Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Det flygande badkaret...

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Det flygande badkaret...

    Friskt vågat ....
    Lite roligt att piloten flyger med traditionell radiostyrning.


  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Skitkul!
    Badkaret som skydd om någon propp skulle paja.
    Skumgummi under karet om han skulle störta.
    Fast - brukar man inte ha vatten i karet i stället för utanpå?
    Lite Piraten-varning?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    10 meter är väl max man kan överleva vid fritt fall.
    10 centimeter känns säkrare.

  4. #4
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Han skulle haft fasta kontrollreglage istället för en lös radio i handen, men annars helt rätt och bara så kul.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #5

    Standard

    fasta reglage = flygcert osv.

    Nu är det ju bara en radiostyrd flygande farkost...som han åker med istället...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  6. #6

    Standard

    Jag vet inte men spekulerar lite:
    Det spelar nog ingen roll om det är trådad eller trådlös styrning. En UAV är en flygande farkost utan pilot ombord, så detta kan nog inte räknas som UAV och borde då vara en bemannad luftfarkost som kräver typning(experimental) och certifikat. Däremot om den flyger autonomt eller piloten står på marken och skjutsar sin kompis så är det fortfarande en UAV. Då krävs förmodligen tillstånd för UAV med den vikten och sannolikt nått tillstånd för persontransport.
    Det håller ju på att tas fram räddnings-drönare med vilka man kan hämta skadade personer på svåra platser. Då åker den skadade med men det är fortfarande en UAV eftersom "Umanned" i UAV syftar på pilot/besättning och inte på eventuell passagerare. Om piloten sitter i en UAV så är det inte längre en UAV.

    Det är hur som helst väldigt häftigt att man idag kan bygga sånt där med relativt billiga och enkla komponenter. Det är så synd att det är så ineffektivt att accelerera luft neråt med en propeller, men det går ju att använda den fina elektroniken till effektivare saker om man vill:

  7. #7

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Friskt vågat ....
    Lite roligt att piloten flyger med traditionell radiostyrning.

    Fan vad läckert, ångrar att man slängde ut badkaret för några år sen. Skulle vara kul att åka med nåt dyligt till affären! Skämt åsido den kompetensen har man inte att få till nåt dylikt tror jag ganska säkert. Men kul är det säkert att åka i den mackapären.
    /Matti

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Jag vet inte men spekulerar lite:
    Det spelar nog ingen roll om det är trådad eller trådlös styrning. En UAV är en flygande farkost utan pilot ombord, så detta kan nog inte räknas som UAV och borde då vara en bemannad luftfarkost som kräver typning(experimental) och certifikat. D

    Det finns en gråzon när det gäller certifiering och certifikatkrav. Skärmflygning har någon slags halvcert som utfärdas av skärmflygförbundet. De ännu mindre speedriding skärmarna finns det inget cert för. Markeffektsfarkoster är också befriade från certifikat. Jag kan nog tänka mig att multirotorbadkar går att flyga ocertifierat.

  9. #9

    Standard

    Det är ingen gråzon utan i Sverige måste man ha skärmflyglicens för att få flyga skärmflyg. Det skiljer mellan olika länder och i vissa länder behövs inte licens.
    En speedriding-skärm räknas som en helt vanlig flygskärm, oftast är dom oklassade(förmodligen för att dom inte klarar en klassning för en flygskärm) och det krävs en lite högre nivå av skärmflyglicens + 400 flygtimmar för att få flyga oklassade skärmar.
    Även om speedriding mest är hang-flygning så skulle jag inte tro att det räknas som "markeffektsfarkoster". Motbevisa gärna detta då det var en intressant tanke.

    Ett motoriserat badkar borde väl gå inom samma regler som alla andra hemmabyggda flygplan/helikoptrar, i de flesta länder ska dom vara experimentklassade och det krävs flygcertifikat för att få flyga dom. Vad är det som pekar på att den inte skulle kräva certifikat när man sitter i den?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •