottagare bara genom att ansluta mottagaren till sändaren med en vanlig förlängnings-kabel.
    Skall du köra FrSky så är S6R och S8R mycket trevliga mottagare med inbyggt gyro. Och dessa mottagare kan ställas in ifrån sändaren - t ex ändra gain på de olika funktionerna.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Tänk på att smuts syns lätt på orange, grön och sådana färger. Skall du flyga elmotordrivna farkoster eller segelflygplan så spelar det mindre roll men skall du flyga förbränningsmotordrivet, speciellt glödstiftsmotorer, så blir man oftast like kletig/sotig om fingrarna och det ger lätt spår på sändarens hölje. Taranis Q X7 finns även i svart.

    /Bo

  11. #11

    Standard

    Horus RC hade jag aldrig sett. Är som sagt ny i detta. Jag valde nog i min okunskap fel sändare nu i början och detta blir nog bra. Gillar open project grejer som open TX. Är ju oftast några stycken som bidrar då. Sen har det ju kommit ut en modul till sändaren som gör att den hanterar mina mottagare jag redan har som man kan sätta i expansionsporten. Bara att den har expansionsport kittlade mitt "vill ha".

    Jäkla materialsport detta är. Detta kommer inte sluta bra.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Tänk även på att en sändare som används i Europa skall vara CE märkt.
    Kolla upp att den Taranis Q X7 du ev. köper är det innan du köper den.
    /Bo

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Den är givetvis CE-märkt - står bl a i dess "snabbstart-blad".
    Roger

  14. #14

    Standard

    CE som i "China Export" eller som "Conformite Europeenne"? Märkningen är förvillande lik.

  15. #15

    Standard

    Åh fan finns det två CE-märkningar?

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    X7:an säljs ju reguljärt inom EU så det skulle förvåna om FrSky bluffar ang detta.
    Roger

  17. #17

    Standard

    Vad har vi för leveranstid på Horus då?

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Alla leveranstider ifrån Kina beror på vilken typ av frakt man väljer. Samtidigt så ökar sannolikheten att man får betala moms + adminavgift (100--150 kr) i Sverige om man väljer de dyrare fraktalternativen. När jag beställer mindre grejor ifrån HorusRc så väljer jag alltid "Air parcel free shipping" eller "Air parcel with tracking code" och då är det Postnord som levererar och hittills (ta i trä) så har jag sluppit moms och den adminavgift som tas ut av den som hanterar momsdebiteringen. Brukar ta runt 2 veckor att få hem. En kompis valde nåt av de dyrare/snabbare alternativen när han skulle ha några mottagare och telemetri-sensorer och fick 3 veckor senare en faktura ifrån TNT/Schenker motsvarande moms och adminavgift på det värde som var registrerat på paketet vilket dock var en aning lägre än det riktiga värdet. Fick hem det några dagar snabbare än vad jag brukar få dessa småpaket så valet är fritt. Detta gäller inte bara HorusRC utan kan nog sägas gälla generellt när man beställer ifrån KIna - snabbare frakt ökar helt enkelt sannolikheten att man får en liten extrafaktura när grejorna kommer till Sverige. Så rent allmänt skall man alltid räkna med att få betala moms (25 %) och runt 100--150 kr i adminavgift . Köper du ifrån andra EU-länder så tillkommer inga extra kostnader men ifrån t ex USA tycks det vara mycket stor sannolikhet att man alltid får en "extrafaktura"...
    Roger

  19. #19

    Standard

    Alltså bara o beställa som jag brukar o se glad ut medans jag väntar för o slippa extrakostnader.

    Tack

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •