Reklam

 
Sidan 23 av 25 FörstaFörsta ... 131819202122232425 SistaSista
Resultat 441 till 460 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #441

    Standard

    Men vad är skillnaden? Är det inte same - same fast i ett annat namn?

    //R

  2. #442

    Standard

    Hej
    En snabbläsning på länken ovan säger bla att få igång touch-skärmen. Och att rent generellt är det mer en experimentplattform. OpenTX verkar leva kvar och få ta del av Edge-innovationer när de blivit stabila.
    Som jag ser det ska man hänga kvar på OpenTX om man bara vill flyga!
    Men det kan säkert finnas fler tolkningar av vad som skrivits i ämnet.
    /OlleG

  3. #443

    Standard

    Jag tolkar det som Olle G. Har hjälpt kompisar som har sändare med touchscreen och föredrar knappar. Tänker hoppa över Edge Tx.
    /Leif

  4. #444

    Standard Uppdatera direkt från OTX 2.0 till 2.3?

    Jag ska hjälpa en kompis att uppdatera hans Taranis D plus från OTX 2.0 och har för mig att frågan behandlats tidigare men hittar det inte. Går det att uppdatera från 2.0 till 2.3.x utan att ta mellanstegen 2.1 och 2.2. Jag vill helst slippa att installera Companion för dessa om det går.
    /Leif

  5. #445

    Standard

    Ja, du kan uppdatera direkt.
    Tänk på att byta ut filerna på SD kortet och döpa om eventuella egna ljudfiler så dom stämmer med standard för 2.3.x
    Finns helikopter med mixning för paddel måste dessas göras om.
    Även vissa telemetri funktioner måste göras om.
    /Jonas

    Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

  6. #446

    Standard

    Tack Jonas, dessbättre har min kompis inte använt sid av telemetri eller helikopter (ännu). Ljudfiler och filen "SD version" tar jag från mitt eget SD-kort.
    /Leif

  7. #447

    Standard Se logfil på sändarens display

    Hittade det här lua-skriptet på RCGroups som gör det möjligt att se logfiler grafiskt i displayen i Open Tx. Det är skrivet för FrSky X10 Horus men funkar i Radiomaster TX16S. Troligen också i andra sändare som har Open Tx och samma färgdisplay.
    https://github.com/RealTadango/FrSky...r/OpenTX/LView

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	screen-2021-09-12-121142.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	33,7 KB 
Id:	73465
    /Leif

  8. #448

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Vet inte om detta har varit uppe här tidigare, men kör igen. I OpenTX radios finns möjlighet till Cross trim, det vi säga växla trimmarna för tex gas och höjd, roder och skev. Detta underlättar trimningen då man kan hålla kvar spaken i rätt läge och trimma med andra handen. Det är inte speciellt svårt att göra se bild, men tar lita tid om man har många modeller
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	crosstrim.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	244,0 KB 
Id:	74061

  9. #449

    Standard

    Bra tips Uffe! Det går att använda trimreglagen till annat också, framför allt trotteltrimmen som man inte behöver på elmodeller. Sidrodertrimmen behövs knappast på segelmodeller så den kan man också använda.
    Har någon av er gått över till EdgeTx? Berätta gärna om eventuella för- och nackdelar!
    /Leif

  10. #450

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jag kör EdgeTx tycker att det fungerar väldigt bra, touch screenen funkar kanon, det ända jag saknar är "trim to subtrim" för hela modellen, det är pär kanal nu.
    Håller även på att testa Express LRS. En sådan här mottagare i en 3" drönar och tre av dessa med CRSF till PWM-6-omvandlare i mina Aircombat elak kärror

  11. #451

    Standard

    Finns det något motsvarande Companion för Edge?
    /Leif

  12. #452

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Jadå finns här scrolla ner till Assets
    https://github.com/EdgeTX/edgetx/releases/tag/v2.6.0

    Och det går bra att kör Opentx och EdgeTX Companion på samma dator

  13. #453

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Och länk till själva protectet https://edgetx.org/

  14. #454

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Hejhopp, legat på sparlåga med hobbyn ett bra tag men så här i värmen har det börjat gry igen och har en fråga då jag inte hängt med i allt vad gäller Radiomaster.

    Har en Horus X10 första versionen och kör Open-Tx på den så långt allt frid och fröjd. Men behöver en ny mottagare och då infinner sig frågan om det går att köra med några Radiomastermottagare med min set-up? Någon som kan ge ett snabbt svar vore jag tacksam

    Lite bredare, finns det fler fabrikat som nu går att använda, förutom FrSky recievers...

  15. #455

    Standard

    Radiomaster har sin R88 som är kompatibel med FrSky D8 protokoll. Har tyvärr inte koll på om den stöder telemetri.
    /Leif

  16. #456

    Standard

    Precis köpt en Horus X10S, second hand, som anlände med OT. Det verkar i nuläget för komplicerat för mig, så jag vill egentligen använda det program som beskrivs i Horus-manualen, Fast jag vet inte hur jag skall gå tillväga. Nån som kan tipsa?

  17. #457


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har en Horus X12S och jag har för mig att det finns beskrivet i den manualen hos FrSky hur man byter - har du kollat ?
    Jag har uteslutande kört FrOS i min men nyare versioner av X10 och X12 skall ju även klara av FrSky's nya operativsystem - Ethos.
    Kolla denna manual för X10 (sidan 14) där man beskriver hur man skall ta bort OpenTX - https://www.frsky-rc.com/wp-content/...ng%2012-04.pdf
    Roger

  18. #458

    Standard

    1. Jag är mycket glad och tacksam för att du tog tid att ge mig tips.
    2. Jag fattar det som att det ursprungligen fanns ett fsOS i ett internt flashminne i Horus X10S, men att det förmodligen är ersatt med OT Jag har satt OT-kortet i en kortläsare och kopierat till Windows. Och skaffat ett ultra micro SDHC-kort. Formaterat det som fat 32. Hämtat zip-filen Flash Contents-X10-X10S , men kan inte öppna den för jag har inte WinZip, och att installera Win-zip billigaste version kostar 4-5 hundra och med det vet jag inte ens om jag hittar ut ur djungeln. Har lagt den filen på ett USB och skall försöka hitta någon som har WinZip och kan öppna den åt mig.
    3. Om jag tar ut SD-kortet och startar TX så visar displayen ”SD-kort saknas” och går inte att komma vidare.
    4. Det är så många termer och förkortningar som jag måste förstå och bara det tar lång tid, ex LUA, m.fl.

  19. #459

    Standard

    Dessutom har jag provat alla mina USB-kablar, men ingen tycks fungera mellan Horus och datorn.

  20. #460

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av rcgube Visa inlägg
    1. ...men kan inte öppna den för jag har inte WinZip, och att installera Win-zip billigaste version kostar 4-5 hundra och med det vet jag inte ens om jag hittar ut ur djungeln.
    Jag hade för mig att WinZip finns gratis?? Nåja, jag använder 7-zip sedan länge utan problem:
    https://7-zip.org/
    /Leif

Sidan 23 av 25 FörstaFörsta ... 131819202122232425 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •