Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Glasning av modell. Tips mottages.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Någon fråga om det går att dubbelkröka peelply å det går inte, däremot så går det utmärkt att skarva peelply, låt det bara överlappa lite så när allt är härdat och peelply borttagen är det bara att slipa den lilla kanten som blir.

    Så nu har jag börjat testa lite på en bit jag gjort och kommer redovisa mina funderingar å tanker tillsammans med lite viktsiffror.

    Jag kör med Z-poxy finishing resin, 25g glasfiber och 65g peelply,
    Jag har testat att både pensla balsan och sedan lägga på glasfiber samt att lägga på glasfiber först för att sedan pensla ner epoxyn, på testbiten körde jag den senare metoden men på mustangen som jag glasat stabbe/fena på nu har jag testat båda och att pensla epoxy först för att sedan lägga på glasfiber går fortare å något enklare, har dock ingen data på vad som blir lättast viktmässigt.

    Men som sagt på min 3 kvadrat dm testbit la jag glasfiber och sedan penslade epoxy ovanpå allt, skrapade överskottet med en plastskrapa och sedan peelply. Det jag upplever när man stryker med plastkort innan peelply är att det blir lite för lite epoxy för peelply att suga upp och man får ljusa områden där peeply'en är lite torr. Bättre att låta det vara å sedan stryka med plastskrapa åvapå peelply'en.

    Vikten då, vikt på 3dm2 3mm balsa 10,24g mätt på kaibrerad industrivåg. vikt efter glasning 13,43g alltså ökning med 3,19g totalt eller 1,06g per kvadrat dm.
    Slipade lite lätt med 400 papper innan sprutspackel å det minskade vikten ytterligare 0,14g till 13,29g. Imorgon återkommer jag när sprutspacklet är torkat och slipat så får vi se vad vikten är då
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    581
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag skulle täta träet med polerlack / cellulosalack för gitarrer, innan glasning med epoxy, för att på det viset spara vikt. Inte dope, som vränger träet så att det blir skevt. Används bara för att spänna upp siden / andra vävnader.

Liknande ämnen

  1. Dags för första fpv-setup! Tips mottages!
    Av Killenheladagen i forum FPV Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-11-22, 20:58
  2. Tips för sjöflyg mottages
    Av mikaelbe i forum Nybörjare
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 19:19
  3. Köpa Long Range sändare+mottagare tips mottages!
    Av Hawkloon i forum FPV Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-03-09, 20:52
  4. Panellinjer, hur gör du? Tips mottages gärna...
    Av marell01 i forum Skalamodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 22:20
  5. Tips mottages med glädje!!!
    Av Palleman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 02:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •