Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Börja med flygplan från heli, vad tänka på?

  1. #1

    Standard Börja med flygplan från heli, vad tänka på?

    Hej!

    Flyger lite helikopter (kan flyga enklare inverterat men inget 3D, flyger en Align 450L och bygger på en Vario Benzin Trainer) men har blivit sugen att köpa ett flyg också. Har aldrig provat flygplan IRL (bara i sim) så vad ska jag leta efter?

    Vill använda samma sändare som nu (Futaba T10J)
    Vill helst använda nån av följande batteristorlekar så man kan använda till flera modeller:
    6s 1250mAh
    2s 2200mAh
    6s 4500-5000mAh.

    Har lite grejer liggandes, vore + om det går att använda (om jag inte köper beg färdigbyggt).
    3x DS450 servo
    1x DS455 servo
    6s 45A ESC
    En 1800kv heli motor, vet inte om den är körd till flygplan?

    Vill inte ha nån kinaskit från hobbyking utan nått schysst.

    Ser framför mig nån "större kärra" typ 1500mm spännvid modell typ "Alaska" STOL kärra (lätt, högvingat, store hjul, långsamtflygande) samt el.

    Innan jag slänger ut en köpesannons, vad bör jag veta först, tänker jag galet?

    Med vänlig hälsning Christian (Stockholm)

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Allt ifrån Kina är inte "Kinaskit". Kolla på Tundra ifrån Hobbyking (EU). Visserligen får du lägga en hundring eller lite drygt på en 3S2200-ack men du får en väldigt användbar kärra till ett högst överkomligt pris. Dessutom, när du blivit lite varm i kläderna, så kan du göra väldigt branta och korta inflygningar genom att den har supereffektiva klaffar. Och flottörer medföljer om du får lust att flyga ifrån vattnet - dock inget jag rekommenderar i början av din flygmaskins-karriär.
    Sen finns det andra kärror av ungefär samma typ och en favorit för mig personligen är Parkzone Sport Cub S. Den flyger ännu lite "lättare" jämfört med Tundran, har klaffar med sämre effekt och som standard en lite klen motor-setup. Men det sistnämnda kan enkelt åtgärdas genom att byta till ett 30--40A fartreglage och "proppa upp" med en lite större propp. Den kärran kan du flyga med allt mellan 3S1200--3S2200. Jag flyger min med 3S1550.
    Det jag absolut rekommenderar oavsett modell är att du som första-kärra väljer en bra EPO-kärra för dessa är i allmänhet avsevärt hållbarare än balsa-byggen samt enklare att laga den dag det ändå blir en skada.
    Lycka till hälsar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Din inställning till Hobbyking är föråldrad, jag har de senaste 2-3 åren fått prylar utan några som helst problem. Köper numera allt från HK i EU.

    Som McRegor skriver, kolla på en Tundra, finns numera i två olika storlekar.

    //Rickard

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Kolla även Minicars.se dom har bra kärror från FMS så gynnar du även svenska handlare

  5. #5

    Standard

    Tack för svar.

    Att "Kina" kan tillverka bra grejer vet jag, mycket av kända märken är också tillverkat där. Men vill inte stödja deras expansion inom billiga konsumentvaror bara.

    Ska hålla lite utkik på beg marknaden så får vi se hur jag gör. Måste ju prova flygplan iallafall ; )

  6. #6

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •