Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: cut näsen av et glasfiberflyg

  1. #1
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard cut näsen av et glasfiberflyg

    Jeg har en HF jantar som jeg vil sätte en motor i, men först må jeg skäre näsen av det. Hvordan gör man det bedst, og samtidig får ret vinkel.

    ka

  2. #2

    Standard

    Utan att veta mer om modell och motor så borde du väl rikta motorn ner och till höger.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  3. #3
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jo da det er jeg opmerksom på men hvordan får man dette til.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har gjort detta på några mindre seglare. Brukar såga av nosen men en bra bit utanför där spantet skall sitta - mest för att komma åt framifrån. Sen passar jag in spantet inifrån/bakifrån och när det passar på rätt ställe kan man endera sätta fast motorn eller t ex en lång skruv i spantet och justera in riktningen. Sen först limma försiktigt med t ex lite epoxy för att fixera spantet - sen ta bort motorn och limma fast spantet ordentligt. När allt härdat är det ju bara att såga och slipa bort kroppsresterna framför spantet men tänkt på att mäta in med motor och spinner monterad så att det blir så liten glipa som möjligt mellan spinner och kropp.
    Finns säkert många andra och kanske bättre sätt men så brukar jag göra.
    Roger

  5. #5

    Standard

    Gör en hålmall av något styvt material plast eller trä efter storleken på spinnern, trä på nosen, när du är nöjd rita runt på nosen och kapa, klart. Tillverka ett motorspant i glasfiber och passa in så spinnern passar.

    Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth.eriksson.94 Visa inlägg
    ...borde du väl rikta motorn ner och till höger...
    Jo, så brukar man ju göra men jag brukar sätta motorn helt rakt på just motorseglare. Motorn går bara ett antal sekunder och det är ganska enkelt att kompensera sneddragning under motorkörning genom att mixa höger sidoroder och neråt höjdroder.
    /Leif

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag råder dig att skära med en Dremel och en tunn diamantkaptrissa, sedan använda lamineringsepoxy, inte lim, och tät glasfiberväv. Tät.

    Maskera snittet som en kirurg, med tejp.

  8. #8

    Standard

    Skjønner ikke hvordan jeg klarte meg uten. Kutter rett fremover og nydelig snitt med 0.4mm skive


    https://www.proxxon.com/en/micromot/28650.php
    _______________________________
    Med vennlig hilsen
    Alf W. Hansen

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    573
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    För att få rätt vinkel (vilken vinkel är rätt ?) måste du mäta upp och markera med en penna innan du skär.

    Jag föreslår en helt rät (rät/rätt, haha) vinkel 90° mätt från bakkroppen / stjärten, genom flygmaskinens centrumlinje (parallell med stabilisatorns centrumlinje ). Använd en tråd och vinkelhake, maskeringstejp och en penna, öppna nu upp buken på patienten efter markeringarna med pennan , vattenpass är otroligt hjälpsamt, men onödigt om du ändå inte vet hur att använda.

    Om du vill ha högerriktning och / eller nedåtriktning, du vet inte om det är en två, eller fem grader, så glöm den saken. 90° härs och tvärs är enklast. Du kan modifiera senare efter flera provflygningar.

    Om du har en modern sändare, kan du glömma högerriktning och nedåtriktning, för du kan mixa gaspådraget med sidrodret och kanske även höjdrodret.

    Ja, såvida du icke är perfektionist och tycker mixningar i sändaren är fusk

    Jag höll på med högerriktning förr, oftast 2°, men byte av motor/propeller så blev det lite fel i alla fall, så mixning i sändaren är den bästa boten mot sneddragning, som ändå bara stör när man nödvändigtvis måste göra perfekta momentrollar och andra svåra manövrar

    Om motorn sitter på en pylon högt över vingen och flygkroppen, då bör du fundera om vinklar som icke är helt 90°
    Senast redigerat av BJS den 2018-08-25 klockan 06:39.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •