Jag har något glapp i laddaren till min bärbara HP och blev utan ström häromdagen. Då min fru också har en HP testade jag med den laddaren som hade samma plugg. Enda skillnaden var att min laddare är märkt 18.5 v och hennes 19,5 v vilket jag tänker är mera av akademisk betydelse. När jag mätte med voltmätaren skilde det max 0,5 volt. Men nix, hennes laddare fungerar inte på min dator och jag undrar varför.

I laddpluggen finns det av någon anledning två olika spänningar. Minus på utsidan och plus på insidans ytterkant och ni förstår hur jag menar. Sedan är det ett stift i mitten och där är det 13-14 v ungefär. Det är lika på båda laddarna och det skilde kanske max en volt på det stiftet.

Någon som har några idéer om detta? Kan nämna att indikatorlampan på datorn som ska lysa konstant under laddning blinkar med den laddare som inte fungerar. Om jag nu ska köpa en ny laddare känns det ju lite osäkert vad som passar om det är så känsligt på en halv volt hit och dit. Man kan ju så klart gå efter originalnumret men det kanske inte går att hitta på typ Kjell o Co. Det är lite akut då jag behöver datorn i jobbet. Just nu laddar det dok men jag kan inte hitta var det är glapp. Det spelar ingen roll hur jag bryter och dra i kablarna så fortsätter den att ladda. Likadant är det de tillfällen den inte laddar.

/Mats