När jag flyger runt så märker jag det inte lika mycket.
Men när jag hovrar och flyger sakta så sjunker helin igenom rätt vad det är och jag måste pitcha på.
Den har inte gjort så här tidigare.
Någon som kan ana vad det är för fel som är trasigt?
När jag flyger runt så märker jag det inte lika mycket.
Men när jag hovrar och flyger sakta så sjunker helin igenom rätt vad det är och jag måste pitcha på.
Den har inte gjort så här tidigare.
Någon som kan ana vad det är för fel som är trasigt?
Är det snabba och stora rörelser,så att du knappt hinner med att kompensera,gäller det bara collpitch?
Motorn som blir varm?
Fartreglaget som inte orkar leverera?
Dålig kontakt mellan fartreglage och motor?
Fartreglagets varningssätt att berätta att spänningen är för låg?
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Hej
Har du något glapp i swashen? Då kan du få dessa plötsliga rörelser.
Swashens glapp ställer om bladens läge och helikoptern rycket till vertikalt.
Kläm och känn efter i lager, länkar och leder.
Tack för tipset. Ska undersökas
Hej igen, ser fram emot din kontroll och att du hittar grundorsaken
Jag kan komplettera med en reflektion: När det är kallt ute, så kan man även märka att helikoptern reagerar "knyckigt" när man spakar. Det är kärvande kullänkar som släpper oregelbundet och i samarbete med glapp i andra delar, blir resultatet att helikoptern beter sig märkligt och MYCKET ryckigt i höjdled.
Hoppas att du slipper det
/Tomas
Helikopter behöver lite omsorg för att funka bra med avseende på mekanisk setup. Man "kan inte" fuska med linkage osv. Swash måste vara helt plan med alla servon 90grader. Sen justera pitch så det blir lika upp ner osv...
Men, om det plötsligt slutar funka så är det någ som någon nämnde ovan ett glapp. Swashen, någon link eller hela rotoraxeln. Det är inte ovanligt att stoppringen som håller rotoraxeln lossnar så hela skiten han glappa upp och ner.
Kan tänka mig att Trex 450 som funnits sedan WW2 även finns i många olika versioner. Med och utan paddlar tex, alla har sina egenheter. De första var ju riktigt låg kvalitet på linkage osv.
Superhero
Bild!
Har det hänt en gång?
Flugit sedan dess med fulladdad ack?
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
Får se om det kommer någon mer bra dag att testa igen, annars får det bli till våren.
Är kräsen med väder för att spaka heli
Det kan bero på glitchar som påverkar mottagaren.
För mig försvann allt när jag började med hoppfrekvensradio.
Har du tänkt på att vinden kan göra att den sjunker eller stiger ?
Vid byig vind kan den hoppa upp och ned så in i helvetet.
Typ 1 m/s eller mer, upp och ned när det blåser bara litet, som 5 m/s
Överraskande sjunk hos helikoptrar
Trots att tråden startades för snart fyra år sedan tror jag att den fortfarande har aktualitet.
I ett försök att göra en översikt kommer jag på dessa tänkbara orsaker till "överraskande sjunk".
Aerodynamik
"Rotor downwash", är en nedåtgående luftström som huvudrotorn orsakar. När helikoptern flyger framåt, om det är vindstilla, så flyger den in i "ren" luft, utan "downwash". Här är några situationer då downwash kan orsaka ett, kanske överraskande, sjunk.
(a) När man i svag vind hovrar OGE (Out of Ground Effekt, dvs. inte nära marken).
(b) När man "bromsar upp", vilket orsakar "downwash" framför helikoptern, som man flyger in i.
(c) Vid svag vind (ej byig, laminärt flöde) rör sig "downwashen" i vindens riktning.
Mekanik
Glapp i mekanik. Mindre glapp "döljs" bra av FBL-kontroller i "aileron" och "elevator"-led, men inte i "pitch-led". Glappet kan vara i servon, länkar, swash eller att hela rotoraxeln är rörlig i höjdled. Om man med lite negativ pitch sjunker och vill avbryta sjunket måste man först, med spaken, passera glappet och sedan få bladen att vrida sig till positiv pitch. Det känns som om man måste dra mycket mer på pitch än normalt, innan det händer något. Vrid lite försiktigt på rotorbladen för att se hur stort glappet är. Helst ska det inte vara något glapp alls.
Har storleken betydelse?
Små helikoptrar (kanske 450 och mindre) har en tendens att vara mer känsliga för detta än större helikoptrar. Ökad vikt ger större tröghet, men även t.ex. disk loading (vikt/rotordiskens yta) har betydelse.
Tekniken som reducerar problemet
Under senaste året har det börjat komma funktioner i FBL-kontrollrar som motverkar den genomsjunkningseffekt som är mest tydlig hos små helikoptrar. Jag tror att Mikado var först ut med funktionen som dom kallar "anti gravity" eller "lightness".
/Bo
Det verkar som om det största problemet ligger i motorn. Jag vill designa flera helt nya flygplansmodeller och till detta behöver jag några ganska dyra delar. För tillfället har jag inga pengar att köpa dem, men jag hittade en väg ut. Jag gick in på sajten https://smslansnabb.se/ och läste information om företag som ger ganska förmånliga villkor för snabba pengarlån. Detta kommer att hjälpa mig att köpa alla nödvändiga delar på kort tid.
Senast redigerat av SebastianSvensson den 2021-11-25 klockan 19:31.
Hej!
Detta låter intressant, skriv några rader om resultatet, helikoptrar kan verkligen få en att bli mer gråhårig, mer än det är!
Mvh. Roger
Medlemskap: RCflyg
Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.