I våras insåg jag att mitt Catalina-bygge inte blir klart till denna säsong heller. (Har bränt för mycket tid på skojiga pylon-kärror.)
Då byggde jag ihop en gammal Goldberg-byggsats som hade legat sen 1990-talet. Det är en Freedom 20 som är snarlik Taxi. Jag insåg från början att min el-konvertering skulle bli baktung och tyngre än 2-taktar-originalet. El-motorn är 100g lättare än en 3,5 cc tvåtaktare och flottörerna tynger där bak. Därför byggde jag min egen vinge med kordan breddad bakåt. Då kunde jag välja vingprofilen Eppler 197 i stället för originalets plana undersida. Samma vingprofil som jag har i Catalina'n. Denna modell flyger MYCKET bra, faktiskt den trevligaste modell jag har haft.

Jag satte styrpinnar i framkanten av vingen för att inte riskera att vinginfästningen skall gäspa vid en hård upptagning om gummibanden har blivit slappa. Batteribyte är lite av ett bekymmer vid en så'n här el-konvertering. Egentligen skulle det vara bättre med en nylonskruv genom vingmittens bakkant ner i kroppen. Nu får det gå tills vidare med denna modifierade, klassiska gummibands montering.
Spännvidden blev 1400 mm och vingytan 34 dm2. Vikten är 1900 g med 3-hjulsställ och 2300 g med Multiplex flottörställ. Jag rekommenderar MVVS-motorn som jag använder:
http://www.3fhobbyservice.se/mvvs-35...121-c-150.aspx
Med propeller 10x5 APC-E varvar den 11 500 rpm vid 11,5 Volt och drar 32 A från ett 3S 2200 mAh LiPo. Det blir 368 Watt tillförd effekt.
Mitt fartreglage på 60 A är liksom motorn överblivna prylar från experimenten med EF-1 pylon racing för 5 år sen. Turnigy Plush 40 A eller Hobbywing 40 A är de ESC-typer har provat och de är jag nöjd med. Det finns andra bra fabrikat men man bör ha en programmeringsenhet för att bli riktigt nöjd med sitt fartreglage.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom på vatten.jpg 
Visningar:	74 
Storlek:	79,1 KB 
Id:	66225Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom på hjul.jpg 
Visningar:	66 
Storlek:	169,4 KB 
Id:	66226Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom inuti.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	77,4 KB 
Id:	66227Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom styrpinnar.jpg 
Visningar:	68 
Storlek:	76,0 KB 
Id:	66228Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Freedom med LiPo.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	135,8 KB 
Id:	66229
Jag körde Freedom 20 med 4S 2700 mAh när jag premiärflög med flottörer. Det gick som attan och jag kunde lätt göra avancerad flygning trots flottörerna. Det var med samma propeller, 10x5, och drivlinan drog 44 A från 14 Volt. Onödigt häftigt även med flottörer, 3S räcker då också! För det mesta flyger jag från land och då finns det ingen anledning att ha mer än 368 W till 1,9 kg modell.

Trevligt byggjobb som bara krävde LITE tankearbete och ingen spackling!
Lars