Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Självgranskningsrätt flygfoto .....

  1. #1

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard Självgranskningsrätt flygfoto .....

    Nu när reglerna kring flygningen börjar flyta som de skall, så är det kanske dags att RCFF tar tag i en annan surdeg. Lantmäteriets krav på spridningstillstånd (https://www.lantmateriet.se/sv/Nyhet...-dronarbilder/)

    Flygvapnet och Milo-staberna skötte detta föredömligt, de utfärdade sina självgranskningsrätter. Nu har LMV haft ärendet i ett år, utan någon förbättring, alla filmer/bilder skall in....... Om Försvaret kunde acceptera att vi granskade själva, varför inte Lantmäteriet. Bara för att man flyttade från en myndighet till en annan är ingen grund för ändring.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vari består surdegen? Att man inte får självgransknningsrätt?
    Jag vet inte varför självgranknsingsrätten tagits bort. Den har dock inte alltid funnits.
    När jag började med flygfoto på 80-talet skulle varenda filmruta granskas av militära myndigheter innan de kunde publiceras. Ett tag var man t.o.m. tvungen att skicka in materialet oframkallat.

    Vet du något o hur lång tid det tar att numera få material granskat?
    Länk: Lantmäteriet om spridningstillstånd

  3. #3

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Ja,

    Har själv flygit med en modellraket med kamera på 60-talet, där jag inte fick framkalla själv. Men försvaret insåg volymen med moderna GoPro-kameror mm och införde självgranskningsrätten. Nu, du behöver inte sända in film/foton för eget hemmabruk, men allt som man vill lägga ut här, på Youtube eller andra kanaler skall in för granskning och spridningsgodkännande. Och LMV har bara en eller två handläggare.

    Nu är det nog rätt många som "flyger under radarn", dvs publicerar ändå, fast jag tycker att här på forat har de flesta om tidigare visat filmer verkat sluta med det. Så troligen korta tider, men det betyder att "spontaniteten" försvinner. Och om Försvaret tyckte det var OK, varför tycker LMV att det är så farligt. Något i ekvationen är fel.

  4. #4

    Standard

    Fast de flesta som publicerade här förut hade nog inte självgrankningsrätt. Det var väl snarare ingen som brydde sig eftersom det inte var ett problem. Men efter att populariteten för multirotors exploderat så har det ju blivit mer på tapeten med alla frågor som rör reglerna kring RC-utövande. Förmodligen för att det faktiskt händer olyckliga saker när det blir mer tillgängligt. Det är ju möjligt på ett helt annat sätt idag att både spionera och sprida material så det är inte konstigt om det blir restriktivare.

    Fast som vanligt så drabbar det mest dom som inte ställt till problem tidigare och det biter föga på dom som alltid struntat i reglerna.

  5. #5


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag tror att det handlar om Lantmäteriets försvar av sitt affärsområde, de tjänar pengar på geodata och vill hindra andra från att ta deras marknad.
    Det finns en hel del undantag i reglerna om spridning av flygfilm, tror de flesta privatfilmer kvalar in där om man läser noga och med rätt glasögon.

  6. #6

  7. #7

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SniffSwe Visa inlägg
    Danne1700: Länk?
    Denna kanske ?

    https://www.lantmateriet.se/globalas...reskrifter.pdf

    Punkt 11 kan vara matnyttig

  8. #8


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Ja, och:
    3 § Spridning av sammanställningar med information om följande slag av områden, byggnader och anläggningar ska, med den begränsningen som anges i andra fjärde stycket, vara undantagen från tillståndsplikt.Olika typer av geografiska områden räknas upp i föreskriften. Över dessa typer av områden är det mycket vanligt att man samlar in information från olika typer av luftfarkoster. Sannolikheten för att det ska finnas något känsligt för totalförsvaret inom dessa typer av områden får anses som mycket liten.






    1. Offentlig plats enligt 1 kap. 2 § första stycket ordningslagen (1993:1617)
      Med offentlig plats enligt denna lag avses, 1. allmänna vägar,
      2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
      3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
      4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande används för allmän trafik.
      Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får föreskriva att anläggningar för lek, idrott, camping eller friluftsliv, badplatser, järnvägsområden, begravningsplatser och andra sådana områden, om de inte omfattas av bestämmelserna i första stycket, skall jämställas med offentliga platser vid tillämpning av 3 kap. och av lokala föreskrifter, under förutsättning att områdena är tillgängliga för allmänheten.
      Om ett område eller utrymme som avses i första stycket är tillgängligt för allmänheten endast under vissa tider, är det offentlig plats under dessa. Detsamma gäller områden som omfattas av en föreskrift enligt andra stycket.





    Täcker det mesta av det vi kan tänkas fotografera.

  9. #9

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Därav att jag tog upp att det är ett område för RCFF att agera på, hobbies skall inte vara affärsområden för myndigheter. Iof är det inte LMV som är målet, det är politikerna. Att få dessa att ändra sig.....

  10. #10


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    "Sannolikheten för att det ska finnas något känsligt för totalförsvaret inom dessa typer av områden får anses som mycket liten."

    Med tanke på att försvaret är i princip nedlagt så är väl risken att fotografera något känsligt närmast obefintlig överallt.

  11. #11

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Så varför hårdare förbud mot publicering än när så var? Varför har LMV så mycket högre krav för publicering.

  12. #12


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Men man har ju gjort undantag för nästan allt, se mitt långa inlägg ovan.

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Är nog inne på Dannemans linje,tycker inte att det är så illa? Att ge sig in och försöka få till en i slutändan politisk förändring av detta som jag personligen inte tycker är så värst illa ,på vilket vis ger det regelverk vi har idag problem? Och då menar jag bilder för privat bruk,inte kommersiell försäljning..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Onödig regel i sin helhet, den som vill hitta/se nåt kan ju bara öppna Google-maps!
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av R_Sjostedt Visa inlägg
    Onödig regel i sin helhet, den som vill hitta/se nåt kan ju bara öppna Google-maps!
    Hemliga områden är utraderade genom att de copy-pasteat dit annat.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16
    sebma
    Guest

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Denna kanske ?

    https://www.lantmateriet.se/globalas...reskrifter.pdf

    Punkt 11 kan vara matnyttig
    Jag går på Uffes tipps. Så länge man är på ett modellflygfält borde man kunna hänvisa till:

    ”2 § Spridning av sammanställningar med ett eller flera av följande informationsslag ska vara undantagna tillståndskravet.
    ...
    11 Övningsområde för obemannade luftfartyg.
    Här avses främst ytor som är särskilt upplåtna för denna typ av verksamhet som exempelvis modellflygfält och liknande.”


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  17. #17

    larsmns avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    392
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Borglanda RC-klubb

    Standard

    Problemet är att många RCFF-medlemmar inte har ett specat upplåtet fält, utan flyger där vi kan.

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av larsmn Visa inlägg
    Problemet är att många RCFF-medlemmar inte har ett specat upplåtet fält, utan flyger där vi kan.
    Det där är en väldigt väldigt viktig sak att tänka på när man begränsar allt som det görs nu. Många flygare kommer sluta eller flyga ändå, hobbyn minimeras, forumen dör ut, färre börjar, antalet medlemmar minskar, osv. Förr kunde jag testflyga hemma hos mig, bara för att se att hovring fungerade på helis och multis före man for till fältet, men det vågar man ju inte göra längre. Nu hade ju inte detta så mycket att göra med självgranskningen, men fota och lägga ut som man gjorde förr, det ork man inte göra längre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •