Reklam

 
Sidan 17 av 25 FörstaFörsta ... 71213141516171819202122 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #321

    Standard

    Via omvägar, från IMAC flygare tror jag, så är tipset att ha trottle cut på ett vred och inte brytare. Tycker det känns mycket säkert. Kan vara nackdel om man verkligen vill stänga av motorn vid landning. Om det är landningsrutinen får man nog tänka lite till...
    /OlleG

  2. #322

    Standard

    För metanol/bensin men för el använder jag fortfarande brytare utan någon extrafunktion.
    /OlleG

  3. #323

    Standard

    En bra variant för elmodeller är den här som alltid är "disarmed" när man slår igång sändaren. "Armed" får man genom att sätta minimum trottel och hålla in SH > 1 sek. Kort SH ger på nytt "disarmed".
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Log switches.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	72100
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mixes.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	72101
    /Leif

  4. #324

    Standard

    Här är mitt sätt att varna för max flyghöjder:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Logic Switches.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	38,3 KB 
Id:	72202
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Special Funktions.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	12,3 KB 
Id:	72203
    Varningshöjden väljs med SC och så länge man är högre upprepas aktuell höjd var 5:e sekund.
    När motorsäkringen osäkras (L15 på) får höjdmätaren en nollställning.
    Någon kanske tycker att L43 ser konstig ut men det är en OR-funktion med tre ingångar skapad med hjälp av AND-funktionen som ju tillåter tre ingångar:
    !L43 = !L40 AND !L41 AND !L42 <=> L43 = L40 OR L41 OR L42
    /Leif

  5. #325

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    En bra variant för elmodeller är den här som alltid är "disarmed" när man slår igång sändaren. "Armed" får man genom att sätta minimum trottel och hålla in SH > 1 sek. Kort SH ger på nytt "disarmed".
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Log switches.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	24,0 KB 
Id:	72100
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Mixes.jpg 
Visningar:	53 
Storlek:	35,2 KB 
Id:	72101
    Denna har jag kopierat och lagt ut på samtliga modeller. Hade tidigare SF som throttle off men detta frigör SF till annat på vänster sida som för mig är den sidan jag vill använda under flygning.

  6. #326

    Standard

    När jag skulle tanka ur logfilen för nån dag sen så insåg jag att datumet i min X9E reset:ades varje gång radion slogs på. RTCbatteriet (CR1220) var stendött när jag kollade med voltmätare, vilket förklarar mitt problem. Nytt batteri monterades, men nu fick jag batterivarning (RTC voltage low) varje gång radion slogs på. I sändaren hade jag FW 2.3.4 installerad. Vid googling inser jag att detta är en bugg fler drabbats av och att den skall vara löst i senare FW release. Jag provade att via companion uppgradera till 2.3.10 som skall vara senaste. Räknaren gick upp till 100% och inga felmeddelanden visades. Allt gick perfekt, men så fort jag försökte starta radion igen inser jag att den från och med nu är stendöd. Lossar jag acken en stund så kommer jag in i bootloadermenyn, men i övrigt händer ingenting. Jag laddar in gamla FW igen, men den är lika död ändå. Jag laddar ner SDkort för 2.3.10 från OPENTX, men det hjälper ej. Till slut provar jag att kopiera över FW manuellt till SDkortet och installera direkt från kortet (dvs INTE via companion). Då först går sändaren igång och allt är som det ska. Pheuuuu, vilken lättnad!!!!

    Wow, vad kan förklara detta??? Jag provade förstås även annan USBkabel med companion, men den gick lika dåligt med den. Är det kabeln som är kass men att det inte märks av i windows filhanterare pga felkorrigering inbyggt i operativsystemet och att companion/bootloader saknar detta? Ska man från och med nu ALLTID uppdatera genom att manuellt kopiera FW till SD och sen installera via bootloadermenyn?
    /J

  7. #327

    Standard

    Jag blir inte riktigt klok på definitionerna av source folder och destination folder i dessa två fall när man skall synkronisera SD.
    Är source alltid mappen i datorn oavsett vilken riktning man skickar i? Dvs även om man vill skicka från sändaren först?
    /Göran

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dest.JPG 
Visningar:	31 
Storlek:	38,9 KB 
Id:	72405Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	source.JPG 
Visningar:	24 
Storlek:	38,8 KB 
Id:	72404

  8. #328

    Standard

    Håller med om at det verkar otydligt. Så här ser det ut i min Companion 2.2.4 och då tycker jag inte att det är något problem att förstå.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Synk options.jpg 
Visningar:	34 
Storlek:	120,0 KB 
Id:	72406
    Ser att du har T16S och därmed OTX 2.3.x, verkar vara ett feltänk av utvecklaren?
    /Leif

  9. #329

    Standard

    Ja din version var solklar Leif. jag har version OTX 2.3.10. Det skall finnas en ny 2.3.11, den kanske är tydligare.
    /Göran

  10. #330

    Standard

    Det ser tyvärr likadant ut i 2.3.11 som i 2.3.10
    /Leif

  11. #331

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Mannen med den ljusa rösten la precis upp en video om synka sd kort, vet inte om den ger så mycket men hur som helst här är den



  12. #332

    Standard

    Klippet ger ingen info om kopplingen Radio-Local-Source-Destination som Göran undrar över. @Göran: Om du ,tankemässigt, ersätter Local med Source och Radio med Destination i optionfönstret, hur funkar det då i 2.3.10?
    /Leif

  13. #333

    Standard

    Är det någon här som har en Taranis X9D+ som uppdaterat till 2.3.x?
    Jag gick från 2.2.4 -> 2.3.11 och radion blev seg som sirap i menyerna, även grafiken vid kalibrering av gimbal / vred släpade efter....
    Någon mer som upplevt detta?
    Har gått tillbaka till 2.2.4 och nu är allt normalt.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  14. #334

    Standard

    Jag hade tänkt göra just det med min X9D+. Jag provar inom kort och återkommer
    /Leif

  15. #335

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Klippet ger ingen info om kopplingen Radio-Local-Source-Destination som Göran undrar över. @Göran: Om du ,tankemässigt, ersätter Local med Source och Radio med Destination i optionfönstret, hur funkar det då i 2.3.10?
    Om man vill föra över från datorn till radion så verkar det rimligt att man för över från source till destination.
    Om man vill föra över från radion till datorn så låter det felaktigt att föra från destination till source. Ordet source innebär väl källan från vilken man tar något.
    Jag skall kolla videon och göra lite prov så får jag se om det ger lite klarhet.
    /Göran

  16. #336

    Standard

    Det håller jag självklart med om men det kanske kan fungera som nödlösning
    /Leif

  17. #337

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Är det någon här som har en Taranis X9D+ som uppdaterat till 2.3.x?
    Jag gick från 2.2.4 -> 2.3.11 och radion blev seg som sirap i menyerna, även grafiken vid kalibrering av gimbal / vred släpade efter....
    Någon mer som upplevt detta?
    Har gått tillbaka till 2.2.4 och nu är allt normalt.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk
    Menyer och grafik fungerar som vanligt efter uppdatering till 2.3.11 i min X9D+. Ingen seghet noterad i varken menyerna eller grafiken för kalibrering.
    /Leif

  18. #338

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Är det någon här som har en Taranis X9D+ som uppdaterat till 2.3.x?
    Jag gick från 2.2.4 -> 2.3.11 och radion blev seg som sirap i menyerna, även grafiken vid kalibrering av gimbal / vred släpade efter....
    Någon mer som upplevt detta?
    Har gått tillbaka till 2.2.4 och nu är allt normalt.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk
    Jag har 2.3.9 i min X9D + funkar lika bra som innan. Har också 2.3.9 i min nya TX16S

    //Rickard

  19. #339

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Om man vill föra över från datorn till radion så verkar det rimligt att man för över från source till destination.
    Om man vill föra över från radion till datorn så låter det felaktigt att föra från destination till source. Ordet source innebär väl källan från vilken man tar något.
    Jag skall kolla videon och göra lite prov så får jag se om det ger lite klarhet.
    /Göran
    Jag har lite svårt att förstå problemet jag kör enligt bifogad bild och då synkar det på rätt sätt, det gäller barra att se tlll att klockan och datum är rätt i radion (och Pc men det brukar aldrig var något problem)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2021-01-20_144732.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	83,0 KB 
Id:	72407

  20. #340

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Jag har lite svårt att förstå problemet jag kör enligt bifogad bild och då synkar det på rätt sätt, det gäller barra att se tlll att klockan och datum är rätt i radion (och Pc men det brukar aldrig var något problem)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2021-01-20_144732.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	83,0 KB 
Id:	72407
    Jag fattar det så att du har ett externt minne som går in på E: i datorn.
    Om du gör som på bilden, så förs det väl över från datorn till radion först?
    Om du vänder Sync Direction så att du för över till Source folder först, ändrar du då i raderna Local folder och Radio folder?

Sidan 17 av 25 FörstaFörsta ... 71213141516171819202122 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •