Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Pyroteknik från förr......

  1. #1
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Smile Pyroteknik från förr......

    Hej,

    Detta är ingen byggtråd, eftersom bygget redan är klart... :-)

    Den 10 juni har vår klubb den årliga "oldtimerträffen", och om vädret tillåter, tänkte jag bidra med en liten Jetexdemonstration, så länge bränslet räcker (och om modellen överlever trimflygningen).

    Jag gjorde en snabbskiss, satte igång med byggandet av detta lilla raketplan, och vips var det klart...!
    Tänkte att det är bäst att ta några foton medan det fortfarande existerar....

    Pga brandrisken är det tänkt att flygas "RTP" (runt en pinne), och därför har vingen ingen v-form, och det sitter ett blyhagel i höger vingspets, osv.....
    Dekalaget är nästan noll (plus 1/3 grad, kanske...), men det finns en "trim-tab" att ta till om det skulle behövas.
    Vikt med oladdad motor är 28 gram, och spännvidden är 35 cm.
    Motorn är en gammal Jetex 50C, och som kanske inte lämnar riktigt full effekt längre, pga att hålet i munstycket kanske har bränts upp och är en aning större än det borde....

    Har faktiskt ingen aning om hur fort (eller sakta...) det kommer att gå, och vilken linlängd som är passande....
    Om modellen överlever trimflygningarna, får vi se hur det går på lördag.....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jet 07.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	96,0 KB 
Id:	76366Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jet 08.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	129,8 KB 
Id:	76367Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jet 09.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	125,3 KB 
Id:	76368
    Senast redigerat av Bosse Jansson den 2023-06-04 klockan 21:58.

  2. #2
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    I går kväll testflög vi "ekipaget", vilket gav en del värdefull kunskap, men tyvärr gick det som det gick.....!
    Ja, riskfaktorn var ju hög, och den var kalkylerad....

    Själva modellen visade sig vara ok i grunden (behövdes litet bly i nosen), men en erfarenhet blev att höjdtrimrodret var superkänsligt. En av flygningarna bestod enbart av en serie loopar :-) med trimrodret höjt ca 0,5 mm....!

    Grundproblemet visade sig vara vinden, eller rättare sagt den minimala rörelsen i luften (nästan vindstilla).
    Var gång modellen kom in i flygcirkelns "motvindshalva", steg den litet grand, med resultatet att den sjönk i motsvarande grad vid den andra halvan.
    Man kan se flygcirkeln som en "skiva", som lutade litet mer för var varv, tills den, förstås, fick markkontakt till slut, vid den låga punkten....

    Detta hände vid flera tillfällen, utan skador, men sista gången var farten helt enkelt för hög.....!

    En annan notering var att mitt "gamla" bränsle (en osorterad hög med pellets) verkar bestå av två olika "generationer" Jetexbränsle, troligen av typerna "50B" och "50C", vilket slumpmässigt gav olika dragkraft och därmed också olika hastighet.

    Reparera / bygga om....? Ja, men inte till lördagsträffen, eftersom jag inte riktigt har den energin just nu, och jag vill inte stressa...
    Det får bli fortsatt lek med Jetex så småningom (så länge bränslet räcker), när andan faller på....riggen med pinne och stativ finns ju kvar och står klart att användas...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jet 10.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	288,9 KB 
Id:	76384


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •