Nr jag lste om JR:s konkurs sttte jag p en japansk film frn 2013 som heter Eien no 0 (engelsk titel Eternal Zero).Det visade sig vare en fascinerande film dr jag efter 2h 17 min tnkte "Oj, r den redan slut". I ngon mening kan det sgas vara en japansk motsvarighet till Pearl Harbour, visserligen med mindre vlpolerade datoranimeringar, men med en intressantare handling som speglar luftkriget i Stilla havet ur ett japanskt perspektiv med en slags anti-hjlte som huvudperson. Det finns en hel del flygscener, men de blir aldrig trkigt lnga och handlingen har har p japanskt vis flera "bottnar" och stller bl.a. frgan om vad som drev japanska piloter att bli Kamikaze och drmed ocks frgan om individens vrde i frhllande till kollektivet. ven de delar av familjen som inte fullt ut delar intresset fr flyg fann handlingen fascinerande.

Som mnga andra krigsskildringar kan denna film beskyllas fr att vara ensidigt propagandistisk och glorifierande, och visst r det skert s, men efter att ha blivit matad med otaliga skildringar av VK2 ur segrarmakternas perspektiv var denna film en intressant motvikt.

Filmen
visade sig finnas utgiven med svensk textremsa, med den fga inspirerande titeln
Kamikazepiloten.
Vl vrd att se!