Reklam

 
Sidan 12 av 13 FörstaFörsta ... 278910111213 SistaSista
Resultat 221 till 240 av 245

Ämne: Saab Safir SK50 - skala 1/4

  1. #221


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hej Matti,

    det där blir en läcker kombination! Bra motoreffekt och stora bush-hjul. Full klaff och det blir en riktig STOL-kärra.

    Jag har kört min motor i bänk. Den kommer också att få gå på 80/20 metanol men jag har konverterat till tändsystem istället för ombord-glöd. Hade från början planer på att bensinkonvertera men är lite feg - den kommer då att gå varmare och för att det skall vara någon större vits skulle jag i så fall vilja köra på mycket mindre oljeinblandning. Har testat det på en OS 50 cc Twin och då gav en vevstake upp. Vill inte riskera det på en Pegasus...



    Hoppas ögonop går smidigt och att du kan komma upp till Östersundsträffen!

    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  2. #222

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hej, jo håller på att förlänga avgasrören och dra ihop dom 2 och 2 och 2 slutrör rakt ner ungefär som fullskala maskinerna. Tanken är som du har sett en vass STOL-maskin, testar 1 säsong och kollar om det blir bra eller så ändrar jag där det behövs.Motorkåpa och pontoner kommer också att klargöras.
    Mvh
    Matti
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2152638F-C0FF-4062-A777-D4865EB44A6D.jpg 
Visningar:	203 
Storlek:	101,3 KB 
Id:	73208

  3. #223


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Botten upp! Börjat jobba med hjulbrunnarna ....



    Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

  4. #224

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Snyggt jobbat, både Matti och Kjell. Härligt att se byggivern gro och att ni storsatsar på nästa Östersundsträff.
    Jag ska hämta formen till Cub-1:4 kåpan nästa vecka för vidare leverans till Ö-sund. Sedan kan ni gjuta noskåpor och dona efter behag.

    Kay krut

  5. #225

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Tack Kay.

    /Matti

  6. #226


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Styrningen av noshjulet på plats. Servot sitter monterat på tvären i motorrummet. Det blev enkelt men kanske inte optimalt då servot lätt "gungar" i sidled i gummibussningarna. Får duga tills vidare och kan ändras till att lägga servot i kroppen och använda vajrar istället för den korta länken med kulleder.



    /Kjell

  7. #227


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Äntligen fått lite mera gjort på Safiren (efter några veckors Coronadimma, en servercrash och lite annat tvingande...). Vingrotsutfyllnaderna inte helt enkla att få bra då det är dubbelkrökta ytor. Har valt att dela upp i flera delar och låta dom sitta på vingen men det blir ganska stort utstick som lätt kommer att bli skadat vid transport.



    MVH
    Kjell

  8. #228

    Standard

    Du får bygga ett engelskt hjul i miniatyr Men väldigt snyggt ändå! Som vanligt.

    /Mats

  9. #229


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Jo, ett engelskt hjul skulle vara bra att ha...men det börjar vara fullt i hobbyverksta´n.

    Delar lite Safir-godis:



    MVH
    Kjell

  10. #230

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Skön klassiker!
    Retroholic!

  11. #231


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Safiren har väääldigt många nitar. En del på min modell är funktionella och där har jag använt Micro-Popnit, 2mm och med nitskallens diameter 3mm. Tänkte försöka ett nytt rationellt sätt att göra fusknitarna. Har laserskurit en rad hål med diameter 2,5 mm i en i en plastremsa som är ca 0,35 mm tjock. Lägger ut remsan där nitarna skall vara och fäster med några bitar maskeringstejp. Sätter några små klickar latexmassa mellan hålen på några ställen och dar sedan ut med fingret eller en smal plast-spackel. Lyfter sedan bort plastremsan och kvar är fusknitar. När dom torkat lite grann trycker jag till lite lätt med fingret så att dom blir mer kullriga än cylindriska i skallen. Efter målning blir det ganska bra. Nitarna sitter fast väldigt bra även på lithoplåten. Det är enkelt att variera storlek och avstånd mellan nitarna genom att göra olika plastremsor. Remsan tvättas av med vatten innan latexmassan torkat och kan återanvändas många gånger.







    Husen för landningsstrålkastarna 3D-printade och monterade.



    Även vingrotsutfyllanden nu klar på båda sidor och uppstagad med fogskum på insidan





    MVH
    Kjell

  12. #232

    kay.kruts avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    910
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF.RCFF. Trelleborgs Modellflygklubb. Östersunds Modellflygklubb.

    Standard

    Jädrans uppfinnar-Jocke!

    Du är otrolig Kjell, för du löser uppkomna problem på alla möjliga sätt. Utan din men även alla andra byggares inlägg här på vår sida, så skulle modellbyggar-Sverige vara lite fattigare.
    Hoppas att jag får vara din "co pilot" även i år på träffen.

    Kay krut.

  13. #233


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lite påskpyssel...



    Glad Påsk!

    /Kjell

  14. #234

    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    7
    Jobb
    Primary school teacher
    Klubb
    s-Hertogenbosch, NL

    Standard

    What a beautiful project! You have a new follower here in The Netherlands!

  15. #235


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Hi Kim,
    Welcome to follow our different threads at this Swedish RC-forum. Glad you like my Safir project. The progress is slow...

    Best Regards
    Kjell Nilsson

  16. #236

    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    7
    Jobb
    Primary school teacher
    Klubb
    s-Hertogenbosch, NL

    Standard

    Thank you Kjell! You can't rush these scale projects. I visited and took my first pictures of a Safir in 2014. I started planning my model in 2017 and didn't start actually making anything until this year, haha! You're already at an advanced stage though; detailing the surfaces etc. All I've done is (after spending a long time collecting documentation and drawing) make nearly one main landing gear leg....

  17. #237

    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    7
    Jobb
    Primary school teacher
    Klubb
    s-Hertogenbosch, NL

    Standard

    Did you build in sidethrust and/or downthrust? I was wondering if this was still required, with the twist in the rudder...

  18. #238


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    No sidetrust/downtrust built in. I don´t know if the twisted rudder is enough but I´ll testfly with a 0/0° engine installation and adjust later if needed.

    Regards
    Kjell

  19. #239

    Reg.datum
    aug 2022
    Inlägg
    7
    Jobb
    Primary school teacher
    Klubb
    s-Hertogenbosch, NL

    Standard

    Thanks. I will do the same on mine. I am currently working on the wings, having completed the middle section and a lot of work on the landing gear.

  20. #240


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lite spilltid medan limmet torkar på mina Cubvingar och dags att göra en insats för att få Safiren klar. Siktar ju på att premiära den i sommar...

    Det som står i tur är att fixa infästningen för stabben och även lägga till en "spinnfena". För att få lite lite underlag för flygläget för Safiren har jag letat bilder och film där man ser den i planflykt från sidan.





    Efter att ha titta på detta har jag pallat upp min Safir och börjat mäta in stabben. Tänker börja med den i 0° i det önskade flygläget. Kommer att gå att justera efter provflygning...kanske.











    Go`kväll!
    Kjell

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •