Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 97

Ämne: FrSky Horus X10S

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard FrSky Horus X10S

    Har lagt en förbeställning av en FrSky Horus X10S 2.4ghz Transmitter LBT - Silver Finish från T9 Hobby Sport. https://www.t9hobbysport.com/frsky-h...hz-transmitter
    Detta är tredje gången gillt med FrSky. Så det är bäst att jag blir nöjd den här gången! Min tidigare Taranis X9D och Taranis X9E matchade inte riktigt den kvalitet jag ville ha så jag sålde dem. Så nu håller jag mina tummar och hoppas att den nya sändaren blir en fullträff. Beställde även den nya FrSky G-RX8 Receiver LBT.
    Det blir riktigt spännande att prova igen ...

    /Ville

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En kompis beställde den idag ifrån Horus RC - dom har den i lager.
    Jag kör Horus 12S och Taranis X9D samt numera mest mottagare S6R.
    Skall bli spännande att se vad 10S går för.
    Roger

  3. #3

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Kul! Det blir en X10 för mig också, men jag väntar ett tag tills det har stillat sig lite med hajpen och det kommit lite erfarenheter på den. Men jag gillar vad den har iform av switchar och brytare. De extra trimmarna och 6-pos vredet.

    Du får ge utlåtande när du får den!

    Edit: Och ju, att OpenTX är klart och funkar.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2017-09-22 klockan 22:21.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Flahultarn - de funktionerna har ju även Horus 12S och en sån finns ju till salu här på forumets köp & Sälj för en rimlig peng.
    Roger

  5. #5

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Jo, jag har sett den. Men vänta lite, det är ju två till salu! Den från igår hade jag inte sett, 3000 är ju lite för bra billigt för att vara sant om man är intresserad.

    Men det är inte en 12S jag ska ha, tycker den är för stor för mig som handhåller radion och är pincett-flygare. Tror 10X kommer vara precis vad som passar min ergonomi.
    Senast redigerat av Flahultarn den 2017-09-23 klockan 10:10.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Eftersom jag flyger med en 12S så kan jag absolut hålla med om att den inte passar som handhållen och med tumme/pekfinger-flygning. Men jag har sen några år tillbaka övergått till att använda "sändar-bord" och då fungerar det bra - om än att sändaren absolut är lite tung. Men det delar den nog med andra sändare också. De gånger man flyger med Taranisen så upplever man helt klart viktskillnaden väldigt påtagligt. Förhoppningsvis är 10S lite mindre och lättare även om man inte publicerat några mått ännu såvitt jag sett.
    Roger

  7. #7

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Eftersom jag flyger med en 12S .... Förhoppningsvis är 10S lite mindre och lättare även om man inte publicerat några mått ännu såvitt jag sett.
    Roger
    Hej!
    Här några bra länkar om den nya FrSky Horus X10S.
    Den första länken är en snygg sida gjord av Alex från Ukraina, eller Datos som han kallar sig på RCGroups.
    https://marketchangers.wordpress.com...d-impressions/

    Data från FrSky´s egen hemsida.
    https://www.frsky-rc.com/product/x10s/

    Länk till singelinlägg på RCGroups om nya radion.
    https://www.rcgroups.com/forums/show...&postcount=786

    /Ville

  8. #8

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Trist att behöva konstatera att FrSky har tabbat sig rätt ordentligt angående hur de konstruerat batteriladdningen i nya X10 sändarna. Här en länk till sidor som förklarar problemet. https://www.rcgroups.com/forums/show...postcount=1157 Lite mycket läsning, men så är det.
    Vet inte hur jag själv ska göra, om jag ska ångra mitt köp och be att få tillbaka pengarna. FrSky brukar vara snabba att reda ut problem men detta kan nog ta lite tid. Än har jag några dagar på mig innan ångerrätten går ut, vi får se hur jag gör...

    /Ville

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Problemet tycks vara att ladduttaget ser ut att vara ett USB-uttag men tydligen skall bara FrSkys egna laddare för X10-modellen användas - och man skall absolut inte ansluta detta USB-uttag till en dator el liknande. För den användningen finns ett annat USB-uttag. Om jag fattade allt rätt. Illa hursomhelst men det går ju att leva med bara man vet förutsättningarna.
    Roger

  10. #10

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Helt riktigt uppfattat Roger. Inga problem för mig personligen heller eftersom jag är typen som faktiskt läser manualer ganska noga, (att inte alla Amerikaner gör det, det vet vi sen gammalt, haha ) Det stora problemet tycks vara och är väl att man från FrSky frångår vedertagna standarder och missbrukar en kontakttyp till något den inte är avsedd för. Personligen kan jag leva med det, men så är jag inte heller konstruktör eller expert i ämnet, bara en vanlig användare av produkter.

    Sen tycker många, inklusive mig själv att batteriet har för dålig kapacitet vilken ger radion en drifttid på ca: 6 timmar, och det är ju för dåligt med dagens mått mätt. Sen tycker en del att radion borde ha en batterilucka där bak, för snabbt batteribyte och det är väl ingen dålig ide. Nu är bakstycket lätt att skruv bort, 4 skruvar, men det är ju ingen bra lösning att skruv bort bakstycket stup i kvarten. Hade FrSky (och för den delen andra också) varit riktigt fyndiga så skulle de ha härmat Multiplex som på många av sina sändare har mycket lätt avtagbara bakstycken.

    Som sagt, jag avvaktar några dagar och ser vartåt det barkar innan jag eventuellt annullerar mitt köp...

    /Ville

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En kompis här har också beställt en 10S så det skall bli kul att se den i verkligheten.
    Apropå amerikaner - jag har bl a en Parkzone Sport Cub (1300 mm i spv) och läser man på RC Groups så är många väldigt missnöjda med bl a den modellens landställ som tydligen inte skall tåla nåt alls. Visst - det är inte det mest stabila som sǻlts men jag har flygit min mycket intensivt (en av mina favoritmodeller) under drygt 2 års tid på vårt gräsfält - sommar som vinter (skidor) och har fortfarande inte upplevt nåt problem med landstället. Så ibland undrar man lite över deras kunskaper och kompetens...
    Roger

  12. #12

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hittade denna länk till lösning på X10 batteriladdning och batterikapacitets-problem. En mycket tänkbar lösning tycker jag.
    https://www.maxxpacks.com/product_in...649ecb0fmekll4

    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2017-09-28 klockan 22:32.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Verkar ju vettigt. Skulle kanske fungera i X12S också.
    Roger

  14. #14

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Roger, använder du OpenTX eller FrOS? Skulle vara roligt med lite synpunkter om programmeringen i FrOS. Tycker det verkar ganska rakt på och relativt lättjobbat. Hur som, ska bli roligt att jämföra mot Multiplex´s olika varianter.

    /Ville

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag kör f n FrOS i version 1.3.02 (tror jag den heter) men planerar för uppgradering till 1.4.02. Har inga modeller som kräver avancerad programmering men hittills har det fungerat bra och är relativt lättarbetat. Kör också OpenTX på min Taranis så man blir inte duktig på nåt utan klarar sig hjälpligt fram med båda lösningarna. Spontant tycker jag dock att FrOS har lägre inlärningströskel än OpenTX och påminner mera om konventionella sändar-OS. Sen är givetvis OpenTX som helhet oerhört kompetent och flexibelt men för att kunna nyttja hela styrkan krävs det en hel del "grottande" i hur det skall ske men för en "normal-användare" är jag övertygad om att FrOS är enklare att komma igång med. Sen får man nog själv avgöra om det är tillräckligt enkelt och inte minst tillräckligt funktionsrikt.
    Roger

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Enda nackdelen med X12 är att den ska ha 18 Volt laddspänning. Idiotiskt då man ju vill "toppa upp" från fältboxen eller bilen....
    Ove (AM) Nielsen

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - det finns några nackdelar till med X12 - bl a storlek och vikt samt inte minst dess placering av sina "sido-sliders" som normalt sitter just på sidan men på X12S undertill. Detta är dock tillrättat till X10S samt att den dessutom har en extern S.port-kontakt för att enkelt kunna uppdatera S.port-anslutna enheter. Sen har den väl dessutom LiIon-batteri och inte NiMh som i X12S.

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - nu har kompisen fått sin X10S ifrån HorusRC. Men han kommer att köra OpenTX på sin.
    Roger

  19. #19

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Det var som tusan! T9 Hobby jag beställde från fick in X10 förra veckan men inga X10S. Det är bara att vänta.....tålmodigt!
    Behövde han betala tull och avgifter?

    /Ville

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ville - vet inte. Han fick den idag.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •