Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Videolänk för högupplöst video?

  1. #1

    Standard Videolänk för högupplöst video?

    Hej,

    Vad finns det för alternativ för att sända högupplöst bild från multicopter/flyg till marken. Dvs livestream/liveview högupplöst. Till bildskärm, inte goggles. Handlar iofs om kamera också, men lade trådfrågan i denna forumkategori.

    Vanliga billiga enkla idag är 640x480 (4:3) med nån 600TVL-kamera till goggles via 5.8GHz-länk.
    Men jag vill köra högre upplösning. Är det fortfarande 5.8GHz som gäller? Val av kamera? Vad för grejer klarar upplösningar som tex 720 eller högre? Och sen det där med TVL, Progressivt och Interlaced... om bilden rör sig, vill jag helst inte ha suddig bild. Tex en GoPro filmar progressivt och filmframes med den är som en binge högupplösta bilder. Vet inte hur bilderna överförs, men det är ju en ström, bilden visas väl direkt med vanlig ImmersionRC TVL-kamera och videolänk. Men det kanske finns hävare grejer som överför data och visar bilderna en frame i taget? Vad vet jag? Spånar?

    Målet är iaf att få mer högupplöst bild livestreamad! :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Vad tror man om denna utrustning? Inte direkt billig:

    https://www.foxtechfpv.com/dvl1-5g-1...campaign=ImgAd

  3. #3

    Standard

    Jag såg lite på tuben om detta system: https://fpv.blue/ Obs att jag inte har testat själv, men blev imponerad av lite tester i alla fall.

  4. #4

    Standard

    Ska ej ha för FPV-racing, ska vara till typ SAR-flygning.

    FPV Blue måste jag kika mer på.

    R2Teck (?) DVL1 var ny.

    Jag fick även tips via PM på
    - DJI Light bridge
    - Connex Prosight

    Vet inte riktigt vad jag ska ha för krav när man kikar igenom allas specs.
    Jag ska inte ha det för FPV-flygning, utan för att titta med livestream, flyget/multicoptern flygs av nån annan eller självt.

    Räcker 720 istället för 1080 för mitt behov, vet ej!?
    Är det 720p och 1080p?
    Om jag spelar in på DVR på marken eller i flyget/multicoptern, blir det interlaced/progressivt?
    Uppdateringsrate, vad vill man ha?
    Vad är det för sändareffekter och hur påverkar det resten av systemen ombord?
    Fördröjning?
    Viktmässigt vettigt?
    Priset... 500€ är nog OK. 1000€ börjar bli lite dyrt kanske, men måste man så måste man.

    Nån här som flyger med dem?

    Här kan man se den filmen hur den ser ut gällande R2Teck (580 USD) Med kamera?:
    https://www.youtube.com/watch?v=iLPRHMAhp3Q

    Är detta FPV Blue-bilden? Verkar bättre än R2Teck i så fall? Med kamera? (500 €):
    https://www.youtube.com/watch?v=oKf3dst-nfY

    DJI Lightbridge, den har jag inte läst på riktigt med... är det endast för DJI-grejer? Kamera? (1000 €)

    Connec ProSight (400 USD).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag är nybörjare på området så ta det i beaktande när jag säger att Parrot Disco med 720 i goggles är helt ok, betydligt bättre än de billigare grejor jag provat innan. Lätt att orientera sig med den upplösningen. Fungerar. Fast 1080 vore såklart ännu bättre...
    Inspelning sker nog bäst i kameran, det är en annan teknologi än vid överföringen till marken hos de vanliga utrustningarna.
    Hade en Hubsan Spyhawk spelade in i 1080, jättesnyggt, men FPV var bara 420 om jag minns rätt. Mycket svårfluget, inga detaljer.

  6. #6

    Standard

    Målet här är att ha bra bild medans man flyger. Spelas nog in i kameran i luften också, men det är som sagt under flygningen man vill se bra bild.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Är detta FPV Blue-bilden? Verkar bättre än R2Teck i så fall? Med kamera? (500 €):
    https://www.youtube.com/watch?v=oKf3dst-nfY
    Så fattade jag det. Han (bonafidepirate) har lite fler videos om den. Bland annat: https://www.youtube.com/watch?v=VyY5opfCbWQ

    Om du köper detta (eller annat) vore det kul med en review här. Nyfiken är man allt.

  8. #8

    Standard

    Har snöat in mig lite mer i detta ämne... HD / Full HD...

    Verkar som att man först får kolla vilka frekvenser de sänder på och sålla.
    Hur som... lite kort om dem...

    Amimon Connex
    Bara 720p 60fps, kameran är dock 30fps.
    Verkar vara för FPV-racers.
    Är bättre än vanlig FPV-länk, men inget för SAR om man säger så.
    Latency ca 0ms vilket är perfekt för FPV-racing!
    Denna slopar jag helt.

    Nästa...

    DJI LightBridge 1
    Den äldre... sänder videon på endast 2.4GHz.
    Kostar 1000-lappen dock.
    Latency ingen aning.
    Denna slopar jag helt.

    Varför en LightBridge 1a när det finns en 2a?

    Nästa...

    Wuxi R2Teck DVL-1 och DVL-2
    Inte kollat skillnaderna än, men DVL-2 är nyare och har lite längre räckvidd med sina 5-8 km jämfört med DVL-1 som ligger på 3-5 km.
    Max 2 km, men över 4 med antenna tracker enligt annan info.
    Full HD 1080p 60fps bägge båda, ingen kamera, anslut vad du vill via HDMI.
    Ingen aning gällande frekvenserna, än.
    De verkar bra och kan sända i FullHD 1080p 60fps.
    Gedigna grejer för proffsbruk. Pris 580€ för DVL-1 och vet ej för DVL-2.
    Latency <100ms vilket inte är för FPV-racing riktigt.

    DJI LightBridge 2
    Nya som sänder på 920MHz, 2.4GHz och även 5.8GHz.
    Men 5.8GHz är ingen höjdare för att flyga bakom grejer. Hm.
    Kostar också 1000-lappen. Eller vad?! Samma som 1an?!
    Latency ingen aning.

    Blue
    Den sänder på bla 900MHz vilket är olagligt att använda här.
    Men sänder även på 1.2GHz (1240-1300 verkar det som om jag minns rätt, är det OK här?)
    Sänder också på 2.4GHz.
    Blue gillar jag mest hittills, dock bara 720p 60fps
    Upp till 7 km räckvidd.
    Betydligt bättre bild än vanlig FPV med TVL600-900-kameror och analog överföring med vanlig ImmersionRC-videolänk tex.
    Ingår en kamera i paketet, men den har dock massor med klena trådar till modulen.
    Men iofs, man behöver ju inte ansluta en annan kamera, så den duger gott om man ser på filmerna, kameran är kalibrerad och bilden är bra.
    Blue kostar ca 500€.
    Blue har även HDMI-ingång om man vill köra egen kamera.
    Latency ca 38-101 ms beroende på fps och upplösning.

    Intressant utreda, men nog är det mycket att tänka på. Ska man satsa på FullHD nu eller senare tex? Det kommer ju bättre grejer hela tiden. Man ska hinna använda sakerna också.

    Så som det ser ut så måste man tänka så här:
    Slopa 900MHz (som är olagligt) och kolla upp om de som kan sända 1.2GHz (olagligt) även klarar sig upp till 1.3GHz.
    Sen om det inte går så är det att fundera på om man vill använda 2.4GHz för videolänken och då endast köra LRS 433/868MHz för RC.
    Eller om man ska satsa på 5.8GHz videolänk för denna HD.

    Måste se lite mer filmer på de fyra återstående ovan och söka info...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •