Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bygga en quad i 450 -500 size. Behöver råd

  1. #1

    Standard Bygga en quad i 450 -500 size. Behöver råd

    Hej
    Jag har mestadels kört FPV senaste tiden och är inne på att bygga en vanlig quad för fotografi och filmning.
    Har suttit och kollat på Aliexpress efter delar då jag varit väldigt nöjd med det jag handlat där innan. Behöver inte det värsta men gärna bra saker.

    Är det någon här som byggt en egen quad med gimbal och GPSfunktion? Kollade på en Pixhawk 2.4.8 men verkar vara mycket forskning för att hitta bra saker såsom proppar,Motorer,Gimbal,FC,ESC osv...

    Någon som har har några tips på bra grejer?

  2. #2

    Standard

    Jag har byggt ett drös multicoptrar från 210-900-size, både med och utan gimbals. Pixhawk är väldigt enkla att ha att göra med. Köp, montera, in med firmware och följ guiden, sen flyga. Dyra grejer är förstås oftast bättre än billiga. Aldrig någonsin rört en PID i en Pixhawk, som man blir helt galen av att göra på allt annat. Pixhawk 2.4.8 motsvarar lite 3DR/mRobotics Pixhawk "1". Räcker bra till för ditt behov. Jag vet dock inte hur bra dess PM är (den som mäter ström och spänning samt ger ström åt Pixhawken. Den som brukar komma med kanske inte klarar mer än 4S heller?

    1. Vad ska den bära för kamera?
    2. Vilka axlar ska du använda? 2 st (roll och tilt) eller 3 (även med pan, tänk då på att du behöver uppfällbart landställ)?
    3. Vilken gimbal ska du använda (vad väger den)?
    4. Du ska även fota, då behöver du veta hur du ska trycka av bilderna. GoPro är lite knepig att fota med... om du inte använder servo eller luskar ut hur du ska använda trigger på den 30-pins porten GoPro har, nr 17 är trigger om jag minns rätt.

    Sen är det lättare komma vidare för då vet du vad lasten (kamera och gimbal) väger så du kan dimensionera resten så du får vettig flygtid och framför allt något stabilt och hanterbart.

    Det är en del pyssel att bygga från grunden, men det är väldigt givande om det är sånt du vill göra. När du vet lasten så kan du bestämma ram, FC-paket (med GPS och PM mm), ack... och sen gäller det att klura ut vad allt kommer väga med rubbet så du kan skaffa motorer därefter, sen ESCar och propellrar. Dvs kommer den väga 1 kg? 2 kg? mer/mindre? Det är bra att ha någorlunda koll på. Bra klura ihop ett helt paket någorlunda och sen byter du ut vartefter så det blir bra till slut. Skriv listan här så kommer folk rata vissa av dina val och godkänna andra. ;-)

    Ska du tex ha en GoPro i en gimbal så är tex 450 på gränsen till för smått.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Tanken var att ha en Gimbal med 3 axlar
    Min FPV kamera Foxeer Box 4K kamera tills jag kan skaffa en lite bättre kamera för ändamålet. Men det är kanske som du skriver, Väldigt svårt att få till!?
    Jag kommer inte skaffa en kamera som väger över 1kilo iaf,Så mycket vet jag utan det är mestadels för att det vore roligt med ett nytt projekt och för att jag skulle vilja testa att filma från luften men vet väldigt lite om vad för kamera som skulle duga, Helst i det billiga segmentet men såklart med ett helt okej resultat ur hobbysyfte

    Funderade på en goPro hero från början men kanske får tänka om

    Sen undrar jag vart man kan köpa Lipo batterier ? Har hittills köpt från Kina bara och dom batterierna har varit helt okej! Dock har det inte varit helt lätt att hitta någon som levererar dessa hit så frågan är om det finns något bra ställe man kan köpa ett 4S på typ 5000-6000mAh ? Priset är naturligtvis avgörande och dom som jag sett kostar skjortan i Sverige!
    Är Hobbyking bra ? Någon som köpt Lipo därifrån?

    Stort tack för ditt inlägg och råden jag fått till nu framförallt!
    Senast redigerat av Thewiruz den 2018-09-02 klockan 23:36.

  4. #4

    Standard

    GoPro i gimbal tycker jag funkar alldeles OK för filmningsändamål. Många gimbals utgår från detta så finns väl en rätt stor mängd alternativ då. Lipo-batterier kan du ju också leta efter en del begagnat. Har hittat bra sådana till överkomliga priser. Hobbyking har ju det mesta man behöver men bra batterier kostar helt enkelt
    Håller med Ålänning om att 450 storleken är lite på gränsen när det kommer till GoPro med gimbal så skulle nog sikta lite större.

  5. #5

    Standard

    Kanske en Tarot 650 om storleken är okej? Går att växa i. Men det är en quad iaf. 3-axlig gimbal = du vill inte ha landställ i vägen och Tarot 650 finns det elektriskt uppfällbara till. Om du ska använda GoPro. Det blir så kort batteritid om du satsar på litet och smått samt kompakt. Tarot 650 börjar bli till åren så den finns billig lite här och där.

    Finns det 3-axliga gimbals för GoPro Session-storleken på kameror? Det kan bli lättare och mindre och då räcker en mindre multicopter.

    Annars finns ju 500-size spider-quads (typ Reptile 500 eller TBS Discovery) där du kan lägga en billig 2-axlig gimbal i nosen. Men du skulle ju ha 3-axligt iofs.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Finns det 3-axliga gimbals för GoPro Session-storleken på kameror? Det kan bli lättare och mindre och då räcker en mindre multicopter.
    Ja det finns
    https://www.youtube.com/watch?v=-CinWpiWnbU

    Problemet med att bygga är att det kostar en del och det springer ganska snabbt upp i priser över flera DJI produkter och ändå når man inte 50% av funktionaliteten på t.ex. Mavic Air och Mavic Pro(kanske man inte ens når Spark).

    Jag har byggt en Tarot 650 med GoPro Session, Gimbal, T-motors, FPV-kamera och Lynxmotion Quadrino controller(GPS, baro, mm). Den blev dyrare och mycket sämre än min Mavic Pro. Vindkänslighet, videokvalitet, prestanda och flygtid är sämre + att den är krångligare att transportera, så det är inte så stor tvekan om vad jag väljer när jag ska filma.
    Lite tråkigt för oss som gillar att bygga eget men det kan man göra ändå för nöjes skull

  7. #7

    Standard

    Snygg lösning på gimbal!

    Ja du får välja... bygga för att det är roligt och du vill spendera pengarna, eller köpa DJI för att du vill ha bra kvalitet på filmen för en billig peng. =) Två helt olika hobbyn.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Jag får tacka för all hjälp!
    Satsar nog på att bygga ihop en egen ,Mest för att det är kul att lära sig och för att fördriva tiden lite!
    Beställde nyss 2st 4s 8000mAh batterier så får börja därifrån.

    Nu ska jag kolla på en ram vilket bör vara en 650
    https://www.aliexpress.com/item/TL65...ceBeautifyAB=0

    Blir förmodligen en Pixhawk 2.4.8
    https://www.banggood.com/Pixhawk-PX4...mds=mywishlist

    Gimbal
    https://www.aliexpress.com/item/HAKRC-Storm32-3-Axis-Brushless-Gimbal-W-Motors-32-bit-Storm32-Controlller-for-Gimbal-Gopro3-Gopro4/32757165921.html?spm=a2g0s.13010208.99999999.268.7 3b23c00Cg7tAx

    VTX
    https://www.aliexpress.com/item/-/32...18603c0063qehh


    FrSky X4RSB Receiver
    https://www.aliexpress.com/item/FrSk...18603c0063qehh

    ESC ?

    Motorer ?

    Propellrar ?

    Sen vet jag inte om jag glömt något?

    Jag har en radio. En FRsky x9d plus

    Skulle behöva veta vad jag ska kolla efter för motorer samt ESC.
    Batteriet väger 800gram kan tilläggas
    Senast redigerat av Thewiruz den 2018-09-07 klockan 00:31.

  9. #9

    Standard

    Blir nog bra det där. Du behöver en UBEC också för att driva sånt som inte går på 4S som tex gimbal och VTX. PM som hör till Pixhawken är bara till för att driva Pixhawk med GPS, telemetri + RC-mottagaren, inte så mycket mer.

    Du måste räkna ut vad totalvikten blir för att ta reda på vad varje motor måste orka med vid hovring. Tex om du kommer fram till att hela paketet kommer väga 2,4 kg ink batteri, kamera osv, dvs rubbet. Så måste varje motor orka hovra vid halvgas (50%), dvs 2,4 kg/4 = 600 g vid 50%. Söker du upp en motor så ser du vilka specs den har med olika proppar och då ser du vilken motor som passar. Brukar sålla med KV-tal först... kanske hålla dig runt 700-900KV plus minus nåt... för 4S. 6S brukar man ta runt 500KV. 3S brukar vara 800 och uppåt över 1000, om jag minns rätt... beror förstås på propellrar mm. Vissa combos kanske ger för klent maxdrag, andra på tok för mycket. Sånt ser du i specs för motorn.

    Vikt på ESCar kan du räkna med vad tex en 40A ESC väger... och propellrarna hittar du säkert nån ca-vikt på 10". Men med en Tarot 650 kan du ha bra mycket större proppar, men då måste du hitta en combo med proppar som existerar då du kanske måste ha rätt låg stigning. Sen är det lättare hitta motor. När du hittat en eller flera motorer du tycker passar in så vet du vad de kräver för ESCs och propellrar. Sen kan du räkna ut exakta vikten med rubbet och se om det matchar. Kanske måste du byta upp/ner propellerstorlek. Bra hitta en combo som gör att du kan byta propeller neråt och uppåt så att du inte tar minsta motorn med största propellern-combon för då kan du inte sätta på större propellrar utan att motorerna börjar pinas.

    Glöm inte kameran i vägandet. Och kablage om du är noggrann.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Wow tack för inlägget och jobbet du lagt ner för att förklara!
    En dum fråga bara!
    Vad händer om man skaffar starkare motorer än man behöver?Antar att dom kanske drar mer men finns det några andra nackdelar?
    Samma fråga gäller ESC. Låt säg att 20A räcker men man sätter dit 40A .Är det till någon nackdel?

    Jag ska se om jag lyckas räkna fram vad det kommer väga

    Sen har jag en till dum fråga som jag inte riktigt fattat än. Pixhawk enheten,Det är en FC inbyggd i den?



    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Blir nog bra det där. Du behöver en UBEC också för att driva sånt som inte går på 4S som tex gimbal och VTX. PM som hör till Pixhawken är bara till för att driva Pixhawk med GPS, telemetri + RC-mottagaren, inte så mycket mer.

    Du måste räkna ut vad totalvikten blir för att ta reda på vad varje motor måste orka med vid hovring. Tex om du kommer fram till att hela paketet kommer väga 2,4 kg ink batteri, kamera osv, dvs rubbet. Så måste varje motor orka hovra vid halvgas (50%), dvs 2,4 kg/4 = 600 g vid 50%. Söker du upp en motor så ser du vilka specs den har med olika proppar och då ser du vilken motor som passar. Brukar sålla med KV-tal först... kanske hålla dig runt 700-900KV plus minus nåt... för 4S. 6S brukar man ta runt 500KV. 3S brukar vara 800 och uppåt över 1000, om jag minns rätt... beror förstås på propellrar mm. Vissa combos kanske ger för klent maxdrag, andra på tok för mycket. Sånt ser du i specs för motorn.

    Vikt på ESCar kan du räkna med vad tex en 40A ESC väger... och propellrarna hittar du säkert nån ca-vikt på 10". Men med en Tarot 650 kan du ha bra mycket större proppar, men då måste du hitta en combo med proppar som existerar då du kanske måste ha rätt låg stigning. Sen är det lättare hitta motor. När du hittat en eller flera motorer du tycker passar in så vet du vad de kräver för ESCs och propellrar. Sen kan du räkna ut exakta vikten med rubbet och se om det matchar. Kanske måste du byta upp/ner propellerstorlek. Bra hitta en combo som gör att du kan byta propeller neråt och uppåt så att du inte tar minsta motorn med största propellern-combon för då kan du inte sätta på större propellrar utan att motorerna börjar pinas.

    Glöm inte kameran i vägandet. Och kablage om du är noggrann.

  11. #11

    Standard

    Skulle säga att det är nog mest vikt/kostnad som är ett problem sen finns det väl en fråga om effektivitet också. Kraftigare motorer väger och kostar mer. Finns alltså möjlighet att hitta en bra kombination mellan motor och propeller för den givna spänningen. Som Ålänningen skrev innan så kan man kolla i tabellerna för en viss motor hur mycket "thrust" den har för en viss typ av propeller/throttle/spänning på batteri. Där kan det också anges effektivitetsvärden.

    Pixhawk (utan att jag har använt det) är väl en FC (FlightController). Sen kan man bygga ut en FC med massa tillbehör såsom GPS, barometer etc etc. Här får nån gärna gå in o rätta till

    Jag vill inte leda in dig på fel spår eller så utan upplyser bara om att jag har en uppsättning "T-Motor MT4006-13 740kV pancake" motorer till salu på tradera. Nån annan får gärna kommentera om detta är ett bra alternativ för dig när du räknat klart på allt.




    Citat Ursprungligen postat av Thewiruz Visa inlägg
    Wow tack för inlägget och jobbet du lagt ner för att förklara!
    En dum fråga bara!
    Vad händer om man skaffar starkare motorer än man behöver?Antar att dom kanske drar mer men finns det några andra nackdelar?
    Samma fråga gäller ESC. Låt säg att 20A räcker men man sätter dit 40A .Är det till någon nackdel?

    Jag ska se om jag lyckas räkna fram vad det kommer väga

    Sen har jag en till dum fråga som jag inte riktigt fattat än. Pixhawk enheten,Det är en FC inbyggd i den?

  12. #12

    Standard

    Exempel: Om motorn du skaffar drar max 20A så är det bättre ta ett 30A ESC än 20A ESC. Bra med marginal.

    Motorer arbetar bäst inom ett visst intervall. Helst vill man hovra mitt i det intervallet. Dvs responsen blir bäst åt bägge håll. Och du slipper "falla som en sten"-effekten om du hovrar med för högt varvtal och du får för kvick multlicopter vid gaspådrag om du har för lågt varvtal vid hovring och det i sin tur gör att multirotorn blir instabil vid hovring. Har du för kraftiga motorer så hamnar du rätt lågt ner i intervallet och du kommer troligtvis inte att hovra vid 50%. Man ska hålla sig inom 40-60%. För att hålla dig nära, skaffa då en propeller för att få till hovringen vid halvgas. Men om motorn är gjord för 9-11" och du hamnar på en 7" så är nåt galet. Man måste börja nånstans. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •