Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Råd för en nykomling

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Min DX8 g1 har bägge protokollen, så det borde inte vara problem is att köra med din Carbon. Men, den nya G2 har en nyare version av mjukvara, som har bättre stöd för tex gyro etc, vilket g1 saknar. Oavsett så borde det inte vara något hinder. Testa med din radio, och se vad som händer.

  2. #22

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag hittar inget om att DX8 skulle vara något problem.
    Jag har ett par plan med S som jag aldrig har initierat - känns inte som att det skulle behövas om jag inte lånar ut något plan till nån jag inte vet kan flyga. Vad jag hört så är det rätt så lurigt att flyga med begränsning om man har flugit normalt - känns inte kul att planet inte går att manövrera helt ut.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #23

    Standard

    Hej
    Efter lite surfande tror jag att jag hittat lösnigen.
    https://www.youtube.com/watch?v=GUDwNWdymqM
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2955818-Hobbyzone-Carbon-Cub-S-1-3m/page7

    Patrik när du skriver 'plan med S' menar du då safe-funktion som Hobbyzone har?

  4. #24

    Standard

    Jag flyger inte Spektrum själv men några av mina klubbkompisar kör Dx8. Förstår inte varför Spektrum envisas med att kalla kanalerna som kommer ut ur mottagaren för Thr, Ail, Ele, Rud, Gear respektive Aux samt omkopplarna för motsvarande namn. Blir bara konstigt när man vill göra annat än "grundsetup".
    OK, det var ju lite vid sidan av tråden, förlåt, kunde inte låta bli
    /Leif

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    För att det blir enklare att koppla rätt skulle jag tro. Istället för nummer eller inget alls. Tycker själv det är smidigt.

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Liksom t ex Tundra ifrån Durafly/Hobbyking. Carbon Cub S+ 1,3 m är ju likadan som tidigare Parkzone Sport Cub S och det är en av mina favoritkärror alla kategorier. Dock har jag motoriserat om min för att få lite mera skjuts men den fungerar helt OK även med standard-setupen - och speciellt för nybörjare. Det jag inte riktigt gillar med Carbon Cub S+ med inbyggd mottagare är GPS-funktionen i mottagaren som gör den onödigt komplicerad att starta upp.
    Roger
    Vad kör du med för drivlina i din?

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Efter motorbytet så kör jag en E-max GT2815/07-KV1100 med en 10*7" propp samt ett 40A reglage. Standardsetupen räcker dock utan problem för en nybörjare och byter man först fartreglaget (till 30--40A) så går det att proppa upp motorn för den tål högre belastning. Jag kör på en 3S1400 ack som räcker väl för mitt behov.
    Men som sagt - kärran flyger mycket bra även med standardsetupen och den lite leksaksaktiga propellern...
    Roger

  8. #28

    Standard

    Tack, då vet jag ju vad jag kan byta till om några år ifall jag lärt mig flyga då

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Efter motorbytet så kör jag en E-max GT2815/07-KV1100 med en 10*7" propp samt ett 40A reglage. Standardsetupen räcker dock utan problem för en nybörjare och byter man först fartreglaget (till 30--40A) så går det att proppa upp motorn för den tål högre belastning. Jag kör på en 3S1400 ack som räcker väl för mitt behov.
    Men som sagt - kärran flyger mycket bra även med standardsetupen och den lite leksaksaktiga propellern...
    Roger
    Hur lång flygtid får du ut mellan tumme och pekfinger med den setupen?

  10. #30


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Generellt så flyger jag sällan mera än 5 minuter motortid och om det inte är blåsigt så brukar jag få ladda i ca: 600--700 mAh - alltså runt 50 % av batteriets kapacitet. Men jag flyger väldigt mycket med trottelspaken och är ingen som ligger på "järnet" hela tiden.
    Roger

  11. #31

    Standard

    Jag har ju bara kört lite med simulatorn och än så länge försöker jag hålla lägsta flygbara hastighet... snurrar bara i åttor och försöker landa utan att hoppa åt helvete... så jag tror nog att jag klarar mig på lite gas men vill ha längre tid i luften.

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan stoppa in ett 3S2200 utan vidare men 5--7 minuter brukar räcka bra - sen kan du ladda under 20 minuter eller ha ett par ackar till så är det bara att flyga vidare.
    Överskatta inte hur långa flygtider du behöver.
    Roger

  13. #33

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Började för 3 år sedan och gjort alla fel som går att göra i denna branch. Helt klart, konsumenttrycket är dåligt och vi har därför ett sammelsurium av sändarsystem och kontakter för både servos och motorer.

    Om jag började om idag så skulle jag köpa en inte allt för begagnad Spektrum Dx6,7 eller 8 (men inte Dx6e eller Dxe) satsa på Lemons billiga DSMX-mottagare för ca 200 kr samt köpa en RC-factory Step-One i ett paket på rekommendation av butiken med motor, batterier (650 mAh) och servon.

    Step-One är den ultimata nybörjarkärran, trots att den bara är "3-kanal", har kört den inomhus hela vintern, bl.a. i Tipshallen i Växjö. I vår hemmahall flyger jag jämt in i väggarna och den studsat bara till. Bortsett en "tagg" som håller "huven" har inget gått sönder. Den är lite känslig för vind utomhus, men flera i klubben har provat den och funderat över att skaffa en.

    Trots att jag är en rätt dålig nybörjare, Step-Onen har gett mig mer flygtid än alla mina andra kärror tillsammans, bortsett en Hubsan SpyHawk, som jag segelflyger en del med så jag får ca 15 min flygtid per 500-800 mAh. Med 4 batterier får jag totalt ca 40-45 min flygtid per session med Step-One, vilket är lagom.

  14. #34

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balsafan Visa inlägg
    Jag har ju bara kört lite med simulatorn och än så länge försöker jag hålla lägsta flygbara hastighet... snurrar bara i åttor och försöker landa utan att hoppa åt helvete... så jag tror nog att jag klarar mig på lite gas men vill ha längre tid i luften.
    Min CUB S2 har jag flugit på ca 100 mAh i minuten och utan vidare klarat 13 minuter på ett 1400 mAh batteri.
    Lite mera, men inte mycket, drar den med det tyngre 2200 mAh batteriet.
    Detta är i vindstilla med låg fart. Är det upp mot 10 m/s vind så räknar jag nästan dubbla effekten men trots det nästan 15 minuter på ett 2200 batteri. Man hör klart och tydligt när det är dags att landa för då gör fartreglaget konstigheter så att det hörs som att planet "vibrerar".
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #35


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller med Patrik - sommartid och med lugn flygning i lugnt väder så är förbrukningen på en "original-Cubbe" i storleksordningen 100 mAh/minut. Sen brukar man inte orka flyga så långa pass och inte minst när man är nybörjare.
    Roger

  16. #36

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Som balsa och japon-papper-trogdolyt, även japon-siden dito, föreslår jag ändå ett färdigt flygplan, så kan du begrunda, innan du lägger ned själen. Nu kan du avancera och möjligtvis bygga själv, om du tycker om hobbyn.

    Tålamodet är kort nuförtiden.

    Jag började som 8-åring att betrakta min äldre broders misslyckade försök att starta en Veco-19 monterad på en planka. Det var på 60-talet. 1,5V ringledningsbatteri, en avancerad transformator från farsan jobb, inget hjälpte, utom några "vrurr" eller baktändningar. Det är en konstart för de okunniga.

    Jag byggde mer eller mindre lyckade gummisnoddsmodeller eller segelflygsmodeler och fick en Cox Baby-Bee, som jag brutaliserade men ändå lyckades att starta trots allt.

    Min fader var upptagen med dubbeljobb, så¨jag fick lära mig själv.

    Nästa var en Wentzells "Geting" med en O.S 0,09 "PET" med glödstiftständning. Som tolvåring, linkontroll. Jag kunde starta motorn helt själv även på vintern och flyga, men min kamrats farsa blev sjukskriven i över en månad som bilmekaniker, efter att ha försökt starta en Webra dieselmotor. Förstört finger, haha. Han råkade sätta in ett finger i propellern på fullvarv...

    Min kamrat hånade mig för att min "Geting" inte var lika fin i finishen. Hans var vinröd och lackad med "bränsleskyddslack" och var fin som en båt av mahogny.

    Hans Geting flög senare i backen med slaka linor och skrämde nästan livet ur Stefan på Vallentuna Modellflygklubb, som nu hjälpte till att starta motorn. Han fick den nästan i ryggen...

    Han kastade sig raklång på marken i sina försök att undfly attacken och flygplanet smackade i hög hastighet bara ett par meter från hans rygg.

    Min "Geting" flög i flera timmar, både på fotbollsplanen och på isen.

    Jag lärde mig att starta en O.S 35 med fingrarna som barn. (köpt begagnad av Stefan) Kanske fick jag något slag på fingret, men inte så allvarligt.

    Vägen är lång, men kan kortas betydligt med äldre kamraters goda råd.
    Senast redigerat av BJS den 2019-08-12 klockan 21:57.

  17. #37
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard

    vad hände med "viggen76" som startade denna tråd.... ;-)
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •