Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 71 av 71

Ämne: Namnlapp, att märka sina modeller

  1. #61


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Detta med märkning är väl nåt som nån byråkrat tror eller hoppas skall hjälpa till att identifiera de som flyger på olämpliga ställen men dessa lär nog inte ha sina maskiner märkta... Utan det slår som vanligt mot de som inte ställer till de reella problemen - alltså de organiserade flygarna som flyger på klubbfält.
    Roger

  2. #62

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Om jag vore en illasinnad man, som lastar mitt modellflygplan med sprängmedel eller gifter, skulle jag märka mitt "modellflygplan" , för att på det viset hjälpa myndigheterna att identifiera mig som person ?

    Om jag är en snäll hobbyutövare, skillnaden är bara om det sker en olycka, ägaren av flygplanet flyr, och hur vanligt är det ?

    Man kan håna hit och dit.
    Senast redigerat av BJS den 2018-10-19 klockan 02:51.

  3. #63

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Hittade dessa namnlappar på ett annat Forum bl.a. Gör man dom lagom små, men så klart "i klartext", kan jag tänka mig sätta en under stabben. Texten får ändras för att passa!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	facebook_1550859292490.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	21,2 KB 
Id:	67663   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-14_110411_BuNo11.jpg 
Visningar:	90 
Storlek:	117,4 KB 
Id:	67664   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-14_084526_BuNo10.jpg 
Visningar:	70 
Storlek:	73,8 KB 
Id:	67665   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-14_082443_BuNo9.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	47,5 KB 
Id:	67666   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-14_080314_BuNo8.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	91,6 KB 
Id:	67667  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-14_074103_BuNo5.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	83,6 KB 
Id:	67668   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-14_073511_BuNo4.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	49,5 KB 
Id:	67669   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-13_190151_BuNo2.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	7,0 KB 
Id:	67670   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2019-02-13_185701_BuNo.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	10,1 KB 
Id:	67671  

  4. #64


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Man ska självklart märka de modeller som är för lätta för att göra någon skada. Större modeller... tveksamt.
    Har märkt mina med en 3D-utskriven plastskylt.

  5. #65

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Man ska självklart märka de modeller som är för lätta för att göra någon skada. Större modeller... tveksamt...
    Hur tänker du då?
    /Leif

  6. #66


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Då kan det bli dyrt om det vill sig illa.

  7. #67
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Förstår inte problemet med att märka sina modeller! Alla mina modeller utom inomhusplanet är märkta med mitt namn och mobilnummer. Sitter en laserskriven etikett under stabben och är inte i vägen för mig, och inget jag stör mig på. Varför har folk såna himla problem att märka sina modeller? Att sen skriva som ovan att man inte vill märka sina stora modeller för det kan bli dyrt om det vill sig illa - är det då att man inte vill stå för det man eventuellt ställer till med - eller missförstod jag helt innehållet i ovan nämda inlägg?
    Våga vägra Powerbox!

  8. #68

    Standard

    I min värd tar man ansvar för det man råkar ställa till med. Gäller det modellflyget så följer man Transportstyrelsens bestämmelser och ser till att vara försäkrad, till exempel genom att vara medlem i RCFF/SMFF.
    /Leif

  9. #69

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    I min värd tar man ansvar för det man råkar ställa till med. Gäller det modellflyget så följer man Transportstyrelsens bestämmelser och ser till att vara försäkrad, till exempel genom att vara medlem i RCFF/SMFF.
    Precis så

  10. #70


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Beställde mina små lappar härifrån - https://namnmarkning.se/?gclid=Cj0KC...caAvDuEALw_wcB
    Verkar vara bra klister på dom så hittills helt nöjd.
    Roger

  11. #71

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    ...Gäller det modellflyget så följer man Transportstyrelsens bestämmelser...
    Fast om man ska vara petig så är det RCFFs & SMFFs gemensamma säkerhetsregler du följer i de flesta fall. I alla fall på de godkända fälten eftersom vi där har dispens och flyger på våra egna säkerhetsregler. RCFF & SMFF ansåg att tydligen att det numera krävs märkning av modellerna, efter att vi under lång tid klarat oss utan det.

    Nåja, det är ju inga problem med att märka upp. Lite synd att det krävs telefonnummer dock, men man får väl fixa ett kontantkort som inte används till annat. Dock kan man ju tycka att kontaktuppgifter vore tillräckligt, utan att det skulle specificeras till just ett telefonnummer (varför går det inte lika bra med e-post eller vanlig postadress?)

    Jag kan tipsa om denna märkmaskin; Dymo LetraTag LT-100H. Just nu finns den för 279 kr. Det finns även transparent märkband med svart text. Maskinen kan skriva tvåradigt, så det går att få till en snygg liten diskret märkning!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •