Reklam

 
Sidan 21 av 25 FörstaFörsta ... 1116171819202122232425 SistaSista
Resultat 401 till 420 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #401

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ratio används för äldre analoga signaler tex A1 A2 och är beroende signalnivån från givaren, så ratio kan varier från fall till fall. Nyare telemetri grejor kör smartport vilket är ett digital protokoll som har rätt scalering med sig i signalen.
    Filter är ett rullande medelvärde på de 5 senaste värdena, sista värdet ersätts av det senaste och medelvärde beräkna, kan var användbart om signalen är brusig.
    Hantera instansfel: var hittar du det, jag kan inte hitta det någon stans, kan beror på att jag kör med engelsk språkinställning

  2. #402

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Hittade det i sändarsimuleringen under telemetri, alldeles ovanför variometerdelen, kryssruta: Ignore instances

    Filter verkar bra i mitt fall, höjdmätaren mäter tryck/temp och ger ryckiga höjdvärden, filter lugnar ner det hela.
    Senast redigerat av GunnarJ den 2021-03-17 klockan 00:43.

  3. #403

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Ok nu vet jag vilken du avser, har aldrig använt den, men hitta detta på nätet
    No / Ignore Instances

    To be used with non FrSKY sensors which may have faulty software that fills up all the sensor slots. In Companion this is called disable multi sensor handling. This is rarely needed.

  4. #404

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    60
    Jobb
    Ing.
    Klubb
    RC-Clippern

    Standard

    Än en gång, Stort Tack, jätteskönt att ha någon som kan svara på alla konstiga frågor!!!

  5. #405

    Standard

    Hej
    Finns något sätt att ställa in timervärdet på en persistent timer(manual reset)?
    Just nu har jag två sändare som jag omväxlande flyger samma modell. När jag väl bestämt mig vill jag addera den ickevalda sändarens registrerade timmar till timern i den valda sändaren för att få ihop modellens totala tid.
    /OlleG

  6. #406

    Standard

    Ingen som vet.om ovanstående fråga?
    /OlleG

  7. #407

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Ingen som vet.om ovanstående fråga?
    /OlleG
    Det tror jag inte går att göra, så det får nog bli ett excel ark

  8. #408

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Hej
    Finns något sätt att ställa in timervärdet på en persistent timer(manual reset)?
    Just nu har jag två sändare som jag omväxlande flyger samma modell. När jag väl bestämt mig vill jag addera den ickevalda sändarens registrerade timmar till timern i den valda sändaren för att få ihop modellens totala tid.
    /OlleG
    Ställ timern på 00:00:00 för att få den att räkna upp, ställ in den tiden du vill ha i en Special Functions och aktivera det en gång för alla sätta tiden, sen kan den raderas....
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  9. #409


    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    18
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Hej,
    Jag har en Taranis X9d+ och har kört openTX 2.1.17 (tror jag det var) det har fungerat bra för mig, efter att ha köpt ett par FrSky s6 mottagare (med inbyggt gyro)bestämde jag mig för att uppgradera till 2.3.11. Efter det går det inte att binda mina mottagare längre.
    Jag får också throttle warning varje gång jag startar sändaren.
    Modellminnena blev korrupta och jag "råkade" radera dem, inget stort problem då jag inte har så många modeller.

    Vad behöver jag göra för att kunna binda mottagarna igen, gissar att det har med ACCST v1 och v2 att göra.

    /Calle

  10. #410

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CalleR Visa inlägg
    Hej,
    Jag har en Taranis X9d+ och har kört openTX 2.1.17 (tror jag det var) det har fungerat bra för mig, efter att ha köpt ett par FrSky s6 mottagare (med inbyggt gyro)bestämde jag mig för att uppgradera till 2.3.11. Efter det går det inte att binda mina mottagare längre.
    Jag får också throttle warning varje gång jag startar sändaren.
    Modellminnena blev korrupta och jag "råkade" radera dem, inget stort problem då jag inte har så många modeller.

    Vad behöver jag göra för att kunna binda mottagarna igen, gissar att det har med ACCST v1 och v2 att göra.

    /Calle
    Orsaken till throttel warning att att du måste ställa radion till Mode 2.
    Dom nya mottagarna är troligen ACCST 2.x så dom får du nedgradera till 1.x.

    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  11. #411


    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    18
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Tack för svar Jonas!
    Radion står i Mode 2, inga av mina mottagare går att binda, inte de jag nyss köpt och inte heller de jag hade sedan tidigare, kanske alla mottagare skall uppgraderas. Hur gör man det enklast?

    /Calle

  12. #412

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CalleR Visa inlägg
    Tack för svar Jonas!
    Radion står i Mode 2, inga av mina mottagare går att binda, inte de jag nyss köpt och inte heller de jag hade sedan tidigare, kanske alla mottagare skall uppgraderas. Hur gör man det enklast?

    /Calle
    Om du enbart uppdaterat OpenTX ändras inget i radions XJT-modul.
    Har du däremot lagt på en ny XJT firmware så måste du följa efter med mottagarna.
    Prova att kalibrera spakar och vred och se om det löser problemet med throttel....
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  13. #413


    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    18
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Jag är osäker på om jag lyckats få EU-lbt mode i sändaren eller ej, jag kan välja både D8 och D16 mode när jag skall binda. Hittar inte hur man ställer in EU-lbt. Hittar bara en firmware-fil för 2.3.11 på Otx och det är den jag lagt in. Provade nu att lägga in ny XJT firmware för att se om de nya mottagarna binder, men icke. Kanske måste uppgradera dem också då. Har inte lyckats binda någon mottagre ännu.
    /Calle

  14. #414

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CalleR Visa inlägg
    Jag är osäker på om jag lyckats få EU-lbt mode i sändaren eller ej, jag kan välja både D8 och D16 mode när jag skall binda. Hittar inte hur man ställer in EU-lbt. Hittar bara en firmware-fil för 2.3.11 på Otx och det är den jag lagt in. Provade nu att lägga in ny XJT firmware för att se om de nya mottagarna binder, men icke. Kanske måste uppgradera dem också då. Har inte lyckats binda någon mottagre ännu.
    /Calle
    På den inbyggda XJT-modulen väljer man non-EU eller EU-LBT via firmware.
    Exakt vilka filer har du laddat in och hur?
    Bor du i Stockholms området är det nog lättare att jag tittar på radion.....
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  15. #415

    Reg.datum
    mar 2021
    Inlägg
    10
    Jobb
    Helikopterpilot på Nordsjön
    Klubb
    Siljansbygdens RFK

    Standard

    Enda skillnaden i OpenTX på om man väljer EU eller inte är bara vilka val som kan göras, det ska inte påverka sändaren. Jag laddade hem OpenTX sändarprofil till X9D utan EU iklickad och kunde välja D8 utan att behöva binda om de övriga mottagarna.
    Så det verkar konstigt om det ska påverka redan tidigare kopplade mottagare.
    Men om du nu har uppgraderat XJT så gäller det att ha tungan rätt i mun. Börja med att bestämma vilken version du vill använda och sedan är det bara att börja upp/nedgradera och EU/non EU-fiera beroende på. När den första väl har bundit så vet du att det fungerar.
    /Tobias

  16. #416


    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    18
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Tack för all input, all uppgradering har jag gjort via OpenTX campaninon. Firmware för sändaren har jag tagit den som programmet rekommenderat. Xjt har jag hämtat från Frsky.
    Ett problem var när jag uppgraderade att modellminnena blev korrupta, så jag tog helt enkelt bort dem, har inte så många så det gjorde inte så mycket.

    Nu har jag uppgraderat XJT till senaste eu-lbt så jag får väl ge mig på mina mottagare också.

    Jonas: jag bor i Kivik men jobbar i stockholm, tack för erbjudandet, skall se om jag hittar någon på närmare håll som kan hjälpa mig.

    Har en extern sändarmodul som jag skall prova med också, där borde de gamla mottagarna binda i alla fall.

    /Calle

  17. #417

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CalleR Visa inlägg
    Tack för all input, all uppgradering har jag gjort via OpenTX campaninon. Firmware för sändaren har jag tagit den som programmet rekommenderat. Xjt har jag hämtat från Frsky.
    Ett problem var när jag uppgraderade att modellminnena blev korrupta, så jag tog helt enkelt bort dem, har inte så många så det gjorde inte så mycket.

    Nu har jag uppgraderat XJT till senaste eu-lbt så jag får väl ge mig på mina mottagare också.

    Jonas: jag bor i Kivik men jobbar i stockholm, tack för erbjudandet, skall se om jag hittar någon på närmare håll som kan hjälpa mig.

    Har en extern sändarmodul som jag skall prova med också, där borde de gamla mottagarna binda i alla fall.

    /Calle
    XJT-modulen går INTE att uppdatera via Companion....
    Jag kan omöjligt hjälpa dig när du svarar som "goddag yx skaft".....
    Om jag vet VILKA filer du använt kan jag förstå vad du gjort eller inte gjort, eftersom du uppenbarligen inte vet det själv....
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  18. #418

    Standard

    Du skriver först att du har en X9D+. Senare står det att du laddat ner Open Tx för X9D (utan plus). I så fall kanske det kan vara orsak till problemen.
    /Leif

  19. #419


    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    18
    Klubb
    MK Tre Aviatörer

    Standard

    Ursäkta om jag varit otydlig, jag har laddat ner Open TX för X9D+ (opentx-x9d+-en-2.3.11-otx.bin). Kan dock inte se var jag skrivit endast X9d.

    Det är ibland svårt att på ett korrekt sätt beskriva exakt vad man gjort när man som jag just nu famlar i mörkret, det som jag såg osm en enkel manöver visade sig inte vara det, kanske ett för stort steg att gå från 2.1.17 till 2.3.11.

    XJT
    ACCST D16 v2.1.0
    har jag hämtat från FRsky och kopierat in till SD-kortet, sedan lät jag sändaren flasha den nya firmwaren.

    Kalibrering löste i alla fall throttle warning problemet.

    Tack alla för all input.
    /Calle

  20. #420

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av CalleR Visa inlägg
    Ursäkta om jag varit otydlig, jag har laddat ner Open TX för X9D+ (opentx-x9d+-en-2.3.11-otx.bin). Kan dock inte se var jag skrivit endast X9d.

    Det är ibland svårt att på ett korrekt sätt beskriva exakt vad man gjort när man som jag just nu famlar i mörkret, det som jag såg osm en enkel manöver visade sig inte vara det, kanske ett för stort steg att gå från 2.1.17 till 2.3.11.

    XJT
    ACCST D16 v2.1.0
    har jag hämtat från FRsky och kopierat in till SD-kortet, sedan lät jag sändaren flasha den nya firmwaren.

    Kalibrering löste i alla fall throttle warning problemet.

    Tack alla för all input.
    /Calle
    Okej, då du har lagt in XJT version 2.1 måste du uppdatera alla X-serie mottagare.
    Har du några D8 eller BNF modeller fungerar dom inte längre med din radio om du inte nedgraderar XJT-modulen till 1.x eller köper en multiprotokoll modul och sätter i facket på baksidan.

    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Sidan 21 av 25 FörstaFörsta ... 1116171819202122232425 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •