Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Min T-Rex 450 sjunker rätt vad det är

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard Min T-Rex 450 sjunker rätt vad det är

    När jag flyger runt så märker jag det inte lika mycket.
    Men när jag hovrar och flyger sakta så sjunker helin igenom rätt vad det är och jag måste pitcha på.
    Den har inte gjort så här tidigare.
    Någon som kan ana vad det är för fel som är trasigt?

  2. #2


    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    8
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Är det snabba och stora rörelser,så att du knappt hinner med att kompensera,gäller det bara collpitch?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av latjo Visa inlägg
    Är det snabba och stora rörelser,så att du knappt hinner med att kompensera,gäller det bara collpitch?
    Japp på bägge dom
    Funderar på om det är ett lager som spökar

  4. #4

    Standard

    Motorn som blir varm?
    Fartreglaget som inte orkar leverera?
    Dålig kontakt mellan fartreglage och motor?
    Fartreglagets varningssätt att berätta att spänningen är för låg?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Motorn som blir varm?
    Fartreglaget som inte orkar leverera?
    Dålig kontakt mellan fartreglage och motor?
    Fartreglagets varningssätt att berätta att spänningen är för låg?
    Batterierna är inte purfärska det är sant. Dags att införskaffa nya kanske

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej
    Har du något glapp i swashen? Då kan du få dessa plötsliga rörelser.
    Swashens glapp ställer om bladens läge och helikoptern rycket till vertikalt.
    Kläm och känn efter i lager, länkar och leder.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Tack för tipset. Ska undersökas

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    98
    Klubb
    FK Gamen Norrköping

    Standard

    Hej igen, ser fram emot din kontroll och att du hittar grundorsaken
    Jag kan komplettera med en reflektion: När det är kallt ute, så kan man även märka att helikoptern reagerar "knyckigt" när man spakar. Det är kärvande kullänkar som släpper oregelbundet och i samarbete med glapp i andra delar, blir resultatet att helikoptern beter sig märkligt och MYCKET ryckigt i höjdled.

    Hoppas att du slipper det

    /Tomas

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Helikopter behöver lite omsorg för att funka bra med avseende på mekanisk setup. Man "kan inte" fuska med linkage osv. Swash måste vara helt plan med alla servon 90grader. Sen justera pitch så det blir lika upp ner osv...

    Men, om det plötsligt slutar funka så är det någ som någon nämnde ovan ett glapp. Swashen, någon link eller hela rotoraxeln. Det är inte ovanligt att stoppringen som håller rotoraxeln lossnar så hela skiten han glappa upp och ner.

    Kan tänka mig att Trex 450 som funnits sedan WW2 även finns i många olika versioner. Med och utan paddlar tex, alla har sina egenheter. De första var ju riktigt låg kvalitet på linkage osv.
    Superhero

  10. #10

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men, om det plötsligt slutar funka så är det någ som någon nämnde ovan ett glapp. Swashen, någon link eller hela rotoraxeln. Det är inte ovanligt att stoppringen som håller rotoraxeln lossnar så hela skiten han glappa upp och ner.

    .
    Var ut för det där med att rotorraxeln lossna på min 250, den flög minst sagt konstigt

  11. #11

    Standard

    Bild!
    Har det hänt en gång?
    Flugit sedan dess med fulladdad ack?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Får se om det kommer någon mer bra dag att testa igen, annars får det bli till våren.
    Är kräsen med väder för att spaka heli

  13. #13

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det kan bero på glitchar som påverkar mottagaren.

    För mig försvann allt när jag började med hoppfrekvensradio.

  14. #14

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Har du tänkt på att vinden kan göra att den sjunker eller stiger ?

    Vid byig vind kan den hoppa upp och ned så in i helvetet.

    Typ 1 m/s eller mer, upp och ned när det blåser bara litet, som 5 m/s

  15. #15

    Standard

    Överraskande sjunk hos helikoptrar
    Trots att tråden startades för snart fyra år sedan tror jag att den fortfarande har aktualitet.
    I ett försök att göra en översikt kommer jag på dessa tänkbara orsaker till "överraskande sjunk".

    Aerodynamik
    "Rotor downwash", är en nedåtgående luftström som huvudrotorn orsakar. När helikoptern flyger framåt, om det är vindstilla, så flyger den in i "ren" luft, utan "downwash". Här är några situationer då downwash kan orsaka ett, kanske överraskande, sjunk.
    (a) När man i svag vind hovrar OGE (Out of Ground Effekt, dvs. inte nära marken).
    (b) När man "bromsar upp", vilket orsakar "downwash" framför helikoptern, som man flyger in i.
    (c) Vid svag vind (ej byig, laminärt flöde) rör sig "downwashen" i vindens riktning.

    Mekanik
    Glapp i mekanik. Mindre glapp "döljs" bra av FBL-kontroller i "aileron" och "elevator"-led, men inte i "pitch-led". Glappet kan vara i servon, länkar, swash eller att hela rotoraxeln är rörlig i höjdled. Om man med lite negativ pitch sjunker och vill avbryta sjunket måste man först, med spaken, passera glappet och sedan få bladen att vrida sig till positiv pitch. Det känns som om man måste dra mycket mer på pitch än normalt, innan det händer något. Vrid lite försiktigt på rotorbladen för att se hur stort glappet är. Helst ska det inte vara något glapp alls.

    Har storleken betydelse?
    Små helikoptrar (kanske 450 och mindre) har en tendens att vara mer känsliga för detta än större helikoptrar. Ökad vikt ger större tröghet, men även t.ex. disk loading (vikt/rotordiskens yta) har betydelse.

    Tekniken som reducerar problemet
    Under senaste året har det börjat komma funktioner i FBL-kontrollrar som motverkar den genomsjunkningseffekt som är mest tydlig hos små helikoptrar. Jag tror att Mikado var först ut med funktionen som dom kallar "anti gravity" eller "lightness".

    /Bo

  16. #16

    Standard

    Det verkar som om det största problemet ligger i motorn. Jag vill designa flera helt nya flygplansmodeller och till detta behöver jag några ganska dyra delar. För tillfället har jag inga pengar att köpa dem, men jag hittade en väg ut. Jag gick in på sajten https://smslansnabb.se/ och läste information om företag som ger ganska förmånliga villkor för snabba pengarlån. Detta kommer att hjälpa mig att köpa alla nödvändiga delar på kort tid.
    Senast redigerat av SebastianSvensson den 2021-11-25 klockan 20:31.

  17. #17
    Carls avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    102
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hej!

    Detta låter intressant, skriv några rader om resultatet, helikoptrar kan verkligen få en att bli mer gråhårig, mer än det är!

    Mvh. Roger
    Medlemskap: RCflyg
    Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
    Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •