Reklam

 
Sidan 24 av 25 FörstaFörsta ... 1419202122232425 SistaSista
Resultat 461 till 480 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #461


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror knappast att det krävs Winzip - den har jag personligen inte använt på många år.
    Aldrig haft kabelproblem mellan min X12s och datorn heller.
    Utan att veta säkert tror jag som du att FrOS ligger i ett eget minne i sändaren - vill minnas att jag läst nåt om det i sambans med återställande ifrån OpenT till FrOS.
    Sen brukar grejor med några år på halsen i regel fungera säkrare med mindre minneskort av mindre avancerad typ.
    Hälsningar
    Roger

  2. #462


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    541
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Win 10 har inbyggd hantering av ZIP-filer.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #463

    Standard

    TAck för länken den kan jag behöva framöver. Winzip har en gratis provperiod. Den hade tagit slut, men lyckades förlänga den med 3 veckor. Jag verkar ändå inte lyckas med att byta från OT till fsOS. Så mina försök med OT går inte heller bra. Jag lägger in dagens datum och nästa gång jag startar står det ändå 1 jan 1970 och jag kan lägga in en modell, men hur skall jag lägga in modell nr två? Helt obegripligt.

  4. #464


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror att OpenTX kanske ändå inte är det rätta för dig, rcgube. FrOS är lite enklare att hantera så du borde kanske ändå försöka backa till det operativsystemet. Och som Mange påpekade så finns det numera inbyggda Unzip-verktyg i de flesta "PC-operativsystem".
    Men vill man ha en sändare som är enklare att programmera men ändå hyggligt avancerad så är det nog t ex en Spektrum i nya NX-serien som man skall kolla.
    Lycka till
    Roger

  5. #465

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Win 10 har inbyggd hantering av ZIP-filer.
    Då ska man bara hitta det också

  6. #466

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tror att OpenTX kanske ändå inte är det rätta för dig, rcgube. FrOS är lite enklare att hantera så du borde kanske ändå försöka backa till det operativsystemet. Och som Mange påpekade så finns det numera inbyggda Unzip-verktyg i de flesta "PC-operativsystem".
    Men vill man ha en sändare som är enklare att programmera men ändå hyggligt avancerad så är det nog t ex en Spektrum i nya NX-serien som man skall kolla.
    Lycka till
    Roger
    Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?

  7. #467


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan ju titta igenom denna tråd och se om den kanske hjälper dig vidare - https://forum.alofthobbies.com/index...kup-files.752/
    Det finns en video också i tråden som kan vara värd att kolla. Tyvärr finns inte backup-filerna han relaterar till kvar på den plats han länkat till men det kanske finns andra som kan hjälpa dig med dessa...
    Roger
    PS: Bör inte vara så svårt om man läser dessa få poster - https://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?t=11755
    Har du problem med att sändaren inte håller kvar tiden så är det säkert det lilla CR1220-batteriet som skall bytas - det gör du själv efter att ha öppnat sändaren.
    Senast redigerat av McRegor den 2023-03-27 klockan 18:18.

  8. #468

    Standard

    Tack för batteritipset cr1220, som jag nu varit och köpt. Öppnat bakluckan, men ser inget batteri någonstans. Undrar om du kan tala om hur mycket jag skall skruva bort därinne för att hitta det?

  9. #469

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rcgube Visa inlägg
    Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?
    FrOS hittar du här:
    https://www.frsky-rc.com/x10s/
    /Leif

  10. #470

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rcgube Visa inlägg
    Tack för batteritipset cr1220, som jag nu varit och köpt. Öppnat bakluckan, men ser inget batteri någonstans. Undrar om du kan tala om hur mycket jag skall skruva bort därinne för att hitta det?
    Man får jobba lite för att byta
    https://www.youtube.com/watch?v=zhLc-L7pG6g

  11. #471

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Man får jobba lite för att byta
    https://www.youtube.com/watch?v=zhLc-L7pG6g
    Tack för länken. Lätt match att byta med skruvmejsel. Tror inte man behövde ta bort joggknappen eller batteriet ens.

  12. #472

    Standard

    Hej å tack alla för hjälp å tips. Jag har försökt varenda dag i tvåe veckor nu utan lyckes byta från Open TX till FrOS på min Horus X10S, så nu skall jag annonsera den på Tradera. Tråkigt men jag har gett upp.

  13. #473

    Standard

    Jag använder mig normalt av Companion för att analysera data som telemetrin lämnar. Fungerar utan problem. Nu skulle jag vilja analysera vissa delar med Excel eller motsvarande. Där stöter jag på patrull. Trodde att det skulle räcka med att konvertera textbaserat till numeriskt men det går inte. Kan det bero på att cellerna är låsta. Jag är inte så hemma på Excel så det kan hända att jag gör fel. Har någon provat att behandla data från telemetrin i kalkylprogram?

  14. #474

    Standard

    Kanske borde jag avstå från att svara för jag är inte heller expert på Excel. Men jag kan konstatera att cellerna i mina Exceldokument från loggar dels inte är låsta och dels är värdena formaterade som "tal" (och inte som "text"). På vilket sätt vill du analysera?
    /Leif

  15. #475

    Standard

    Vill kunna enkelt beräkna sjunkhastighet genom att ta medelvärdet på partier där det verkar något så när stabilt. Tänkte kunna markera celler och få medelvärdet för dom.

  16. #476

    Standard

    Då förstår jag uppgiften, återkommer vid eventuellt framsteg.
    PS. Jag har uppskattat sjunkhastiget utifrån höjdkurvan i loggen i avsnitt där den är någorlunda linjär.
    /Leif

  17. #477

    Standard

    Jag brukar göra som du gör men det är så knöligt att räkna på tidsskillnaden.

  18. #478

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Så här kan man importer log filer i Excel, lite virrigt bakom knapparna men det är tidigt och inget morgon kaffe än, gillar inte den här nya version av excel med ribbon, det var bättre förr . Sen beror det på din landinställning i Windows om du behöver göra sök och ersätt för punkt till komma.
    https://youtu.be/DGdiw63pcdk

  19. #479

    Standard

    Tack då vet jag att det är möjligt och lönt att jobba vidare med.

  20. #480

    Standard

    Då funkar det. Data från telemetrin använder decimalpunkt. Importerar man det till kalkylark måste man ha decimalkomma. Annars får man värdesfel. Är man amatör så kan man lägga ned hur många timmar som helst utan att hitta orsaken.
    Då kan man återgå till modellflyget. Lätt att sitta vid datorn och kolla sjunkhastighet vid olika trimningar.
    Vad har en bra segelkärra för lägsta sjunk. 0,5 eller 0,3 m/s. Hur mycket försämras det vid ökad last.

Sidan 24 av 25 FörstaFörsta ... 1419202122232425 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •