Reklam

 
Sidan 14 av 25 FörstaFörsta ... 491011121314151617181924 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #261

    Standard

    Jag gjorde en kontroll på FrSky:s sida om det finns ACCST V2 till de mottagare jag har i mina modeller och lådor. Man vill ju vara säker på att alla går att uppgradera den dagen man skulle vilja göra det. Det visade sig finnas till alla men med varierande versionsnummer (2.1.0, 2.1.1 och 2.1.2) datummärkta från 200324 till 200929. Jag får intrycket att utvecklingen fortfarande pågår.
    /Leif

  2. #262
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Metoden kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x fungerade. Lite konstigt att inte normala metoden gick bra men jag tänker i alla fall uppdatera till en senare version och då löser det sig kanske.
    /PO

    Under lång tid körde jag 2.2.9 som fungerade bra, använder just nu på 2.3.10 som också fungerar bra.
    Att jag bytte till 2.3.x beror på att jag uppgraderar radion till radiomaster TX16S, och vill kunna flytta modeller fram o tillbaks.
    Senast redigerat av freddan_6 den 2020-11-05 klockan 15:36.
    fredrik

  3. #263

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag gjorde en kontroll på FrSky:s sida om det finns ACCST V2 till de mottagare jag har i mina modeller och lådor. Man vill ju vara säker på att alla går att uppgradera den dagen man skulle vilja göra det. Det visade sig finnas till alla men med varierande versionsnummer (2.1.0, 2.1.1 och 2.1.2) datummärkta från 200324 till 200929. Jag får intrycket att utvecklingen fortfarande pågår.
    Måste man även uppdatera XJT modulen för att köra ACCST V2?
    PO

  4. #264
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Måste man även uppdatera XJT modulen för att köra ACCST V2?
    PO
    Edit: Du måste inte uppgradera XJT modulen för att uppgradera OpenTX.
    Men vill du ha nyare ACCST V2 så måste du uppgradera modulen. Välj i så fall V2.1.

    Jag har jag provat (ACCST V2), men backat till ACCST V1.
    Går utmärkt att köra bägge med OpenTX 2.2 och 2.3
    fredrik

  5. #265

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Edit: Du måste inte uppgradera XJT modulen för att uppgradera OpenTX.
    Men vill du ha nyare ACCST V2 så måste du uppgradera modulen. Välj i så fall V2.1.

    Jag har jag provat (ACCST V2), men backat till ACCST V1.
    Går utmärkt att köra bägge med OpenTX 2.2 och 2.3
    Och varför backade du?
    PO

  6. #266
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Och varför backade du?
    PO
    En modell betedded sig konstigt, ena skevservot gick till max, på 3 misstags höjd, så jag nästan crashade.
    Jag läste på kvällen och såg att andra i t.ex. England hade liknande problem.
    Jag backade och väntade på stabilisering.
    fredrik

  7. #267

    Standard

    Ja man får nog avvakta ett tag. Man får också den känslan när man läser om ACCST V2 på olika forum. Själv har jag inte kraschat någon gång pga den här buggen under de 3 år jag använt Taranis. Dock har jag fått kraftiga sidroderutslag vid 2 tillfällen på en segelkärra på ca 50 m avstånd. Hade det varit en motorkärra så hade man nog gått i backen. Men som vanligt så kan man ju inte vara helt säker på felorsaken. Detta tillsammans med att V2 verkar ha en del brister gör att jag väntar.
    /PO

  8. #268
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av peso Visa inlägg
    Ja man får nog avvakta ett tag. Man får också den känslan när man läser om ACCST V2 på olika forum. Själv har jag inte kraschat någon gång pga den här buggen under de 3 år jag använt Taranis. Dock har jag fått kraftiga sidroderutslag vid 2 tillfällen på en segelkärra på ca 50 m avstånd. Hade det varit en motorkärra så hade man nog gått i backen. Men som vanligt så kan man ju inte vara helt säker på felorsaken. Detta tillsammans med att V2 verkar ha en del brister gör att jag väntar.
    /PO
    Jag har inte hört om några problem med V2.1 så jag är försiktigt hoppfull.
    Men jag tänkte vänta på nån som säger: Nu har jag flugit mycket med 2.1 och det har hittls gått bra.
    mvh //F
    fredrik

  9. #269

    Standard

    Men logiken haltar. Vi vet med säkerhet att det är problem med V1 och det kanske är problem med V2....
    /OlleG

  10. #270

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Men logiken haltar. Vi vet med säkerhet att det är problem med V1 och det kanske är problem med V2....
    /OlleG
    Om jag minns rätt är symtomen på "felet" i V1 att man under vissa förhållanden kan få en låsning på 20mS på en kanal.
    Att detta skulle kunna upptäckas av piloten eller kunna skapa problem vid flygning känns inte speciellt troligt.

    Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

  11. #271

    Standard

    Det är riktigt men det följdes av en återstart av mottagaren på 0,9 sekunder vilket är mer påtagligt. Om återstarten alltid kom vet jag inte.
    /OlleG

  12. #272


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ä andra sidan är vi många piloter över hela världen som flugit v.1 utan synliga problem under många års tid så jag håller nog med FinnbyFraggel i hans slutsatser.
    Roger

  13. #273

    Standard

    Hej
    Jag har letat efter beskrivningar av fel i V2.1.x men just nu är det bara problem med fail-safe när mottagaren är nära sändaren jag kan hitta när det gäller någon form av konsensus iaktagna fel.
    Jag skulle gärna hitta referenser/länkar till beskrivningar av fel på V2.1 som flera anser existerar. Har ni hittat?

    Jag försöker göra en bedömning vad som är vettigast att köra på. Just nu lutar det ändå åt V2, speciellt eftersom jag tror jag förlorade en större modell pga av felet i V1.
    /OlleG

  14. #274

    Standard

    Har du kollat på Rcgroups. Där finns 272 sidor om ACCST.
    /PO

  15. #275

    Standard

    Aloft har också en tråd om ACCST.
    /PO

  16. #276

    Standard

    De är de två jag snabbtittat i. Men de spänner nästan över ett år och massor av inlägg med blandad inriktning. Så jag är nyfiken vad andra kommit till för slutsats efter att ha plöjt runt på nätet.
    /OlleG

  17. #277

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag tycker att det är väldigt knepigt att få någon uppfattning om det när man läser i forumen. Man ska inte glömma att det finns andra orsaker till att modeller ramlar ner. ESC/BEC som är för klen, servo drar mer ström än man tror, Störningar från WIFI och andra sändare, hur antennen pekar i förhållande till modellen. Har gjort några tester med crossfire med en dimond antenn där jag loggat sändarens dynamiska uteffekt (sändaren krämar på mer effekt när det behövs) och lagat in det på en karta, mw uteffekt, det röd T;et är ungefärligt antenn riktning, resultatet ja lite förvirrande men man kan se att när modellen i vinkel mot modellen går effekten upp, eller ?? Avståndet till punkten längst bort i skogsbrynet är ca 400 m
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gps_wat.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	139,8 KB 
Id:	71986

  18. #278


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Håller helt med dig Uffe ! Det är nog väldigt svårt att med bestämdhet relatera sina kvaddar till "problemet" med ACCST v.1 - speciellt som det använts av så många och under så många år utan att man tidigare uppmärksammat detta. Sen glömde du den absolut största orsaken till alla kvaddar nämligen SBS - "skit bakom spakarna"...
    Roger

  19. #279

    Standard

    Jaa, det sista (SBS) är mycket viktigt att komma ihåg i analysen av varför modellen gick i backen.....

    /OlleG

  20. #280

    Standard

    Är det någon som vet om servona utsätts för högre spänning än 5 V när man flashar mottagaren från en X9D Plus sändare. Helst skulle man ju vilja slippa lossa kontakterna.
    /PO

Sidan 14 av 25 FörstaFörsta ... 491011121314151617181924 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •