Reklam

 
Sidan 19 av 25 FörstaFörsta ... 91415161718192021222324 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #361

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Hej!
    Har nu kopplat in en FrSky X8R mottagare och en FrSky voltage sensor. Bundit sändaren Radiomaster TX16S och mottagaren. Kört ”Discover new sensors” som snappat upp att jag har en voltage sensor.
    Sensorn mäter ju spänningarna på alla 6 sellerna och visar spänningarna på ena sidan av sensorn.
    Sändaren visar endast totala spänningen över alla cellerna. Jag trodde jag skulle få fram alla 6 cellspänningarna till sändaren. Har jag missat något eller skall inte detta gå att göra?
    Någon som vet vad som kan vara fel?
    /Göran
    Du får skapa egna "sensorer" i radion som läser respektive cell.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  2. #362

    Standard

    Menar du att cellspänningarna är skickade till sändaren? Jag inte kan se dem i listan som skapats när jag kört "Discover new sensors". Var hittar jag värdena då?
    /Göran

  3. #363

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Menar du att cellspänningarna är skickade till sändaren? Jag inte kan se dem i listan som skapats när jag kört "Discover new sensors". Var hittar jag värdena då?
    /Göran
    Du skapar virtuella sensorer som använder "Cells" som källa och sen väljer du vilken cell den sensorn ska visa.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  4. #364

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard SoarOTX med Frsky Taranis X9E?

    Hej!
    Skulle vara glad om jag fick svar på några frågor så jag tackar på förhand, Tack så mycket!


    1. Som rubriken frågar, kan man köra SoarOTX med Taranis X9E? Som jag förstår det är SoarOTX LUA-skript som man installerar i sändaren.
    2. Har någon av er provat SoarOTX, är det bra eller bara överkurs?
    3. Vilken Open-tx-version är installerad om man köper en ny Taranis X9E nu?
    4. Hur framtidssäkert är Taranis-sändarna i och med att nya Ethos är på gång, jag tänker också på tillgång på mottagare och tillbehör?


    /Ville
    Senast redigerat av Ville den 2021-02-04 klockan 00:36. Anledning: textändring!
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  5. #365

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Göran R Visa inlägg
    Hej!
    Har nu kopplat in en FrSky X8R mottagare och en FrSky voltage sensor. Bundit sändaren Radiomaster TX16S och mottagaren. Kört ”Discover new sensors” som snappat upp att jag har en voltage sensor.
    Sensorn mäter ju spänningarna på alla 6 sellerna och visar spänningarna på ena sidan av sensorn.
    Sändaren visar endast totala spänningen över alla cellerna. Jag trodde jag skulle få fram alla 6 cellspänningarna till sändaren. Har jag missat något eller skall inte detta gå att göra?
    Någon som vet vad som kan vara fel?
    /Göran
    Hej Göran
    Jag följde den här anvisningen. Fungerar på min X9D.

    https://www.youtube.com/watch?v=lORZGjDpZEg

    PO

  6. #366

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Så här har jag gjort och det funkar
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cells.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	108,0 KB 
Id:	72538

  7. #367

    Standard

    Tackar alla för hjälpen! Nu funkar det. Inte så dumt faktiskt. Då kanske man kan landa i tid.
    /Göran

  8. #368

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Men glöm inte att dra ur balans kontakten, när du inte använder kärran, gjorde så och det kosta mig ett 6s Lipo

  9. #369

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Men glöm inte att dra ur balans kontakten, när du inte använder kärran, gjorde så och det kosta mig ett 6s Lipo
    Ja det är en kontakt till att hålla reda på, men jag brukar alltid ta ur acken så den borde man komma ihåg.

  10. #370

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Sådan sändare får ju inte säljas inom EU!?
    Efter lite efterforskning visar det sig att sändare med Non-EU protokoll, till exempel FrSky-FCC och Spektrum DSM2 inte får importeras till EU efter 2015-01-01!
    De Non-EU-sändare som importerats före 2015-01-01 eller som fanns till försäljning i handlares lager då får dock fortfarande användas utan restriktioner.
    Rätta mig om jag fattat fel.
    /Leif

  11. #371

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Efter lite efterforskning visar det sig att sändare med Non-EU protokoll, till exempel FrSky-FCC och Spektrum DSM2 inte får importeras till EU efter 2015-01-01!
    De Non-EU-sändare som importerats före 2015-01-01 eller som fanns till försäljning i handlares lager då får dock fortfarande användas utan restriktioner.
    Rätta mig om jag fattat fel.
    Du har rätt i sak.
    MEN efter det är tillåtet att sälja multiprotokoll sändare så är det upp till dig som ägare att inte bryta mot reglerna genom att välja ett protokoll som inte är tillåtet där du ska flyga.

    Vi kan ta en parallell med komradio, som också är sändare, där får du inneha en radio som kan sända på samma kanaler som till exempel väktare MEN du får inte trycka på sändar knappen om du inte har tillstånd för den aktuella frekvensen.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  12. #372

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Du har rätt i sak.
    MEN efter det är tillåtet att sälja multiprotokoll sändare så är det upp till dig som ägare att inte bryta mot reglerna genom att välja ett protokoll som inte är tillåtet där du ska flyga.

    Vi kan ta en parallell med komradio, som också är sändare, där får du inneha en radio som kan sända på samma kanaler som till exempel väktare MEN du får inte trycka på sändar knappen om du inte har tillstånd för den aktuella frekvensen.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk
    Intressant, tack för info!
    /Leif

  13. #373

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard Problem att uppdatera Open TX

    Har en Radiomaster TX16S med Open TX 2.3.09 vilken fungerar bra. Vill av olika anledningar uppdatera till Open TX 2.3.11. Companion gick utmärkt att uppdatera, men radion vill av någon anledning inte svälja uppdateringen utan jag får ett svar enl. bild. Någon som vet vad det kan bero på?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-02-08 152342.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	72574

  14. #374

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GunnarJ Visa inlägg
    Har en Radiomaster TX16S med Open TX 2.3.09 vilken fungerar bra. Vill av olika anledningar uppdatera till Open TX 2.3.11. Companion gick utmärkt att uppdatera, men radion vill av någon anledning inte svälja uppdateringen utan jag får ett svar enl. bild. Någon som vet vad det kan bero på?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-02-08 152342.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	72574
    Det ser ut som du startat radion i fel länge....
    Håll trimm för sida och skev mot mitten när du startar så kommer du in i Bootloader läge...

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  15. #375

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Radion var startad i bootloader-läge, det går bra att ladda ner modeller och inställningar samt firmware, det är endast när jag vill ladda upp ny firmware som det spökar. Händer samma sak om jag vill ladda upp 2.3.10 eller 2.3.11. Vill inte jäklas för mycket då radion funkar bra med 2.3.09 som var inladdad när jag köpte den.
    Senast redigerat av GunnarJ den 2021-02-10 klockan 13:14.

  16. #376

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GunnarJ Visa inlägg
    Radion var startad i bootloader-läge, det går bra att ladda ner modeller och inställningar samt firmware, det är endast när jag vill ladda upp ny firmware som det spökar. Händer samma sak om jag vill ladda upp 2.3.10 eller 2.3.11. Vill inte jäklas för mycket då radion funkar bra med 2.3.09 som var inladdad när jag köpte den.
    Prova att anslut radion avslagen, det går att ladda firmware så också

  17. #377

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Så här blev resultatet med avslagen radio.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-02-10 144505.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	72577

  18. #378

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GunnarJ Visa inlägg
    Så här blev resultatet med avslagen radio.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-02-10 144505.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	72577
    Du får bocka ur verifiera kompatibelt.

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  19. #379

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    215
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Prova att köra openx som Adminstratör. Höger klika på 2,3

  20. #380

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av GunnarJ Visa inlägg
    Så här blev resultatet med avslagen radio.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screenshot 2021-02-10 144505.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	85,8 KB 
Id:	72577
    När man laddar upp och ner modeller används en driver, nr man flashar firmware en annan DFU mode, prova att ladda ner driver fixer från här https://impulserc.com/pages/downloads anslut radion avslagen och kör det nedladdade programmet

Sidan 19 av 25 FörstaFörsta ... 91415161718192021222324 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •