Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: för hög inspänning i laddare (dc)

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    118
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard för hög inspänning i laddare (dc)

    vet någon

    har skickat in för hög dc spänning i en finare laddare och den slocknade

    någon som vet om det brukar sitta en skyddssäkring mot detta??

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 676
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog troligare att få ett relevant svar om du berättar vilken laddare det är...
    Roger

  3. #3

    Standard

    Den måste ha överspännings-skydd för att klara det. En vanlig säkring som sitter i vissa laddare skyddar inte mot överspänning.
    Men som Roger skrev, tala om vad det är för laddare och hur hög spänning du råkade skicka in.

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    118
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    laddare hitec h4+ 4x150

  5. #5

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    118
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    laddare hitec h4+ 4x150 28 volt dc

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Bara att öppna upp och kolla om du ser någon bana på kretkortet som gått av eller en bränd komponent. Troligtvis har en transformator spole gått.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7

    Standard

    Den verkar inte ha överspänningsskydd för inkommande spänning utan är specad att klara upp till 17V.
    Eftersom du säger att den blev helt död så tippar jag på att det är någon 3,3- eller 5-voltregleringskrets som har pajat så microcontrollern inte funkar(såvida den inte också pajat). Om en transformatorspole gått så borde ändå displayen funka tror jag.
    Öppna och kolla om du visuellt kan se någon bränd komponent. Jag har ringat in ett område på bilden som jag skulle börja undersöka om det inte syns direkt vad som är fel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	InkedSmart_Charger_H4_3_LI.jpg 
Visningar:	95 
Storlek:	168,7 KB 
Id:	65155
    (Källa bild: http://www.modellflug-international.com/?p=5826)
    Senast redigerat av SniffSwe den 2018-01-29 klockan 12:43.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    118
    Jobb
    mättekniker
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    får tacka för visat intresse
    om nån vill köpa skrotet så hojta till annars åker min nya h4+ i tunnan
    tur att pengar inte är allt här i livet

  9. #9

    Standard

    Inte då, öppna upp den och kolla nu, det kan vara enkelt om du har tur

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    511
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Verkar vara samma konstruktion och problem som med iCharger 106B+ . Specad till max 18V in, brinner vid 19V.
    Har lagat en av mina två ggr, en 20V zenerdiod och en BC807 transistor brukar vara paj. D16 och Q26.
    Farnell 1798085 och 1097212
    Elfa 71-006-47 och 70-320-63
    /A

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •