Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Råd för en nykomling

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    3
    Jobb
    Jobbare
    Klubb
    söker!?

    Standard Råd för en nykomling

    Hej,

    Råkade komma förbi en modellflygträff i somras (ripa). Kan säga att jag blev sjukt intresserad och sugen på detta med modellflyg. Har länge funderat på nåt nytt att pyssla med på ledig tid. Känns verkligen som nåt som skule passa mig!.

    Letade lite på nätet och hittade hit till slut . Nu är jag en komplett nykomling i området och fundaerar på att börja med att bygga ett eget flygplan för att komma igång. Vad behöver man för att komma igång? Kostnad? Skulle helst vilja bygga mitt eget plan av balsa ( om det går). Antar att det finns bra nybörjarplan. metanolmotor eller el?

    Listan e lång. Har kollat runt på sidan och olika trådar men skulle gärna ha er åsikt här?

    Viggen

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Jag startade med balsa och hade ogärna haft det ogjort även om det är lättare idag.Känslan att se sitt egenbyggda plan flyga är oslagbar. Väljer du den vägen, titta på Pär Lundqvists Radioflygboken och även Bosse Gårdstads motsvarighet. Ta råden med en nypa salt; böckerna är gamla, men själva balsabyggeriet har inte förändrata. Pär har ofta lite väl intrikata lösningar - absolut inte dåliga, medan Gårdstad är lite mer pragmatisk.

    Vill du flyga helt själv säger jag Multiplex Easy Star 2. Köp RR versionen - inte RTR för jag tycker du skall ha en vettig radio, köp laddare och batteri och flyg. Träna först på simulator - återigen Multiplex gratis-sim Multiflight.

    Någon av våra handlare säljer vettiga paket.

    Fördelen med Easy Star vs Hobbykings eller andra kinamotsvarigheter är att det är ordentligt gjort och funkar som det skall samt att det finns ordentliga och bra instruktioner.

    Balsa flyger bäst! Men du kan ju lära dig flyga på en skumkärra och samtidigt bygga andraplanet i balsa!!!! Win-win!
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    I dagens läge med så många "färdigbyggda" frigolitflygplan (materialet är ofta nåt som heter EPP eller liknande) kan du komma upp i luften ganska kvickt om du så vill.
    Att lära sig flyga på en frigolitkärra samtidigt som man bygger en balsakärra kan fungera. Motivationen att få färdig balsaflygplanet kan ju öka lite då också. Kan annars bli att balsabygget avstannar periodvis och det kan ta tid innan du kommer upp i luften. Dessutom, ett balsaflygplan man mödosamt byggt ihop bit för bit och klätt samt installerat allt i själv vill man nog skall överleva premiärturen och vidare i framtiden. Balsamodellerna kan vara lite svårare att laga än frigolitplanen vid hårdare markkänningar.

    Fundera även över om du vill lära dig flyga (och bygga) helt på egen hand eller om du helst vill få hjälp av erfarna (lämpligtvis en modellflygklubb).
    Att lära sig helt på egen hand är svårare men är trots allt lättare idag är förr. Det finns flygplan med stabiliseringssystem och som även har panikknapp på sändaren så rätar planet upp sig själv om man tappar kontroll på planet när man skall lära sig flyga. Men snabbast (och billigast) blir i regel att gå med i en klubb och få hjälp av någon erfaren flygare eller "skola" med instruktör om klubben har sån.

    Du kan även träna in lite flygkänsla med flygsimulatorn, t ex Real Flight, Phoenix och liknande. Men flyga i verkligheten är dock lite annorlunda och mer nervöst åtminstone i början. Det är lite som att lära sig cykla, i början kan det kännas nästan omöjligt att lära sig men så småningom går det som en dans utan att man tänker på det.
    Skall man bli en riktigt bra flygare får man dock öva en hel del. Flygfärdighet är lite av färskvara, det är lätt att bli ringrostig men har man väl lärt sig flyga så brukar det sitta i ryggmärgen även om man senare tar långa uppehåll.

    Det naturliga idag är nog att börja med elmotor som framdrivningskälla. Senare kan du prova på glödstiftsmotor (2-takt och 4-takt), bensinmotor och kanske turbin(Jet)motor vad det lider om är intresserad av det.

    Som föreslagits är Multiplex Easy Star en kärra som många lärt sig flyga på.

    E-flite Apprentice V2 inkl Spektrum radio med SAFE kan vara ett annat alternativ:
    http://fullkontroll.se/?ProdID=395439
    Detta plan är ganska dyrt men innehåller allt man behöver för att flyga inkl en 6 kanals radio, som kommer att räcka gott och väl till de första planen du kan tänkas flyga i början. Efter nåt år, om du fortsätter i hobbyn, brukar de flesta köpa en lite mer avancerad radio med lite fler kanaler.

    Förr byggde man i regel sin första nybörjarmodell själv, som du är inne på, i regel från byggsats eller från ritning med lösvirke. Det är ganska ovanligt idag men om du känner det vara den rätta vägen för dig så absolut skall du följa den.
    Bo Gårdstad gjorde många bra nybörjarplan under sin verksamma tid som modellflykonstruktör (och mångårig skribent i Allt om hobby). Han bedrev även (och kanske gör det än?) flygskolning i Vallentuna MFK. Han hade tidigare en innehållsrik hemsida men den har bantats ner betydligt men finns ändå kvar på den här adressen: http://www.gardstad.se/
    Dock finns hela hans "gamla" hemsida kvar i internetarkiv man kan kolla på här:
    http://web.archive.org/web/201402100...w.gardstad.se/

    Tror det går att fortfarande få tag i byggsats av Gårdstads SK2000E (Eldriven) och El Lajban via Svensk Modellproduktion.
    Tror båda finns beskrivna i Allt om hobby också (vet ej vilka nr så här på rak arm men kan ta reda på det åt dig om du önskar). De finns även beskriva på hans hemsida.
    Själv lärde jag mig flyga på en Graupner Taxi (150 cm spännvidd) 1973, den var byggd från byggsats och jag hade en 5 cc glödstiftsmotor av fabrikatet Enya i den samt en 4-kanals radio (Robbe, som egentligen var en Futaba) fast jag använda bara 3 kanaler (motor, sida, höjd).

    Om du skulle gilla att bygga från ritning finns det mesta på internet på t ex AeroFred.com och outerzone.co.uk

    Du behöver också ta ställning till vilket fabrikat på radion du önskar. De flesta större fabrikat säljs i Sverige. Radio som skall användas i Europa inkl Sverige skall ha CE märkning som visar att tillverkaren intygar att radion uppfyller de krav som finns här. Att köpa en radio från t ex Asien innebär inte automatiskt att den är CE märkt, så se upp med det.

    Lyckat till med din förhoppningvis nya hobby!

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-10-01 klockan 14:10.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Rekommenderar absolut ett lämpligt nybörjarplan i EPO/EPP för dessa är normalt stryktåliga och när dom går sönder enkla att laga med ett lämpligt lim - t ex UHU Por.
    Apprentice som Bo nämnt är en utomordentlig början på RC-flygkarriären just för att den har elektroniska hjälpmedel så att man så långt det nu går kan undvika krasher. Och det dessutom en utmärkt flygare vilket inte alla nybörjarmaskiner är. Finns med 2 olika sändare - DXE som är mera begränsad samt den mera kompletta radion DX6 som du helt klart kommer att ha mera nytta av om du fortsätter med hobbyn.
    Visst är balsa ett bra material att bygga av men kärrorna blir mycket skörare och idag finns det mycket välflygande kärror tillverkade i EPO - även om materialet ibland har andra namn t ex Elapor som Multiplex kallar sin variant.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Börjar du med EPO lär du fastna med EPO (eller liknande material). =) Så tror jag. När du väl lärt dig hur enkelt EPO är så blir du bara trött på allt annat för det tar sån tid och är så mycket mer pyssel. Men tillika kommer du missa mycket om du bara flyger runt med frigolit-flygen. Inte samma nivå på hobby.

    För tio år sedan hade inte folk problem att flyga i simulator och sen flyga med sin metanol-trainer. Ofta fanns det vana flygare på fältet som hjälpte till. EPO-flygen behöver du inte flyga så mycket i simulator för, du lär krascha men det är ju bara att limma och upp igen.

    Gillar du motorer så vet du vad du vill ha. =) Klarar du inte av lite oljud och kladd samt pillande på motorer och om du saknar ett genuint flygintresse så kommer du långt med friggoflygen. Köp, ladda, flyg, limma, flyg, ...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ålänning - vi är väldigt många med ett genuint flygintresse och massor av år bakom spakarna som också lärt oss uppskatta EPO-kärror. Och hade inte dessa och el-driften funnits så hade nog vår kära hobby varit ordentligt utrotningshotad. Nu ökar istället intresset, i alla fall hos oss, vilket glädjer en gammal modellflygare - som numera också gillar EPO-kärror.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej och välkommen till modellflygets fantastiska värld!
    Jag instämmer med föregående skribenter om att det är en bra idé att som första nybörjarflygplan skaffa ett oömt EPO-flygplan. Se till att du köper ett flygplan som det går att få tag på reservdelar till (kolla leverantörens hemsida). Det finns många bra fabrikat, men ofta falerar just reservdelstillgången. Medan du lär dig flyga med EPO-flygplanet så kan du bygga ett tjusigt flygplan i trä som då får betydligt bättre överlevnadschanser. Att bygga själv från byggsats eller ritning tillför en ny dimension till modellflyget som alla borde få uppleva glädjen av.

    Om du har möjlighet att få hjälp med de första flygförsöken och dessutom tränar lite med en simulator är mitt råd att direkt gå på ett högvingat (el)motorflygplan som har skevroder och dragande motor. Med ett sådant flygplan kan du ta dig hela vägen från nybörjarestadiet till grundläggande avancerad flygning. Ett exempel på en riktig klassiker i sammanhanget är Multiplex FunCub som är väldigt "lagom" i många avseenden och som namnet antyder väldigt "kul" att flyga med. Det finns många andra liknande plan som också är lämpliga, vissa med inbyggd stabiliseringselektronik.

    Vad gäller träbyggen är jag personligen väldigt svag för SIGs byggsatser. Deras byggbeskrivningar är minst sagt fullständiga med goda tips och råd kring byggtekniker. Ett lämpligt andraplan skulle kunna vara SIG Four Star 20 EP som kan köras med samma utrustning som FunCub. FourStaren flyger väldigt fint och är lättbyggd med laserskurna delar. SIGs byggsatser kan vara lite svåra att få tag på, men exempelvis SkåneHobby brukar kunna hjälpa till med att ta hem byggsatser.

    vill du bygga ett förbränningsmtotordrivet flygplan är de lite större Four Star 40 och 60 nära nog perfekta som andraflgplan.



    Vad gäller radio finns lika många alternativ som åsikter. Mitt råd är att skaffa en sändare med tillräckligt många kanaler. Har du råd, satsa på minst 8-9 kanaler. Om ekonomin är gränssättande, välj en sexkanalssändare.

    Exempelvis använder man i en FunCub helst 7 kanaler, två för skev, två för klaffar, sid- och höjdroder samt gasreglage (trottel). Använder man Y-kabel (förgreningar) för klaffar och skevroder så kan man klara sig med 5 kanaler, men det får numera anses vara en nödlösning. För en helikopter behöver du minst 6 kanaler och en mulikopter behöver minst 5 för flygninen + eventellt extra för hantering av kamera mm. Flera fabrikat erbjuder numera gyromottagare som kan hjälpa till med stabiliseringen exv. vid flygning i byig vind. Räcker ekonomin till ska du absolut köpa en sändare med talande telemetri. Det är inte absolut nödvändigt, men oerhört praktiskt. I kombination med lämpliga givare kan man exempelvis mäta förbrukad kapacitet (mAh) så att man slipper köra slut på drivackarna i onödan och kan hålla bra koll på andra parametrar, exv. flyghöjd.

    Ladda gärna ner bruksanvisningar för att bilda dig en uppfattning om användarvänligheten som i bland får stå tillbaka för att uppnå maximal flexibilitet. Även om jag själv använder ett annat fabrikat, så är jag imponerad av Multiplex senaste sändarerie som sopar banan med konkurrenterna i motsvarande prisklass avseende användarvänlighet.

    Senast redigerat av Michael den 2017-10-01 klockan 20:58.

  8. #8

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Bor du nära Ripa http://ripamfk.com/ så kan du nog hitta till idrottshallen i Degeberga. Där flygs det inne varje onsdagskväll från och med kommande onsdag. Där finns många att prata med. Att diskutera IRL är oöverträffat.
    Att bygga från ritning med balsa är absolut trevligt. Det finns massor av trevliga ritningar att ladda hem på Outherzone https://outerzone.co.uk/browse_plans/index.asp
    Tyvärr så blir det oftast dyrare att bygga från lösvirke än att köpa "nästan klara modeller".
    Metanol eller el beror ju på om du tycker att flygning är viktigast eller om tekniken är viktigare.
    Det är precis lika lätt att göra fel med båda varianterna om man inte följer rekommendationer och ser till att ha rätt propeller till rätt motor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Håller verkligen med några förestående skrivare/talare. Hälsa på den lokala klubben och kolla vad dom kör för sändare och grejer.
    Skaffa samma för att kunna få hjälp med den om det skulle behövas.
    Nu kommer ju hösten farande och folk drar sig ner i bygglokalen.
    En idé är att köpa sändare samt en flygsimulator att leka med över vintern.
    Typ denna http://www.ebay.com/itm/22-in-1-RC-F...UAAOSwEatZgFIA

    Om du vill ha tag på en snällt flygande byggsats så finns en redigt svensk variant här:
    http://www.hobbytra.se/index.php?pag...chk=1&Itemid=3

    Gjord för metanol dock. Men går att modifiera för eldrift.

  10. #10
    Mr.Bobs avatar
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    659
    Jobb
    Elektriker
    Klubb
    NRFK

    Standard

    Jag själv började med modellflyg sedan 9 månader tillbaka och jag lärde mig själv helt på egen hand och tacka gudarna för EPP, snabblims tuben i bakfickan med aktivator var en god vän med ett 10 tal propellrar.

    kan starkt rekommendera rc factory från rc flight då det är robusta, enkla och välflugna modeller. Har köpt 5st i olika storlekar därifrån senaste halvåret och alla är rena tränings kärror i mina ögon, har mycket mer behov av "riktiga" plan idag, bygger mig en balsa kärra just nu under tiden jag tränar med mina EPP kärror och kommer alltid ha EPP som tränings kärra istället för att leka i simulator då respekten inte existerar för mig i en digital värld

  11. #11

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Hej och välkommen till modellflygets fantastiska värld!
    Jag instämmer med föregående skribenter om att det är en bra idé att som första nybörjarflygplan skaffa ett oömt EPO-flygplan. Se till att du köper ett flygplan som det går att få tag på reservdelar till (kolla leverantörens hemsida). ...

    Vad gäller radio finns lika många alternativ som åsikter. Mitt råd är att skaffa en sändare med tillräckligt många kanaler. Har du råd, satsa på minst 8-9 kanaler. Om ekonomin är gränssättande, välj en sexkanalssändare.

    ...Räcker ekonomin till ska du absolut köpa en sändare med talande telemetri. Det är inte absolut nödvändigt, men oerhört praktiskt. I kombination med lämpliga givare kan man exempelvis mäta förbrukad kapacitet (mAh) så att man slipper köra slut på drivackarna i onödan och kan hålla bra koll på andra parametrar, exv. flyghöjd.

    Ladda gärna ner bruksanvisningar för att bilda dig en uppfattning om användarvänligheten som i bland får stå tillbaka för att uppnå maximal flexibilitet. Även om jag själv använder ett annat fabrikat, så är jag imponerad av Multiplex senaste sändarerie som sopar banan med konkurrenterna i motsvarande prisklass avseende användarvänlighet.
    ...
    Håller med mycket av vad som sägs i flera av inläggen. Däremot blir det allt svårare att rekommendera radioapparater från de stora tillverkarna p.g.a. priset. Den Multiplex-sändaren du refererar till är en jättefin sändare, men sändaren och tillbehören, t.ex. mottagare är betydligt dyrare än t.ex. FrSky Horus X10 2.4ghz Transmitter https://www.t9hobbysport.com/frsky-h...hz-transmitter.

    FrSky Horus X10 är en alldeles ny radio som släpps nu i oktober och den har, som jag förstår, ett hyfsat enkelt programmerings-användargränssnitt.
    Sändaren har näst intill obegränsade möjligheter, den är 16-kanalig och tillbehören är som sagt billiga i jämförelse.
    Har själv beställt den och väntar med spänning att testa den.

    Det är kanske i tidigaste laget att snärja in en nybörjare i allt för mycket tekniksnack, men jag vill ändå informera eftersom FrSky gör bra grejor de också.
    Som sagt Viggen, besök närmaste klubb så kommer du att få många råd, goda såväl som dåliga, haha.

    Lycka till!

    /Ville

  12. #12

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av viggen76 Visa inlägg
    Hej,

    Råkade komma förbi en modellflygträff i somras (ripa). Kan säga att jag blev sjukt intresserad och sugen på detta med modellflyg. Har länge funderat på nåt nytt att pyssla med på ledig tid. Känns verkligen som nåt som skule passa mig!.

    Letade lite på nätet och hittade hit till slut . Nu är jag en komplett nykomling i området och fundaerar på att börja med att bygga ett eget flygplan för att komma igång. Vad behöver man för att komma igång? Kostnad? Skulle helst vilja bygga mitt eget plan av balsa ( om det går). Antar att det finns bra nybörjarplan. metanolmotor eller el?

    Listan e lång. Har kollat runt på sidan och olika trådar men skulle gärna ha er åsikt här?

    Viggen
    Hej Viggen!
    Jag har en Multiplex Royal Pro 16 som jag kan erbjuda dig till rimligt pris, uppgraderad till senaste programvara så att det nu är en Royal SX16. Radioväska och kryssele följer med. Skickar med en mottagare, laddkabel, lite olika spakar med olika längd.
    En mycket bra radio som jag tycker är mycket lättprogrammerad. Sändarbordet är superbra och radion funkar alldeles perfekt som handsändare också.
    Hör av dig om du är intresserad.

    Mejla eller ring mig, 070-6686493

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0224.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	63720

    /Ville

  13. #13

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av viggen76 Visa inlägg
    Hej,

    Råkade komma förbi en modellflygträff i somras (ripa). Kan säga att jag blev sjukt intresserad och sugen på detta med modellflyg. Har länge funderat på nåt nytt att pyssla med på ledig tid. Känns verkligen som nåt som skule passa mig!.

    Letade lite på nätet och hittade hit till slut . Nu är jag en komplett nykomling i området och fundaerar på att börja med att bygga ett eget flygplan för att komma igång. Vad behöver man för att komma igång? Kostnad? Skulle helst vilja bygga mitt eget plan av balsa ( om det går). Antar att det finns bra nybörjarplan. metanolmotor eller el?

    Listan e lång. Har kollat runt på sidan och olika trådar men skulle gärna ha er åsikt här?

    Viggen
    Hej Viggen!
    Kolla in detta erbjudande. Mycket bra grejor för lite pengar, nästan för bra för att vara sant!

    http://www.svensktmodellflyg.se/kopo...=1&msgid=44015


    /Ville

  14. #14

    Standard

    Hej
    Väcker liv i den här gamla tråden med en fråga.
    Borde inte Carbon Cub S+ från Horizon vara någorlunda livärdig med Apprentice vad gäller en nybörjare ?
    undrar
    Bosv

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    håller med McRegor till 1000%
    utan dessa skumvåfflor så skulle rc-hobbyn mer eller mindre dö ut och dessutom finns det våfflor som är grymt roliga att flyga[
    sen kan jag givetvis hålla med om att om man ska bli proffs på att göra fina landningar så ska man köra kärror byggda av stickor å strån där man är tvungen att flyga ner flygetyget men balsakärra för nybörjare skulle inte jag rekomenderaQUOTE=McRegor;429352]Ålänning - vi är väldigt många med ett genuint flygintresse och massor av år bakom spakarna som också lärt oss uppskatta EPO-kärror. Och hade inte dessa och el-driften funnits så hade nog vår kära hobby varit ordentligt utrotningshotad. Nu ökar istället intresset, i alla fall hos oss, vilket glädjer en gammal modellflygare - som numera också gillar EPO-kärror.
    Roger[/QUOTE]

  16. #16

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bosv Visa inlägg
    Hej
    Väcker liv i den här gamla tråden med en fråga.
    Borde inte Carbon Cub S+ från Horizon vara någorlunda livärdig med Apprentice vad gäller en nybörjare ?
    undrar
    Bosv
    Det är en kärra jag kan rekommendera. Tål mer vind än de flesta skumplan. Går fint att göra snygga starter och landningar
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Liksom t ex Tundra ifrån Durafly/Hobbyking. Carbon Cub S+ 1,3 m är ju likadan som tidigare Parkzone Sport Cub S och det är en av mina favoritkärror alla kategorier. Dock har jag motoriserat om min för att få lite mera skjuts men den fungerar helt OK även med standard-setupen - och speciellt för nybörjare. Det jag inte riktigt gillar med Carbon Cub S+ med inbyggd mottagare är GPS-funktionen i mottagaren som gör den onödigt komplicerad att starta upp.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Hoppas det är ok med lite följdfrågor i den här tråden.
    Jag kan få låna en Spektum DX8 gen1 av min son( ja jag är gammal).
    Laddade ner manualen till Carbon.
    När jag läser den och googlar lite verkar det som om man använder en DX8 måste det vara gen2.
    Kan det vara möjligt i en någorlunda ny programmerbar sändare?

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om DX8 Gen 1 bara använder DSM2-protokollet så kan det absolut vara möjligt att den inte fungerar.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Som jag förstår har den både dsmX och dsm2.
    har jag fel ?
    Senast redigerat av bosv den 2018-09-06 klockan 09:33.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •