Nu är det dags igen! Kallt och mörkt ute men varmt, ljust och skönt i bygglokalen och dags för start av vinterns byggprojekt. Den här gången skall det bli en Saab Safir SK50 och till skillnad från en del av min tidigare byggen skall det inte bli i skala 1/3 utan lite mindre - skala 1/4. Var ett tag sugen på att bygga i den större skalan men har lyssnat på råd från olika håll och insett att det blir otympligt på många sätt och p g a detta mindre flygning....



Utgångspunkten för bygget blir Kjell-Åke Elofssons fina ritning från 1986. Den är i original i skala 1/5 men nu förstorad till 1/4.

Planen är att i huvudsak följa ritningen men det kommer att behövas en del modifieringar p g a den större storleken. Bl a kommer jag att ändra vingbalkarna och infästningen av landningsställen. Det bli säkert en del andra modifieringar ochså under byggets gång. Den som minns min tråd om MFI9 vet ju att jag gillade aluminium - och Safiren är ju en blandning av traditionell dukklädsel och nitat aluminiumskal. Kanske kommer modellen att få det också. Det borde vara möjligt rent viktmässigt. Offsetplåt i 0,25 mm tjocklek väger ca 300 g/m2 och behöver inte så tung ytbehandling..sååå...den som lever får se!

Motor kommer att bli en OS Pegasus FF-320 konverterad till tändsystem men kommer att köras på vanlig metanol/olja. Vill inte riskera en så fin motor genom att köra på bensin då min erfarenhet är att de glidlagrade vevstakarna inte mår bra av att motorn går varmare.

Har samlat ihop en del grejor inför bygget, bl a ett knippe servon och elmekanismer från SLR för ställen. Bara ett flygplan som saknas..



Motorn ser ut att passa precis.





Den individ jag har som förebild finns på Ope, mitt hemmafält, så det blir enkelt att få den dokumentation som behövs. Började redan idag med att ta en del bilder. Östersunds flygklubb firade sin 80-åriga födelsedag idag och då bjöd Ivan Myhr på en fin uppvisning med SE-LCD. Den är vacker i luften! Och på backen!























Trevlig helg!
/Kjell