Reklam

 
Sidan 6 av 25 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 484

Ämne: Open Tx - det flexibla sändaroperativet

  1. #101

    Standard

    Kom på ett enklare sätt
    Högerklicka på .csv filen och öppna med wordpad eller valfri favoriteditor
    använd sök/ersätt, grejen är att få in avgränsarna. Vet inte vad tecknet kallas | stolpe kanske :-)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	01.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	81,4 KB 
Id:	67113

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	51,4 KB 
Id:	67114
    så det blir såhär
    |0107|800
    |0108|900
    |0109|thousand
    |0110|and
    |0111|minus
    |0112|point
    |volt0|volt
    |volt1|volts
    |amp0|amp
    |amp1|amps
    |mamp0|milliamp
    |mamp1|milliamps
    |knot0|knot
    Kopiera allt till clipboard
    spara sen en tom phrase-fil
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	03.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	101,4 KB 
Id:	67115

    öppna med en texteditor och klistra in

    öppna sen den filen med TTS automate

    här är settings också
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	04.JPG 
Visningar:	89 
Storlek:	67,9 KB 
Id:	67116

  2. #102

    Standard

    Jodå, nu funkar det, i alla fall när jag lyssnar på resultatet i datorn. I mina sändare behåller jag ändå de egenhändigt konverterade
    och tillverkade Elin-ljuden.
    /Leif

  3. #103

    Standard

    Hej
    Finns det något sätt att läsa ut vilken version det är på den interna XJT firmware? Bortsett från LBT, finns någon anledning att uppgradera?
    /OlleG

  4. #104

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av OlleG Visa inlägg
    Hej
    Finns det något sätt att läsa ut vilken version det är på den interna XJT firmware? Bortsett från LBT, finns någon anledning att uppgradera?
    /OlleG
    Nej, tyvärr går det inte att se vilken FW som ligger i XJT-modulen.
    Att gå över till EU-LBT ger en stabilare länk.
    Tänk på att även alla mottagare måste ha ny firmware om du byter i XJT-modulen.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  5. #105

    Standard

    Nej, precis som för mottagarna kan man inte enkelt läsa ut vilken FW den har. Man får prova genom att binda en mottagare med känd EU eller Non-EU FW, både mottagare och XJT måste ha samma FW med avseende på EU/Non-EU.
    Jag rekommenderar EU eftersom alla mottagare som sälj inom EU levereras med EU FW. Vidare så anses EU-protokollet (LBT) vara mera robust eftersom det inte utnyttjar redan upptagna kanaler vid sina frekvenshopp. Möjligen kan man välja Non-EU om man har många äldre mottagare som inte går att flasha om till EU.

    EDIT: Förlåt Jonas, jag såg inte att du hann före men låter mitt inlägg vara kvar
    /Leif

  6. #106

    Standard

    Mina program tenderar att bli omfattande och svåra att överblicka och jag ville ändra motorbrytaren i en motorseglare från SC till SB. Då kom jag på ett sätt att söka efter alla ställen där SC finns i programmet:
    Läs in Models and Settings från radion, markera aktuell modell och skriv ut som PDF
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sök SC.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	95,6 KB 
Id:	67143
    Öppna PDF-dokumentet och sök efter SC.
    I mitt fall fanns SC på ett ställe i Model Settings, två ställen i Mixers och fyra ställen i Logic Switches.
    /Leif

  7. #107

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Mina program tenderar att bli omfattande och svåra att överblicka och jag ville ändra motorbrytaren i en motorseglare från SC till SB. Då kom jag på ett sätt att söka efter alla ställen där SC finns i programmet:
    Läs in Models and Settings från radion, markera aktuell modell och skriv ut som PDF
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sök SC.jpg 
Visningar:	77 
Storlek:	95,6 KB 
Id:	67143
    Öppna PDF-dokumentet och sök efter SC.
    I mitt fall fanns SC på ett ställe i Model Settings, två ställen i Mixers och fyra ställen i Logic Switches.
    Smart !!

  8. #108

    Standard

    Har nu under julen fått igång min nya Taranis x9d Plus och Open TX. Insåg ganska snabbt att det underlättar om man kör allt på engelska. Det finns ju hur mycket som helst att hitta på bla Youtube och i RC-Groups. Att då sitta med en svensk Companion blev mindre bra för mig.

    Att skapa egna ljudfiler funkar hur bra som helst med Balabolka. Diff på skevar, flaps i olika lägen, flaps/höjdroder mix, skev/sidroder mix var de första sakerna att få på plats. Därefter hittade jag hur man skapar ljudvarning (eget ljud) när spänningen blir för låg i driv-accen. Hittade också funktionen ”Instant trim”.

    Alla knappar som inte har någon funktion har fått ett ljud som säger: No function on this switch”.

    Det senaste var få vreden S1 resp. S2 att styra Expo resp. Rate och då från en kurva så man kan sätt max resp. min-värden. När man ändrar värden får man det nya värdet uppläst, tex: ”Expo 35 procent” Värdet visas också i en popup i displayen.

    En stor fördel är att ändra så kanal 1 alltid är motor, 2 är sida, 3 höjd och 4-5 skev.

    Som jag ser det finns det endast en nackdel med en Taranis x9d Plus och det är displayen som har en löjligt låg upplösning.

    Å andra sidan har jag fått en sjukt kompetent TX för endast 1500 kr.

    //Rickard

  9. #109

    Standard

    Det är som jag brukar säga, det är fantasin som sätter gränser för vad radion klarar [emoji3]
    Horus modellerna har bättre upplösning på skärmen, och färg [emoji6]

    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  10. #110


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    För er/oss som vill bygga egna ljudfiler hittade jag den här gratissajten; https://www.naturalreaders.com/online/
    Bläddra ned och välj Swedish - Emma. Funkar kanon...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  11. #111

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    För er/oss som vill bygga egna ljudfiler hittade jag den här gratissajten; https://www.naturalreaders.com/online/
    Bläddra ned och välj Swedish - Emma. Funkar kanon...
    Hur gjorde du för att spara ett ljud, när jag klickar på symbolen för mp3 vill den att jag uppdaterar till en premium version som kostar pengar.

    //Rickard

  12. #112


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hmmm... Jag provade aldrig att spara ned nåt, men nu när jag gjorde det är det precis som du säger. Som de säger; -Finns aldrig någon gratislunch. Men man kan ju använda t.ex. den här; https://www.mp3mymp3.com/index.html Den spelar in vad som helst som låter direkt från ljudkortet.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  13. #113

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    Hur gjorde du för att spara ett ljud, när jag klickar på symbolen för mp3 vill den att jag uppdaterar till en premium version som kostar pengar.

    //Rickard
    Ljudet i OpenTx ska ju vara i wav-format, måste man betala för wav också?
    /Leif

  14. #114


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Hmmm... Jag provade aldrig att spara ned nåt, men nu när jag gjorde det är det precis som du säger. Som de säger; -Finns aldrig någon gratislunch. Men man kan ju använda t.ex. den här; https://www.mp3mymp3.com/index.html Den spelar in vad som helst som låter direkt från ljudkortet. Och den kan spara i wav-format också.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  15. #115

    Standard

    Jag delar gärna med mig av mina Elin-ljud som jag skapat från Acapela (lagligt!) och redigerat i Audacity.
    https://www.dropbox.com/s/cve3zkartp...penTx.zip?dl=0
    /Leif

  16. #116

    Standard

    Här är mina skapade Elin-ljud som jag har skapat från Acapela (också lagligt!) och redigerat i Audacity.

    Om allt stämmer skall det gå att ladda ner en zip här:

    https://www.dropbox.com/sh/g5m7f9nkz...gnX5Vfpba?dl=0


    ingen funktion
    omedelbar trimning
    flaps nere halvvägs
    flaps helt nere
    flaps uppe
    expo är
    utslag är
    batterivarning, dags att landa
    bombluckan är öppen
    bombluckan är stängd
    skevroder mixat till sidroder, är av
    skevroder mixat till sidroder, är på
    motorn går baklänges
    motorn går framlänges
    motorn är avstäng
    motorn är påslagen
    gyro är av
    gyro är på
    starwars intro + välkommen till open tx (dvs hallo.wav)


    //Rickard

  17. #117

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Balcke Visa inlägg
    ...Om allt stämmer skall det gå att ladda ner en zip här...


    //Rickard
    För info så gick det utmärkt att ladda ner filerna
    /Leif

  18. #118

    Standard

    Jag brukar uppdatera mina mottagare från sändarens booloader mode med den nya fw:n i FIRMWARES på SD-kortet. Inga problem så långt. Går detta att göra på äldre Taranis (alltså utan plus) och går det oavsett version av OpenTx?
    /Leif

  19. #119

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag brukar uppdatera mina mottagare från sändarens booloader mode med den nya fw:n i FIRMWARES på SD-kortet. Inga problem så långt. Går detta att göra på äldre Taranis (alltså utan plus) och går det oavsett version av OpenTx?
    Ja, det fungerar på X9D om du har FW 2.1.X
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  20. #120


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har gjort det med en "original-Taranis" men kommer inte ihåg vilken version av OpenTX som jag hade. Numera gör jag samma operation med min Horus med FrOS.
    Roger

Sidan 6 av 25 FörstaFörsta 123456789101116 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •