Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: Laserskrare?

Standard Laserskrare?

Hej,

Jag funderar p skaffa en laserskrare fr att skra ut tex balsa och plywood till flygbyggen.
    Jag r inte ute efter nn enorm industrigrej som kan skra i metall utan blev lite nyfiken nr jag sg superkvalitetsgrejer (ironi?) p tex Banggood:
    https://www.banggood.com/2500mW-A3-3...r_warehouse=CN

/MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlgg
    727
    Jobb
    Systemingenjr
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

Standard

Har ocks sneglat p di dr, men har mina tvivel om det funkar, kp grna och terkom med test rapport

Standard

Dessa enkla maskiner fungerar i princip som 3dskrivare.

Det som kostar r att komma upp i laserns styrka och 2500mW r inte s mycket...

Du kommer troligen f kra samma snitt flera gnger fr att komma igenom materialet och d har du det problemet att lasern skall fokuseras p en punkt och den skall vara mitt i materialet.

Som initial hobbymaskin funkar det skert fr mindre jobb men inte mycket mer - men jag har vergett den tanken och kommer kpa en strre Co2-laser istllet.

Tnk p att det kommer ryka en hel del s vdring r vldigt viktigt - samma med kylning, co2 lasers har vattenkylning, dessa sm maskiner har i bsta fall en flkt p en kylflns till lasern.

och mycket viktigt, kr aldrig utan skyddsglas fr laser.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kennys avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlgg
    260
    Jobb
    Pensionr
    Klubb
    Karlstad MFK

Standard

Ska den vara ngorlunda anvndbar fr plywood behver den vara p 40W, med frluster kanske man d fr 33-36W ut.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...laser&_sacat=0

Tog hem en sdan hr fr ett tag sedan frn ebay.

https://www.youtube.com/watch?v=looID5DW48c

Det funkade bra med leverans.
    Men det finns lite frbttringar att gra, bl.a s br man se ver elinstallationen.
    Finns en hel del p youtube att se.
    Senast redigerat av Kenny den 2017-11-27 klockan 13:15.
    //Kenny
    Young enough to know I can,
    Old enough to know I shouldnt,
    Stupid enough to do it anyway.

Wedde63s avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Inlgg
    115
    Jobb
    Design Engineer Scania
    Klubb
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen

Standard

Eller varfr inte en Zmorph VX, 3i1, 3D skrivare, CNC router och laser gravering i samma maskin
    //Anders

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    1 742
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

En 2,5 W laser rcker fr att skra upp till 3 mm balsa med hyfsad hastighet. Huruvida den klarar mer n 0,4 mm plywood vet jag ej. Det gr kanske att skra tjockare material n s men tyvrr brukar den skurna ytan d bli ganska s frkolnad.

Reg.datum
    maj 2006
    Inlgg
    1 742
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlgg
    ...och mycket viktigt, kr aldrig utan skyddsglas fr laser.
    Kan inte nog understrykas. I princip br alla laser fr maskinell bearbetning kapslas in s att inget ljus kommer ut utanfr maskinen och frses med ngon form av interlock som bryter strlen om maskinen ppnas.. ven s.k. diffusa reflexer, exv en laserstrle som reflekteras mot en mlad yta, kan ge permanenta skador p nthinnan och extra blinda flckar r inget som har positiv inverkan p modellflyget ;-).
    Senast redigerat av Michael den 2017-11-27 klockan 20:21.

Standard

Fr balsa r en frs inte s dumt heller. Man kan kra med en typ dremel om man vill hlla kostnaden nere. Det funkar att frsa med remdrivna maskiner om dom bara r hyffsat stadiga.

Jag har en 2W laser(2000mW) som klarar 10mm liggunderlag men inte balsa. Frsa r inga problem ven i lite hrdare material och det r inte frrdiskt farligt p samma stt som laser.

Standard

Tack fr bra svar!!

Laser lter farligt, rykande och ska vdras... =) Men en CO2 verkar som ett bttre val hur som helst, jag ska ju inte frkolna ytan (d kan man lika grna rita lite hrdhnt med blyerts frn mallar), utan i s fall kunna skra ngra millimeter tjock plywood, annars r det inte s intressant.

Kanske startar en trd p CNC-frs istllet, eller om det blir Dremel-dags... hm.

Standard

Det finns mnga DIY projekt som kombinerar dessa maskiner i en

CNC frs krver en stadig plattform, en 3dskrivare eller laser flyttar inte runt s mycket vikt.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlgg
    383
    Jobb
    Nringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

Standard

jeg har lnge luret p cnc, men holdt mig tilbage da jeg ikke er s hip p at lage samme bommert som da jeg startet med rc-flyg. kbe noget billigt (lort) som i sidste ende blev meget dyrer end havde kbt noget lidt mere kostende fra starten. Noget som virket.
    Laser ser jeg dog p som uaktuelt for mig da jeg gerne vil have noget som kan jobbe i A3 strelse.

Jeg ville vre taksom om der var nogen med erfaring som havde nogle foreslag at lgge frem.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •