Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: darrande servo

  1. #1

    Standard darrande servo

    har nya servo hs7955tg två av dom darrar när man sätter på strömen ,ström finns motagaren är futaba det spelar ingen roll om man har mottagaren i normal eller hs.håller man handen mot rodret lite lätt så slutar der darra .någon som kan ge ett tipps?
    Nybörjare

  2. #2
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Min erfarenhet är att det kan vara:
    - Hög spänning 6 volt till 4.8 voltsservo
    - Långa servokablar
    - Fel setting på servot 1500 ms, Resp. 750ms
    - Glapp i potentiometern i servot
    - Mottagaren för nära sändaren

    Prova om servona uppför sig likadant oavsett kanal i mottagaren.
    Ove (AM) Nielsen

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har råkat ut för samma sak flera gånger. Men när man väl börjar flyga så blir det tillräckligt tryck på roderytan att det tystnar. Riktigt irriterande men troligen svårt/omöjligt att komma ifrån med väldigt precisa servon. Det går så klart att byta servo tills man hittar ett som är tyst.....
    Detta händer även på RTF av dyrare slag och då är det nog varken fel på spänning, inställning eller kabelförläggning.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har samma servon käre Klavins,de "fnittrar" de med men annars klanderfria..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Klavins!
    Skriver dessa rader mest för att jag saknar dig och inte så mycket för att jag har något att tillföra ;-)

    Jittrandet på 7955 är något av ett standard beteende, det kan ibland avhjälpas genom att öka dödbandet på servot, men för det måste du ha tillgång till en servoprogrammerings-mekadong.

    Så fort du får flygfart så brukar jittret avtaga/försvinna så det är inget som påverkar flygningen...(även om jag försökt hävda det åtskilliga gånger när det inte blir som man tänkt med spakandet).

    Fridens liljor vännen!
    Nyroth

  6. #6

    Standard darrande servo

    Tack alla ni som har tippsat ,det funkar men man blir lite sur att det är så kram på er.
    Nybörjare

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Fy fan för fnittrande servon. Räcker med gliringar från kompisarna.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hitec´s 7955´or låter som en bauta-stor transformator när man slår på mottagaren. Hela flygplanet blir som en enda stor resonanslåda, och då väsnas det ordentligt. Inget att oroa sig för.
    /Lelle

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har flera gånger råkat ut för samma sak med analoga servon, men efter hård användning med förbränningsmotorer. Återgångspotentionetern är skadad. I det fallet har släpskon gnuggad sönder banan i potentiometern. Bara just i mittläget naturligt nog.

    Den som är lagd åt det kirurgiska hållet kan demontera servot och potentiometern, bocka släpskons en eller två kontaktringar så att de nu kommer ligga an mot banan i ett annat läge där den ledande beläggningen är oskadd. Som nytt, om man gör det perfekt. På Hitec HS-55 får man ta på sig glasögonen och inte dricka för mycket kaffe innan operationen

    Jag förstörde ett flygplan på grund av det, har fått felet på andra men har kunnat byta eller reparera servon innan haveri.

    Värst är det på skevningsrodren, eftersom vingarna förstärker vibrationerna från förbränningsmotorn.

    Skulle man använda statiska motvikter på rodren, skulle problemet i stort sett upphöra.
    Senast redigerat av BJS den 2018-11-08 klockan 02:12.

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Fnittrande tjejer är bättre

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har 17 sådana servo i en större modell och jag blir tokig när allt är inkopplat vid t.ex. en längre om programmering. Borde gå att göra ljudlösa, tycker jag.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Läste nånstans att ett trix var att sätta en liten bit (mjuka sidan) kardborre på ett sådant vis att det skapade antidarrfriktion.
    Vet inte om detta är det bästa...meeeen de e ett vis!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av R_Sjostedt Visa inlägg
    Läste nånstans att ett trix var att sätta en liten bit (mjuka sidan) kardborre på ett sådant vis att det skapade antidarrfriktion.
    Vet inte om detta är det bästa...meeeen de e ett vis!

    Nej om det är det bästa vet jag inte, men jag har prövat med lyckat resultat på ett sidoroder.
    Det behövs inte mycket friktion för att självsvängningarna ska upphöra.

  14. #14

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Hade Hitec servon i Extra 300, sen när jag gick över till turbiner så blev det Hitec där också ca 20kg. Visst lät dom men int störde det. När man slog på radion/mottagare och dom började att durra så fick man ju ett klartecken att radiosystemet funkade! Man startade motorn och då hörde man nada av surret. Man flög ett pass och efter landning intaxning parkering så stängde man av motorn och då hörde man knappt nåt durr, förmodligen för att man tömt lite ström ur accen och fått lägre spänning.
    /Matti

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag har en av de diagnoser som kan användas:

    Starta radiosystemet och kör rodren ytterst sakta fram och tillbaka många gånger, märker du fnitter eller parkinsson i någon position, du vet att servot är skadat / slitet.

    Jag har aldrig själv provat med statiska motvikter på rodren, men teoretiskt borde det hjälpa. Motvikten bör monteras vid roderhornet. Motverkar dynamiskt roderfladder också, så dåligt kan den knappast vara.

    Några säger att man skall balansera ut minst 25 % av rodrets moment. Jag anser 100%

    Jag har råkat ut för extremt roderfladder som slitit bort skevrodret på ena vingen, dock gick det väl och jag kunde nödlanda. Nu ändrade dock jag bara geometrin i länkaget till det bättre som bot. Ingen motvikt. Ändrad / lägre aerodynamisk resonansfrekvens bara. Hade jag monterat motvikter, skulle jag kanske inte behövt byta servon i vingarna efter bara tio timmars flygning.

    Sidroder- och höjdroderservon är inte lika känsliga, för de ligger närmare centrum för motorns tändimpulser som är roten till allt ont.

    Sidroder i synnerhet är mer skyddat om du använder stållinor på traditionellt sett, de dallrar som gitarrsträngar och ger mjukare feed-back till servot, eller sprider slitaget på potentiometern över en större yta.

    Kör motorn på olika varvtal och se vilka roder som fladdrar av motorns vibrationer. De servon kommer lägga av först, vilkas roder fladdrar mest. I synnerhet servon som är direktkopplade med kort stötstång som i vingen.

    Spanjorernas kastanjetter ger en bra bild om vad som kan pågå.
    Senast redigerat av BJS den 2018-11-17 klockan 05:46.

  16. #16

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av R_Sjostedt Visa inlägg
    Läste nånstans att ett trix var att sätta en liten bit (mjuka sidan) kardborre på ett sådant vis att det skapade antidarrfriktion.
    Vet inte om detta är det bästa...meeeen de e ett vis!
    Du är något på spåret, dvs. vibrationsdämpare eller stötdämpare. Förnämligast i kombination med statiska roderbalanser. Om man kombinerar det hela med aerodynamiska roderbalanser som minskar spakkrafterna/roderkrafterna, nu uppnår man nirvana.

    Kan enkelt flyga flyga en 3 kg. konstflygningsmodell med små lätta servon i hög hastighet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •