Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Idiot!

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Idiot!

    Det är sådana här idioter med mindre bättre vetande som skapar rubriker!
    Och, vad värre är, får myndigheterna att skapa stenhårda regler om det som har fungerat fritt hur bra som helst i decennier...

    http://www.corren.se/nyheter/linkopi...m5226528.aspxi
    Retroholic!

  2. #2
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Tyvärr är det tekniken som gör regler nödvändigt. Förut fick man flyga manuellt å detta lärde man sig oftast på en öppen yta själv eller fördelaktigt på en klubb.

    Dagens drönare flyger ju mer eller mindre av sig själv därför blir det ofta inte någon kontakt med en klubb eller person som kan lära ur hur saker (regler) fungerar.

    Dessutom används ju drönare till stor del för att filma, å även här gör ju tekniken att vi vill filma där saker händer, å det är ju oftast i närheten av människor.

    Så visst saker har funkat feltritt i decenier men det gör det tyvärr inte längre.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Tyvärr är det tekniken som gör regler nödvändigt.
    Håller med, i detta fall hjälpte dock inte regler eftersom personen uppenbarligen struntade i dom. Regler drabbar som regel bara de förståndiga så när tekniken går framåt och blir mer tillgänglig så kan inte reglerna hindra dom som är puckon.

    Det är samma med snöskotrar, dom som bor i snörika områden har inte varit nått problem men nu när det blir fler och fler som skaffar muskelmaskiner för att åka "till fjällen" över nyår, påsk mm så blir det problem. De flesta fattar inte att det inte är tillåtet att köra någonstans förutom på markerad skoterled, om man inte har tillstånd från markägaren.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Den händelse som Thomas länkar till gör det än en gång påtagligt att vi måste försöka vara goda ambassadörer för vår hobby och verka för att man inser skillnaden mellan den typ av drönarflygning som rapporteras i nyheterna och modellflygning under ansvar som flertalet forummedlemmar bedriver. Allmännheten, och för den delen även många som verkar inom fullskalaflyget, förstår inte skillnaden.

    Tyvärr behöver vi inte backa långt bak bland trådarna både här och på Svenskt modellflyg för att hitta många spaltmetrar av inlägg från skribenter som gjorde klart för alla och envar att de flög sina drönare var och hur de ville och att de regler som fanns närmast självklart kunde brytas om inte annat bara för att visa hur idiotiska de (och reglerna) var.

    Det verkar ha skett en tillnyktring därvidlag, åtminstone här på forumet där de värsta "trollen" endera försvunnit eller dämpat tonläget avsevärt. Tyvärr fortsätter dock somliga att strunta i de bestämmelser som finns vilket är till stor skada för oss alla.

  5. #5

    Standard

    Länken blir så här för mig:

    404 - File or directory not found.
    The resource you are looking for might have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

  7. #7

    Standard

    Att busarna till stor del hör hemma bland oss drönar-piloter råder det ingen tvekan om, men med tanke på att frågorna kring höjdreglering, auto-motor av och/eller kraftig gir vid tappad radiokontakt även för flygplan faktiskt ständigt dyker upp så får man nog ta sig en funderare på om ett visst mått av ödmjukhet ändå inte vore på sin plats...

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tja - vi har flugit under 40 år på vårt klubbfält utan en endaste incident med privatflyg och kommersiellt flyg men p g a nytt reglemente baserat på incidenter som vi själva definitivt inte varit orsak till så är vi nu begränsade till 50 m max flyghöjd. Vi hoppas få 120 m men det känns just nu svårt. Så frågan är hur ödmjuk man kan förväntas vara i den sitsen...
    Roger

  9. #9

    Standard

    Det brukar ju vara så att när någon flyger med sunt förnuft så händer inga incidenter, oavsett vilka regler som gäller. Men när något pucko håller på så kan det hända grejer, det behöver inte ens vara olagligt.

    Nått jag tycker är lite konstigt är att det är tillåtet att utan tillstånd skicka iväg 1 meters "svävande lyktor", oavsett stigningshöjd, så länge man inte skickar iväg fler än 50 st åt gången!?
    Jag tycker att det borde vara olagligt att skicka iväg brinnande föremål utan kontroll. Det är lika korkat som när folk ställer maschaller på flytande brädbitar och låter dom flyta iväg, vilket många gör en gång om året här i fjärden där jag bor när det är "ljuskväll".

    Om man istället för att införa en massa regler om allt, sa att från och med nu är det förbjudet att göra allt, om man inte använder sunt förnuft.

    Svävande lyktor: https://www.transportstyrelsen.se/thailyktor

  10. #10

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Sunt förnuft är definitivt INTE att skicka iväg en drönare i närheten av nån flygplats eller flygfält....
    Här är några exempel där det måste varit 'hål i huvudet' på den som filmar:
    https://www.youtube.com/results?sear...+landing+plane
    Retroholic!

  11. #11

    Standard

    Ok, en till incident. Då är det väl dags att straffa oss med sunt förnuft ytterligare lite mer, kommer säkert en justering snart på regelverket.

    Idioterna fortsätter göra som förr, så problemet är inte löst. Bara att sätta sig ner och vänta på nästa incident. Grejerna säljs fritt över hela världen som vanligt, ingen ändring där, bara att köpa och flyga.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Standard

    Här är ett bra exempel på vad idiotin kan orsaka: https://www.youtube.com/watch?v=THCDsZLkOTk

    Uppdatering: Tydligen ska videoklippet ovan vara fejk. My bad, jag skulle givetvis kollat upp det mer innan jag länkade till det.

    Problemet är dock att dessa nya regler inte kommer åt idioterna eftersom dom skiter i regler och saknar sunt förnuft. Idioterna kommer mao fortsätta som dom alltid har gjort, medan vi som flugit organiserat och med en gnutta sunt förnuft och inte orsakat incidenter nu får ta smällen med regleringar.

    Gissningsvis skjuter myndigheterna sig själva i foten med dessa regleringar, då fler personer nu kommer tvingas ut i den olagliga sfären för att utöva sin hobby. Jag tror inte för fem öre att folk kommer sluta termikflyga bara för att man inte får flyga högre än 120m. Däremot tror jag att fler kommer göra det från andra platser än våra modellflygfält och gissningsvis kommer man inte heller bry sig om att märka de modellerna med namn.
    Senast redigerat av Mjoelner den 2018-03-30 klockan 20:58.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, dessa nya regler är fullkomligt kontraproduktiva. De strular till det ordentligt för det organiserade modellflyget som i alla år inte alls ställt till några problem men som nu i alla fall officiellt måste följa galenskaperna medan det oorganiserade "modellflyget" med all sannolikhet fortsätter som tidigare.
    Vi har som sagt en trafikledning som f n inte vill ge oss möjlighet att flyga över 50 m trots 8 km till fältet och 40 år utan minsta incident varav större delen utan reell höjdbegränsning men där vi de 3 (?) senaste åren haft en överenskommelse om 120 m med en veckovis stående klarering - vilket nuvarande flygledning drog in 2018-02-01.
    Nån som vet till vilken instans man skall vända sig om man inte kommer överens med den lokala trafikledningen om nån form av utökad flyghöjd (över 50 m) ?
    Roger

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mjoelner Visa inlägg
    Här är ett bra exempel på vad idiotin kan orsaka: https://www.youtube.com/watch?v=THCDsZLkOTk

    Uppdatering: Tydligen ska videoklippet ovan vara fejk. My bad, jag skulle givetvis kollat upp det mer innan jag länkade till det.

    Problemet är dock att dessa nya regler inte kommer åt idioterna eftersom dom skiter i regler och saknar sunt förnuft. Idioterna kommer mao fortsätta som dom alltid har gjort, medan vi som flugit organiserat och med en gnutta sunt förnuft och inte orsakat incidenter nu får ta smällen med regleringar.

    Gissningsvis skjuter myndigheterna sig själva i foten med dessa regleringar, då fler personer nu kommer tvingas ut i den olagliga sfären för att utöva sin hobby. Jag tror inte för fem öre att folk kommer sluta termikflyga bara för att man inte får flyga högre än 120m. Däremot tror jag att fler kommer göra det från andra platser än våra modellflygfält och gissningsvis kommer man inte heller bry sig om att märka de modellerna med namn.
    Ser ut vara fejk, flyget håller cirka 400km/h och den koptern rör sig inte fortare än 50 km/h. Men jag kan ha fel som jag alltid säger.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Ser ut vara fejk, flyget håller cirka 400km/h och den koptern rör sig inte fortare än 50 km/h. Men jag kan ha fel som jag alltid säger.
    Du har nog rätt. Som jag skrev i inlägget (dvs mitt uppdaterade inlägg) så sägs videon vara fejk. Däremot skulle en större drönare nog kunna ställa till en sån skada.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nån som vet till vilken instans man skall vända sig om man inte kommer överens med den lokala trafikledningen om nån form av utökad flyghöjd (över 50 m) ?
    Ska erkänna att jag har dålig koll, men som yttersta instans kan man nog iaf klaga hos JO då det handlar om myndighetsutövning.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Jo, dessa nya regler är fullkomligt kontraproduktiva. De strular till det ordentligt för det organiserade modellflyget som i alla år inte alls ställt till några problem men som nu i alla fall officiellt måste följa galenskaperna medan det oorganiserade "modellflyget" med all sannolikhet fortsätter som tidigare.
    Vi har som sagt en trafikledning som f n inte vill ge oss möjlighet att flyga över 50 m trots 8 km till fältet och 40 år utan minsta incident varav större delen utan reell höjdbegränsning men där vi de 3 (?) senaste åren haft en överenskommelse om 120 m med en veckovis stående klarering - vilket nuvarande flygledning drog in 2018-02-01.
    Nån som vet till vilken instans man skall vända sig om man inte kommer överens med den lokala trafikledningen om nån form av utökad flyghöjd (över 50 m) ?
    Roger
    Kontakta tidningen och berätta att ni flugit i 40 år utan en enda incident och att den lokala flygplatsen nu sätter stopp för den anrika klubbens aktiviteter. Tar dom tag i det kommer dom garanterat att be flygledningen förklara sig vilket dom torde ha svårt för. Det torde knappast vara tillåtet att göra en inflygning på lägre än 120 meter så långt från flygplatsen. Det brukar gå bra att vara vrång och på tvären tills allmänheten får reda på det. Inte sällan brukar en helt annan medgörlighet visa sig då.

    Försök även hitta så många exempel på andra modellflygklubbar i samma belägenhet där det fungerar hur bra som helst att flyga på 120 m höjd. Det finns ju modellflygklubbar som har sitt fält i direkt anslutning till mindre trafikflygplatser.

    /Mats

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    21
    Jobb
    Senior Security Developer

    Standard

    RC hobbyn lider av samma fenomen som sportskyttet gör. Hårdare regler som bara följs av de som redan följer gällande lagar och regler...

    Jag flyger lite varstans men jag flyger med hjärnan och säkerheten i första hand och upplevelsen i andra hand.

  19. #19

    Standard

    Det dummaste med just drönare är att det är hart när omöjligt att hitta dom som flyger. Dom som vill strunta i reglerna kan göra det ganska riskfritt. Ett annat problem är att det är alldeles för lätta att flyga dom så att ett barn klarar det på första försöket. Barn har inte heller samma förmåga att bedöma riskerna utan skulle mycket väl kunna flyga upp till ett flygplan för skoj skull. Nu tror jag dock inte att det är barn som är det största problemet. Incidenten ovan var säkert inte en tillfällighet.

    Jag satt och kikade på ett TV program och flygplatsen i Dubai som sänds på Discovery eller någon liknande kanal. Där fick dom stänga flygplatsen och dirigera om ett antal flygplan under någon timme. Vad kostnaden för det var minns jag inte men säkert miljonbelopp med 40 landningar i timmen. Drönaren jagade dom med helikopter men utan att hitta någon pilot.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •