Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Jumper T8SG

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Jumper T8SG

    Är det nån som provat Jumper T8SG? Finns nu även v2 och v2 plus. Den skall ha multimodul i sig. Jag har en Taranis X9D+ med en DSM2/DSMX OrangeRx modul, men som reservradio kanske denna kan vara bra. Den är dessutom mindre så tar väl något mindre plats i ryggsäck + mindre quad/heli/plan. Jag har både DSM2 och DSMX mottagare så detta måste funka. Det är DeviationTx i den, så det är ju också Open Source vad jag förstår.

    Litet lustigt att den första versionen av Jumper T8SG verkar vara en förminskad kopia av Futaba T8FG utseendemässigt och så har man bara bytt ut en bokstav? Men Taranis X9D är ju också ganska lik nån gammal JR-radio.

  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Den är verkligen mindre!
    Fast efter ett par flygningar så känns det inte lika underligt.
    Interfacet med mixar är helt främmande om man kommer från Futaba Spektrum och andra traditionella - fast för dem som gillar att ladda ner och trixa så är det säkert OK.
    ljudmodul (röst) kan man köpa inom EU för ett par tior.
    Lite svårt att hitta optimala battericeller men vanliga små 2-cells funkar så klart bra. någon hade hittat 3300 mAh med samma mått som 4 st AA.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Kanske den nya Jumper T12 är ett strå vassare till ungefär samma pris?
    Fast Jumper T8SG V2 Plus såg ju ganska läcker ut med Oled display och hallsensor spakar.

    Jumper T12:
    https://www.rcgroups.com/forums/show...Free-Reviewing

    /Bo

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    OpenTx i Jumper T12 låter intressant. Dessutom billigare än T8SG. Får se vad den får för betyg vid kommande tester.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Några år senare så köpte jag en begagnad Jumper T12 Pro med hall sensor gimbals och OpenTx. Ska testa den vid inomhusflyget, den är verkligen liten, men inte för liten som det känns nu. Den har batterihållare för två st 18650, men det har jag inte. Lade i en vanlig 7.4 V ack. Finns inget laddningsuttag så man får plocka ur och ladda batteriet, men det är OK.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har använt en T12 Pro några år - till och från skall tilläggas. Mest till inomhus-flygandet men även testat utomhus med DSMX-mottagare vilket fungerar bra. Har fungerat bra för sitt ändamål och jag har kört några olika protokoll. Mycket radio för de drygt 700 kr jag gav för den hos Hobbyking/EU. Kör min på 2S18650. Men utomhus flyger jag generellt med min Spektrum iX12 men har använt min T12:a till lite mindre modeller så slipper man släpa med den större sändaren.
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, jag cyklar iväg till en fotbollsplan ibland och flyger min 250 helikopter, så då är det smidigt med små grejer som får plats i cykelväskan eller ryggsäck. Känns som det är rätt hyfsad kvalitet på sändaren också. Upptäckte att det faktiskt går att ladda den från USB, men det går ganska långsamt. Kan vara ide att investera i 18650, finns rätt billigt på Biltema.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo, det blev Biltemas 18650 även för mig eftersom dom bara var några 100-tal meter bort...
    Har du kollat så att man verkligen kan ladda via USB-porten ? I o f s behöver man inte ladda speciellt ofta men fungerar detta så vore det ju smidigt. Ger portens anslutning mot ackarna verkligen rätt ladd-spänning ?
    Roger

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, den laddar, men det tog ca 6h att ladda ett 850 mAh batteri. Det är väl att varje cell laddas parallellt.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hmm - batteriet sitter väl anslutet seriellt (i alla fall via 18650-batterihållaren) så jag tror inte det fungerar med 18650-celler.
    Roger

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Köpte 18650 från Biltema och satte i hållaren. Det funkar bra att ladda, men nu går det oändligt långsamt, de är på nästan 3 Ah. Det är tre stift i balanskontakten, mellan stift 0 och 1 är det 3,7 V för cell 1, mellan stift 1 och 2 är det 3,7 V för cell 2, och mellan stift 0 och 2 är 7,4 V. Blir nog att när sändaren är på tar den ström från stift 0 och 2 och vid laddning laddas cell 1 och 2 parallellt. Har haft problem att binda min Blade Nano CPS, eller rättare sagt det binder, men sen efter några sekunder tappar sändaren och helin kontakten. Det är någon signal mellan, men det händer inget när jag rör spakarna. Det här funkar jättebra med min Taranis X9D. Kan det vara modulen? Jag har samma firmware både i den externa på Taranis och den interna i Jumper.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Min batterihållare för 18650 har bara 2 kablar till kontakten så för mig skulle det nog inte fungera. Nåja - det är så sällan man behöver ladda så inga problem.
    Roger

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, det går rätt långsamt att ladda internt. Problemet löst med Nano CPS, det var lite dåligt med spänning i batteriet i helin ):.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •