Tänk på att det vridna sidorodret troligen verkar åt fel håll när rodret är fast i servot. I originalet kommer den vridna delen att verka som ett trimroder och vrida ut resten av rodret åt andra hållet. Lite högertrim får det nog bli.
Tänk på att det vridna sidorodret troligen verkar åt fel håll när rodret är fast i servot. I originalet kommer den vridna delen att verka som ett trimroder och vrida ut resten av rodret åt andra hållet. Lite högertrim får det nog bli.
Här står hur det skall vara. Bakåt, men inte fullt 180 grader tror jag.
https://www.faa.gov/documentLibrary/.../AC_20-30B.pdf
Thank you!
Long time and no Safir...men plötsligt händer det! Fått ett ryck och passat på att måla då vi haft flera dagar med toppenbra målarväder. Son vanligt använder jag acrylat grundfärg och ytfärg från Flügger och späder med vatten till lagom sprutkonsistens. Har också blandat gult i grundfärgen då gult täcker väldigt dåligt. Det är ett lager häftgrund och så tre tunna lager ytfärg. Utanpå alltihopa en norsk uretanlack från Trestjerner, Gulvlakk.
MVH/ Kjell
Senast redigerat av kjni den 2024-07-30 klockan 23:05.
Imponerande och VÄRDEFULLT reportage från din lackeringsövning.
Har tidigare lackat mina modeller med båtlacken Perfection från International. Det är en tvåkomponent polyuretanlack som innehåller isocyanat och därför får den inte säljas till privatpersoner längre.
Nu har jag fått en bra metod av dig. Tack!
Lars
Finfint - vackert helt enkelt!! Hur får du till bokstäver/siffror, både de större och mindre? Målat med maskning, eller dekaler, eller något annat?
Tack, förebilden finns på Optands flygfält där även vårt modellflygfält ligger. Lite synd att just den här individen inte längre har kvar kronmärkningen. Jag tycker den är fin på gula Safirer men det blir enkelt att ha tillgång till en lokal förebild så därför blir det en Safir utan kronmärken.
Bokstäverna, både stora och små, är skurna i skyltvinyl på en ganska gammal Cameo plotter. Skyltar är fotograferade på originalet och sedan utskrivna på vinyl på laserskrivare.
Halkskydden på vingroten är lagom grovt sandpapper på rulle från Jula som skurits i remsor och sedan sprayats med svart färg och limmats fast med "canopy glue". All märkning/dekorering ligger under skyddslacken.
/Kjell
Utmärkt info, tack!
Satan i gatan vilken fin maskin du har fått till, och vilken motor en riktig härlig boxer med skala ljud som passar som handsken.
Mvh Matti
Just nu internetstrul som gör att alla bilder i tråden är onåbara - borde lösa sig inom kort...
/Kjell
Senast redigerat av kjni den 2024-08-01 klockan 08:57.
Imponerande bygge!
Finns det någon ritning man skulle kunna få köpa eller ta del av?
Jag och en kompis har fått återfall och är lite sugna på att bygga modeller av våra Safirer, men underlaget är minst sagt lite tunt...
//Johan
Vackert och välbyggt som vanligt!
/Peder
Blir det premiärflygning inom kort? För då får vi kanske boka en tur till Ope igen.
Kay krut
Ambitionen är, som alltid..., att premiära innan flygsäsongen är slut. Återkommer när det närmar sig.
/Kjell
Mera grejor på plats. Motorinstallation färdig. Bra med skalariktiga noskåpor som ger bra åtkomlighet. Landningsstrålkastare i båda vingarna, sidoroderservot sitter nästan i rodret...Alla servon/roder klara och testade. Ställen fungerar OK. Fortfarande lite oredigt med alla sladdar men det finns en plan för detta. Vikten ser ut att sluta på lite över 10 kg och då är motorn nästan 2,5 kg av detta. Tyngdpunkten ligger just nu ca 3-4 cm för långt fram enligt "Tjålles" ritning. Bär emot att vikta bak. Skulle gå att spara lite över 1 kg i nosen genom att byta till en Saito 41TS som säkert skulle räcka till....
/Kjell
Alltså, den blir ju makalöst vacker den här, också!
Piper Cub va?