Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Svenska Modellflyg blir SMFFs Forum

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard Svenska Modellflyg blir SMFFs Forum

    Saxat från SMFFs sajt idag:

    SMFF tar över Svenskt Modellflyg

    2017-12-23 14:49




    • Uppdaterad: 2017-12-23 14:49


    Från och med årsskiftet tar SMFF över forumsajten Svenskt Modellflyg. I och med det får förbundet det sedan länge efterfrågade forumet för modellflygsrelaterade frågor. Sajten kommer att få en ny serverplats och en ny forummotor för att säkerställa tillgängligheten.



  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	smf.png 
Visningar:	113 
Storlek:	18,7 KB 
Id:	64848
    Lite tråkigt att den gamla servern gick ner så snabbt efter att de förra ägarna hade meddelat detta på forumet.
    De har skött SMF i 14 år skrev de. Förändrade förhållande med jobb och familj har gjort att de valde att lämna över forumet.
    Vi får väl hoppas att det kommer att bli riktigt bra och att allt gammalt inte tappas bort för historian är viktig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Lite tråkigt att den gamla servern gick ner så snabbt efter att de förra ägarna hade meddelat detta på forumet.
    De har skött SMF i 14 år skrev de. Förändrade förhållande med jobb och familj har gjort att de valde att lämna över forumet.
    Vi får väl hoppas att det kommer att bli riktigt bra och att allt gammalt inte tappas bort för historian är viktig.
    Ja, det är tråkigt men allt har sin tid. Man får tacka för en stor insats under dom 14 åren och önska lycka till med fortsättningen - både till förra ägarna och nu SMFF. Kanske början på något nytt, bra och spännande.

    /Kjell

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kan nog bli bra,fick höra om detta för några veckor sen,det som kan hända är ju att allt det gamla försvinner,forummotorn var ju "hemsnickrad" så att föra över från det kan nog bli svårt..

    Men vem vet?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det vore tråkigt om all kunskap som samlats under alla år i SMF-forumet plötsligt vore väck.
    Sen får vi väl se om det är ett tillfälligt stopp just nu eller om man tagit ner servern medvetet.
    Roger

  6. #6
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Tänk som det kan bli. Det började ju som ett SMFF projekt på slutet av 90 talet om jag minns rätt. Satt själv i styrelsen då och förfärades över hur vi i styrelsen behandlade killarna som fått denna briljanta ide att startat ett sådant här forum vilket var något fantastiskt då (snacka om att tänka utanför boxen) . Dom möttes av en klassisk misstro där flera medlemmar i styrelsen var vettskrämda över vad som kunde ske på detta forum mm. Paniken var total. De hade säkert en misstro mot hela internet som många andra vid denna tid. Om jag minns rätt så slogs spiken i kistan för SMFFs del i forumet efter ett ärende där Nathans Hobby kallades för Satans Hobby av någon odåga på forumet. Bara och önska det "nya SMFF" lycka till nu och hjälpa svenskt modellflyg allt vi kan så att inte någon odåga skriver något olämpligt igen.....
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    Tänk som det kan bli. Det började ju som ett SMFF projekt på slutet av 90 talet om jag minns rätt. Satt själv i styrelsen då och förfärades över hur vi i styrelsen behandlade killarna som fått denna briljanta ide att startat ett sådant här forum vilket var något fantastiskt då (snacka om att tänka utanför boxen) . Dom möttes av en klassisk misstro där flera medlemmar i styrelsen var vettskrämda över vad som kunde ske på detta forum mm. Paniken var total. De hade säkert en misstro mot hela internet som många andra vid denna tid. Om jag minns rätt så slogs spiken i kistan för SMFFs del i forumet efter ett ärende där Nathans Hobby kallades för Satans Hobby av någon odåga på forumet. Bara och önska det "nya SMFF" lycka till nu och hjälpa svenskt modellflyg allt vi kan så att inte någon odåga skriver något olämpligt igen.....
    "internet är en övergående fluga" ,var inte det en utbildningsminister som sa dessa förgyllda ord vid den tiden? God Jul Jonas!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det vore tråkigt om all kunskap som samlats under alla år i SMF-forumet plötsligt vore väck.
    Sen får vi väl se om det är ett tillfälligt stopp just nu eller om man tagit ner servern medvetet.
    Roger
    Jag håller med dig, men det brukar ju höra till vanligt folkvett att snickra till nån infoskylt när man tar ner en webserver planerat...

    Dessutom är jag rädd att det går några år, och sen rinner ut i sanden, som vanligt.
    /\/\vh // /\/\r J.

  9. #9
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    God Jul Bokis! Glöm inte att krama din fruga som måste vara världens "snällaste modellflyg fru" som gör ett så fint hobbyrum åt dig. Tycker killarna i SMFF har tagit ett bra beslut som tar över och menar allvar med att "vi" alla måste försöka hjälpa till där. Har alltid gillat SMF.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    God Jul Bokis! Glöm inte att krama din fruga som måste vara världens "snällaste modellflyg fru" som gör ett så fint hobbyrum åt dig.
    Gjort! Ett par skamgrepp också,jag hälsade från dig! =)
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av No4 Visa inlägg
    ..slogs spiken i kistan för SMFFs del i forumet efter ett ärende där Nathans Hobby kallades för Satans Hobby av någon odåga på forumet. Bara och önska det "nya SMFF" lycka till nu och hjälpa svenskt modellflyg allt vi kan så att inte någon odåga skriver något olämpligt igen.....
    Isses - nu är allting möjligt med telefoner och små skärmar där man varken kan läsa så lätt och någon konstig medhjälpare som automagiskt byter ut en massa ord och bokstäver i meningarna.

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    ..det brukar ju höra till vanligt folkvett att snickra till nån infoskylt när man tar ner en webserver planerat...
    ...
    Det var faktiskt ett "klistrat inlägg" högst upp på forumet där de berättade vad som skulle hända - men olyckligtvis nog bara ett par timmar...
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mejlade Danjel tidigare med fråga om forumet redan stängts ner men har inte fått nåt svar ännu.
    Roger

  13. #13
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Det var faktiskt ett "klistrat inlägg" högst upp på forumet där de berättade vad som skulle hända - men olyckligtvis nog bara ett par timmar...
    Ett par timmar?
    Jag hade ingen aning om de nya planerna, men jag har försökt komma in där sen i middagstid...
    /\/\vh // /\/\r J.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Ett par timmar?
    Jag hade ingen aning om de nya planerna, men jag har försökt komma in där sen i middagstid...
    Jag är lika förvånad, var inne en vända igår och såg inte till nåt om detta. Nyss när jag skulle in så var den nere.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag såg meddelandet på SMF om ägarbytet men det var antagligen i förmiddags.
    Roger

  16. #16
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Flyttade ämnet till "allmänt o tips" ,Rasmus från SMF ville skriva några rader och det funkade inte med anslagstavlan,hoppas det funkar bättre här..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fick svar ifrån Danjel och det är ingen medveten nedtagning av sajten utan nån form av problem som man försöker att lösa.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Ja vi har haft maximal otur med tajming. Servern står som avstängd hos fsdata och vägrar starta.
    Som sagt nedstängningen var inte avsiktlig utan tanken är att svensktmodellflyg ska leva vidare. Dessvärre verkar det bli en jul utan den sidan. Så jul tjattrandet om alla roliga modellflyg presenter får tas på detta forum istället ;-).

    Med detta vill jag också säga God jul och gott nytt år till er alla.

  19. #19

    Standard

    Klistrar också in den text vi lade ut på SMF strax innan allt detta.

    Svensktmodellflyg går in i en ny tid.



    Svensktmodellflyg.se är död, länge leve svensktmodellflyg.se

    I ganska exakt 14 år har vi varit en av sveriges största sajter för modellflyg. Dessutom

    drivet helt av modellflygentusiaster. Men nu är det dax att låta fanan gå vidare och den kommer nu bäras av SMFF (Sveriges Modellflygförbund).


    Genom tiderna är det också många som blandat ihop SMF och SMFF men nu framöver är alltså SMF = SMFF..


    Varför gör vi nu detta omvälvande kan man fråga sig… Svaret är mycket enkelt, Vi som drivit svensktmodellflyg har helt andra livssituationer nu än när vi startade och känner att vi inte kan lägga lika mycket tid på sajten som den och dess användare förtjänar. Alternativen är få, att lägga ner känns väldigt tråkigt och att då hitta någon som vill och har ambitionen att göra sajten “Great again” har inte varit helt enkelt. Sveriges modellflygförbund har lovat att ge den och er användare lika mycket kärlek som ni har rätt till och dessutom förvalta med omsorg.


    Sålunda kommer Sveriges Modellflygförbund att ta över all drift från och med årsskiftet.


    Vi, Danjel Nyberg och Rasmus Geidnert, Vill passa på att tacka för allt under dessa 14 år. Vi kommer säkert att ses och synas i modellflygsammanhang framöver bara inte som redaktörer för denna sida. Vi hoppas också att ni alla får en fantastisk jul. Krama om era familjer och gott slut, gott nytt.


    Vi uppmuntrar er dessutom att i denna tråden lägga era nyårskarameller, dvs de bästa minnen ni haft under dessa första 14 år av svensktmodellflyg.se historia. Jag vill personligen slå ett slag för uppesittarkvällarna som har varit otroligt roliga och vem kan glömma pizzakartongknöglartävligen, grönsaksplanen och pepparkaksflygplatserna



    MVH

    /Danjel och Rasmus

  20. #20

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    TACK FÖR DE 14 ÅREN!
    Precis som ni hoppas jag att det är någon som övertar traditionen med uppesittarkväll, pepparkaksflygplan med mera.
    Det mesta har tyvärr stagnerat på alla forum den senaste tiden. Det är inte lätt att tävla med FB när det gäller snabbhet och pling i telefonen när det kommer något nytt.
    En annan gammal tradition som inte var med i år var Julnötterna i Modellflygnytt. Uppenbarligen är det inte bara ni som har annat att prioritera.

    Vi hoppas att de nya krafterna kommer med nya friska idéer som tar över efter se gamla.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •