Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Aileron ute i den vinklade delen av dihedral vinge?

  1. #1

    Standard Aileron ute i den vinklade delen av dihedral vinge?

    Jag byggde en trainer med med bara yaw o pitch för ett tag sedan. Skulle nu addera ailerons på vingen. Kan man göra det i den uppåtvinklade (dihedral) delen. Är det lämpligt eller skall man göra det innan vinkeln tar vid?



    Ni får ursäkta språkbruket, jag läser oftast grejer skrivet på engelska? Nån bra sajt med svenska termerna?


    /Dave

  2. #2

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Termer:Någon av böckerna; Radioflygboken eller Små Flygplan finns troligen online eller på biblioteket.

    Du har sidoroder och höjdroder idag och du vill addera skevroder.

    Vingen kan ha mer eller mindre V-form. En vinge med V-form och spetsarna uppåtvinklade kallas för ”dubbelknäckt” men jag undrar om det inte finns fler termer.

    Du skall sätta skevrodren på den ”raka” delen av vingen. De uppåtvinklade vingspetsarna är till för att planet skall luta (banka) fint när man ansätter sidroder. Optimalt hade varit att ta ned vinkeln något.

    Skevroderdifferential är nog ett måste när du gör detta för att planet skall flyga ”snyggt”. Det heter aileron differential på engelska.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det borde väl gå lika bra att sätta skevarna ute i öronen?

    Det viktiga för funktionen är att de går uppåt mycket och knappast något neråt - det som kallas för differential och kan göras i radion eller med rätt placering av roderhorn och vinkel på servoarmen.
    https://www.google.se/search?q=mecha...w=1593&bih=919

    Kan man rolla ett plan enbart med sid och höjdroder så har ju vingen rätt egenskaper för att svänga.

    Är man ute efter raka rollar (till skillnad mot tunnelrollar) så ska skeven så klart sitta på den plana delen av vingen och inte ha differential utan gå nedåt minst lika mycket som uppåt för att motverka att planet svänger inåt i en tunnel.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Tack för alla svar. Till o börja med så är bilden jag bifogade ovan bara en bild jag snodde för o illustrera vad jag menade. Så här ser vingen ut jag klurar på. För övrigt har jag motor också.


    Som ni ser så upptar den uppåtvinklade delen ganska stor del av vingens totala längd (eller är det bredd?). Vill man ha skevrodren så långt in som de faktiskt hamnar om man placerar dem på den plana delen?

  5. #5

    Standard

    Jag tycker du ska sätta skevrodren på yttervingarna som man nästan alltid gör, då blir de effektivast. Med skevrodren på innervingen behövs större (bromsande!) utslag för samma rollhastighet.
    /Leif

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag röstar också för ytterdelen av vingen.
    Har du sen en bärande profil så SKA det vara mer upp- än nerroder, för att ta bort skevroderbroms.
    Retroholic!

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Som den riktiga modellen ser ut, solklart att skeven skall sitta på ytterdelen.

    Jag trodde din första skiss var skapligt skalenlig.
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  8. #8

    Standard

    Några regler kring hur de skall dimensioneras? Tänker på fysiken kring det hela eller kan man höfta?

  9. #9

    Standard

    95cm vingspann och 13.5 bred.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Frågan är om det egentligen tillför nåt att sätta skevroder på den kärran för den ser ju ut som en typisk sidroder/höjdroder-seglare (elseglare i ditt fall)... Du får lite högre vikt och antagligen inte alltför stor skillnad på flygegenskaperna så jag personligen skulle nog testa utan skevroder först. Det finns massor av seglare som flygs utan minsta problem med bara sida och höjd. Det går ju lika bra att komplettera med skevroder senare om du skulle känna ett stort behov av sådana.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Jag funderar lite lika som Roger. Jag har en ganska lika modell fast lite större och jag tror inte att skevroder skulle tillföra mycket.
    Varför vill du ha skevroder på en sån vinge? Det blir ju lite kontraproduktivt att först ha en vingmodell som är själv-stabiliserande och sen sätta dit roder som ska "tvinga den ur" stabilt läge.

    Edit: Den är självstabiliserande på så sätt att den vinglider emot G-belastningen. Det är därför sådana plan tunnelrollar så snyggt utan skevroder.

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jag har ett par kärror med enbart sido- och höjdroder, och det GÅR att "rolla" med dom.
    Dyk fart, ta upp, fullt sidoroder, dykroder i inverterat läge, fortsätt, släpp dykrodret och räta upp planet.
    "Snygg" tunnelroll blir'e, alltså....
    Retroholic!

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men bra drag i nosen på en el-seglare med bara höjd och sida så går det ännu bättre att rolla...
    Roger

  14. #14

    Standard

    Jodel funkar jättebra med skevroder ute på knäcken, och jag kan inte minnas att vi har byggt in diff roder på fullskalan, kanske att jag jobbar mer med sidrodret för att hålla en ren sväng, men det faller sej ganska naturligt, ungefär som att flyga en cub både modell och fullskalig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •