Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Fel på helt ny trainer - eller på piloten?

  1. #21
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ..och lilla jag Roger...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    :-D Nu har vebodsflygarn talat. Men du har nog rätt.

    EPO-flyg bryr man sig inte om, de studsar och kraschar och får stryk vid varje flygning, tejpar och flyger, inte lär man sig flyga med en sån. Skaffa något du är rädd om och höj ribban -> Du lär dig flyga FLYG ordentligt. Inte kul laga grejer hela tiden.
    Det här var nog den mest korkade kommentar jag läst på länge. I nivå med Ines Uusman som 1996 påstod att "internet är en övergående fluga".

    //R

  3. #23
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fasen vet,blandat där Balcke..Men det finns alltid två sidor på slanten..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    ..och lilla jag Roger...
    Jo, när det nämns Calmato tappar lilla Bullgubben all vett och sans...
    Roger

  5. #25

    Standard

    EDIT: Haha, okej, jag gillar tydligen skriva och fort går det... ork ej klippa ner. Men hobbyn börjar dö ut så jag ser detta som ett bra ämne.

    :-D

    Balcke, jag drog dumt nog alla över samma kam, men det är så friggo-hobbyn tett sig här i alla fall. Så jag vet inte bättre. ? De skippar simulatorn. Smulorna flyger. De vill flyga, inte lära sig eller bygga/laga. Eller så har de flygkunniga börjar flyga friggos för att det är så mycket enklare och man kommer ut till fältet och vara social som är en annan del av hobbyn. Men hur som, ladda och flyg. De har inte tid med annat längre och kommer med kommentarer när man rengör flyget eller att det tar tid att packa ner grejerna. Men de muttrar varje gång att det inte är samma sak som att flyga annat än friggos. Så jag lyssnar nog också.

    Orsaken till att jag tycker man ska börja nybörjarflyga med ett "riktigt flyg", som tex en trätrainer med kanske till och med en metanolare istället för en elmotor, är att trenden med EPO-nybörjare inte kommer så mycket längre. Det verkar inte vara så vanligt att en EPO-flygare tar steget vidare utan tröttnar eftersom det inte var så märkvärdigt eller är nöjd med att flyga lite "friggo" oavsett nivå. Snart består flygträffarna bara av EPO-flyg, om ens träffarna kommer existera mer då? Det är kul och enkelt att flyga EPO det håller jag med om (dock inte samma sak), men det är inget märkvärdigt att se någon flyga en EPO-kärra och när man vet att den var PNP... vart tog hantverket vägen? Att se att någon byggt eller reparerat något utan att han grötat in lim och tejpat ihop en färdig produkt är något helt annat.

    Vissa gillar bygga, andra gillar flyga. Vissa gillar bägge.

    Folk kommer till vårt fält när nån ska flyga metanol- eller bensinflyg. Inte kommer nån om nån säger att den ska fara och flyga med ett EPO-flyg. Tell me why? Och antalet flygningar har minskat drastiskt. Och då ork inte EPO-flygarna fara och flyga heller. Gräset behöver inte klippas, förutom för de med landställ på sina EPO-flyg, och de har inte tid/ork inte klippa gräset så de skippar flygningen. Förutom vissa hos oss som klipper fast de inte använder fältet, eloge till dem, de vill ha dit flygare som startar och landar på banan.

    Att säga att en trätrainer med metanol-motor inte är rätt väg att gå är förstås ett individuellt tycke. Lär man sig flyga i simulator före och är så pass intresserad av flyg så att personen är villig att lära sig så går det bra att flyga utan att krascha flyget, direkt.

    Det beror i slutänden helt på den som frågar vad jag rekommenderar dem. Träffar jag tex en flygintresserad person som har bygg- och förvaringsyta, motorintresse samt tillräckliga pengar för hobbyn än några hundra ebay-dollars och en plats/klubb att flyga hos och förstås lite mer tid än 1h ladda och flygtid, så rekommenderar jag att börja med en högvingad trätrainer med metanolmotor + simulator.
    Men om jag träffar en person som inte har plats för "stinkande" och flottiga flyg (stinker inte så mycket, men man ska inte ha dem i sovrummet), måste dela köksbordet med frun och barnen, har bara en park att flyga samt egentligen bara tycker det är coolt att flyga och är en quickfixer. Då säger jag "köp en friggo och flyg" och förklarar var man FÅR flyga.

    Jag träffade en som sa "jag ska flyga turbin-jetflyg, var köper jag ett? Är det bara att tanka och flyga? Dom är så coola!!!" Den personen har inte börjat eller kommit nån vart. Jag sade att man nog inte börjar på den nivån, men han menade att han har tekniska skills att klara av små enkla jetflyg... Jag orkade inte och gick vidare.

    Det är, enligt mig, väldigt stor skillnad att flyga en trätrainer med metanolmotor jämfört med en eldriven friggokärra som handkastas iväg eller lättar på en meter med fullgas om det skulle vara en hjulförsedd variant. JAG tycker det är mycket roligare och mer givande att flyga tex ett träflyg än en vindkänslig drake/EPO-kärra. Det är roligt att flyga alla flyg, men det är två helt olika saker.

    Så ser i alla fall jag på saken. Hobbyn. Nästan så att det är motorintresset och flygintresset som styr. Finns bägge dem finns det hopp. =)

    Bestämma sig!!! Ska det vara en hobby eller bara ett kort nöje?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om vi bara hade egenbyggda balsakärror med förbränningsmotorer att tillgå så hade modellflyget varit mer eller mindre dött idag - det är min personliga åsikt. Då hade klubbarna bara bestått av några enstaka entusiaster och nyrekryteringen hade varit nära nog noll. Ingen rolig utveckling i mina ögon. Vad har byggmaterialet för betydelse för själva FLYGNINGEN ? Det är väl viktigare att vi lyckas locka ut nya flygare till fälten även om dom flyger EPO-kärror - i varje fall till en början. Nästa steg kanske blir ARF-kärror i balsa men ofta fortfarande eldrivna - är det också fel ?
    Vi har i vart fall en bra aktivitet med många relativt "nya" flygare och jag är helt övertygad om att det är eldriften och EPO-modellerna som är grunden för denna aktivitet. Och det säger jag trots en bakgrund i scratchbyggda balsakärror med metanolmotorer som för min del började på 60-talet - alltså för typ 50 år sedan... Utvecklingen går framåt - även inom modellflyget. Och allt var inte bättre förr - inte ens inom modellflyget.
    Men om man likställer MODELLFLYGANDE med MODELLBYGGANDE så kanske man inte gillar utvecklingen. För mig är det dock inte riktigt samma sak... Vissa gillar att flyga - andra föredrar byggande. Men det finns plats för båda kategorierna i våra klubbar och tur är väl det för den ena kan inspirera den andra.
    Roger

  7. #27

    Standard

    Det är visserligen olika på olika klubbar som du nämner. Men hos oss var det bra mycket mer aktiviteter när det flögs med förbränningsmotorer. Det är kul om andra klubbar med sina fält håller igång med många EPO-flygare. Skulle gärna sett det här med, men så är inte fallet.

    Självklart håller jag med att bara man flyger så är det toppen, men trenden har gått neråt enligt min uppfattning. Och när jag frågat runt så har jag bildat en uppfattning utgående från det.

    Jag är flygintresserad på den nivå att jag gillar när det finns spanter och spryglar samt hantverk och egna lösningar. Dvs där RC-flygen är som riktiga flygen (som inte är fyllda med vitt skum). Flyga gillar alla som börjar med RC-flyg.

    Om man räknar bort multirotor-testande och FPV-flygande på vårt fält så har det flugits flyg bara TRE ggr... i år! Inte kul, inte kul!

    Utveckling gillar jag, för jag köper nytt oftare än jag hinner bygga och flyga. Men ibland är inte det nyaste bäst... jag är iaf en sån som gillar tex när top fuel-dragsters dundrar iväg, inte när nån i en Tesla aktiverar nåt Insane-mode och trycker på pedalen och väntar tills bilen är i mål och ger samma tid varje gång.

    Saknar helt enkelt skills och hantverket mer och mer.

    Nåja, hur som... köp köp och flyg flyg! =) Annars försvinner fälten och ingen kan flyga mer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #28

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    rättelse

    någon som skriver att man inte lär sig flyga om man flyger skumvåfflor.
    men om man flyger en kärra av stickor o strån fram å tillbaka på 50m höjd så tror jag inte man lär sig så mycket att flyga heller.
    med skumvåfflor är man nog mer benägen att tänja lite på gränserna ist för att taxa omkring på 50 m höjd

  9. #29

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lizzy Visa inlägg
    rättelse

    någon som skriver att man inte lär sig flyga om man flyger skumvåfflor.
    men om man flyger en kärra av stickor o strån fram å tillbaka på 50m höjd så tror jag inte man lär sig så mycket att flyga heller.
    med skumvåfflor är man nog mer benägen att tänja lite på gränserna ist för att taxa omkring på 50 m höjd
    Hur högt måste man kunna flyga för att det ska gälla?
    Själv är jag närsynt så jag flyger helst så att jag kan "kamma mittbena på hunden" med propellern.
    För att flyga så högt som 50 m behöver jag ett riktigt stort plan.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #30

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    141
    Jobb
    fritidsforskare
    Klubb
    fk spinn söderköping

    Standard

    eller riktigt snabbt
    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Hur högt måste man kunna flyga för att det ska gälla?
    Själv är jag närsynt så jag flyger helst så att jag kan "kamma mittbena på hunden" med propellern.
    För att flyga så högt som 50 m behöver jag ett riktigt stort plan.

  11. #31
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Förrutom en avvikelse från ämnet: Det som jag har sett av flygning med div. är att landningarna skiljer sig,friggoflygen,som även jag har ett gäng av,ger mig nada när det gäller hur man får ner något lite större och för mig så är modellflyg lite av en en inlärningskurva som om man flyger med sammalika "lätta" hela tiden så ger det mig intet om jag ska flyga nåt större,flyga runt fixar de flesta numera som ger sig attan på det med en, "typ funcub",klivet blir stort som attan utan att man vill förstå det med som Ålänningen skriver: -Dags o köpa jet,jag kan flyga!
    Jag tror mig ofta kunna se de där landningarna hos de som köpt en större modell för att prova nästa steg,
    allt som oftast så slutar man flyga en liten snutt ovanför backen,stallar den på nån meters höjd för det funkade ju med funcuben och så får man köpa lim m.m..

    Är man nöjd med att flyga just sammalika så kvittar allt ovanstående men vill man gå vidare (som var mitt mål) så är det hyggligt viktigt med övning,min övningskärra numera är en TF Musse som fyller 10 snart,den nöts det landningar med in absurdum innan jag ger mig på nån av Ivves fantastiska byggen som jag har lyxen o få förvalta men det är min filosofi,det passar inte alla.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #32
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard


    RCFF - ModeratorReg.datumMay 2006Inlägg4 760JobbGlänsande Pellejöns samt Guruns HovfotografKlubbLFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club



    Hur svårt ska det vara??!! CALMATO!!!!


    ..........a Vääääg!...........
    https://youtu.be/DOpzwWb8fxA
    Ove (AM) Nielsen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •