Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Orkar ni en nybörjare till? Bygga för kamera?

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #16

    Standard

    Quaddaren: Kom ihåg att en DJI Spark Flymore-combo kostar 6 000:- inkl. 2st accar, multi-laddstation, radio och kamera med rätt brännvidd för AP och mycket bra videostabilisering.
    Jag har en Tarot 650 med GoPro och gimbal, lite samma stuk som på dina och 6 000:- räcker inte på långa vägar om man räknar "allt som behövs".

    Profilnamn1: Jag skulle kunna ge mängder av tips på olika delar och setuper mm. Men jag har byggt många maskiner och ser det inte som ett seriöst tips att bygga en maskin för filmning om man vill filma och har en tajt budget. Bygger man med enbart billiga delar från Kina så är det ganska stor risk att nått går sönder och då är det oftast inte bara den delen som behöver bytas(vet av egen erfarenhet). Du ska dessutom flyga i närheten av vatten och då kan det bli dyrt om nått fallerar. Det fina med en DJI att det är kvalitet rakt igenom så det finns ingen svag länk(batteri, FC, ESC och motorer är mycket driftsäkra).

    Själva bildkvaliteten är inte lika viktig som stabiliseringen tycker jag, kom ihåg att när du kollar på filmer med racequadar så ser det väldigt stabilt ut(eftersom en racequad av naturen är mycket stabil och körs i manual-mode), det kommer inte bli lika stabilt om du har attitude- och GPS-hold om du inte samtidigt har en bra gimbal som kanske på egen hand spräcker din budget(eftersom det även blir tyngre så fler delar måste upp i pris för att hålla någorlunda flygtid).

    Jag vill inte låta negativ, jag bara delar med mig av mina erfarenheter. Folk gjorde lika till mig när jag var ny men jag trodde att DJI bara var dyra "märkes-produkter" och struntade i dessa råd och byggde själv istället. Av erfarenheten jag har nu så skulle jag i dagsläget inte bygga nått för foto/filmning utan bara välja den DJI som ligger på rätt nivå. Då jobbar jag ändå som konstruktör och produktutvecklare samt har tillgång till full maskin-park. Har tävlat en del med egendesignade racequadar och haft kommersiellt UAV-tillstånd under ett par år(bara så du vet att jag inte är "Svensson som hört det från en kompis").

    Mitt råd:
    Vill du bygga - Bygg
    Vill du filma - DJI

    Hur du än gör så visa oss hur det går

    Edit: Jag kan medge att mina tips utgår ifrån typ videokvalitet/krona. Men om man vill bygga själv och filma för det absolut billigaste som går så skulle jag helt enkelt rekommendera en FPV racequad och träna på att flyga mjukt istället(vet inte ens om man då kommer under 6 000:- med nått som funkar).
    Men vill du ha gimbal, GPS och lång flygtid så går "bygga själv" bort.
    Senast redigerat av SniffSwe den 2018-04-02 klockan 11:16.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-08, 12:52
  2. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-03-16, 11:50
  3. Nybörjare som tänker bygga en Quad
    Av sullix i forum Quad
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-12-24, 22:39
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-06, 22:09
  5. Kan en Parkmaster funka för en nybörjare?
    Av MLLraptor i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •