Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Sidenoch spännlack

  1. #21

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kollodium går väl knappast att få tag på numera.... eller?
    Senaste gången var det att köpa på apoteket.
    Retroholic!

  2. #22

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Efter sju lager spännlack som är förtunnat ungefär 60-40 så vart resultatet förbaskat bra! Som ett trumskinn. Så nu är det till att ge sig på undervingen. Tar ju långt tid och dyrt blir fet ju såklart. Men värt varenda krona på en sådan här maskin.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  3. #23

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Kollodium är ett föråldrat namn för cellulosa-nitrat-lack Zaponloack ett annat föråldrat namn för samma sak. Lågnitrerad nitro-cellulosa. Ibland använt som skydd / plåster på brännsår. På den tiden med lösningsmedel vi nu mer eller mindre upphört med, såsom aceton, etylacetat etc. Också kallat "celluloid", den första plasten. Nu är det toluen eller xylen som gäller. Fråga mig inte varför, för den saken vet jag inte.
    Senast redigerat av BJS den 2018-09-28 klockan 20:29.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    "Japon-siden" är extra tunn och fin och tät. Bara den skillnaden mot vanligt siden.

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Sju lager spännalack låter många. Två anses vara gott nog. Ett par lager annan lack över och allt anses vara nog.

  6. #26


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag använde något som heter Zaponlack, köptes i färgaffär och är väl egentligen till för att skyddslacka metalldelar.
    Först lacka strukturen några gånger, sedan lägga på klädseln och vattenduscha. Släta ut och sedan på med Zaponlack.
    Zaponlack består nog mest av lösningsmedel, första fjärdedelen av en vinge blev alltid bra, andra lite sämre och tredje och fjärde ska vi inte tala om.
    Har kvar en burk, men har bara använt på polerad aluminium numera; det förhindrar oxidation rätt bra.

  7. #27

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Sju lager spännalack låter många. Två anses vara gott nog. Ett par lager annan lack över och allt anses vara nog.
    Det trodde jag med att två lager skulle räcka! Dock så är den ju utblandad med 50%förtunning. Gissningsvis så är väl denna spännlack sämre. Minns ju att förr i tiden så räckte två tre strykningar galant.
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  8. #28

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Det skulle verkligen vara ytterst intressant att få veta vad som skiljer vanlig cellulosalack från "dope" som krymper till skillnad från den förra.

    Nitreringsgraden hos nitrocellululosan kan helt säkert icke vara svaret alls. Den är alltid den lägsta användbara av alla, såvitt jag vet.

    Nu när jag vet vad som skiljer "matt" lack från blank dito, nämligen en tillsats av "silica-earth" eller kiselgur i lämpliga proportioner och kvalitet.

    Vet man allt, mycket pengar och onödigt besvär finns att spara.

    Nu kan man själv modifiera lacker på sitt eget bevåg och till sitt eget nöje, tycke och smak.
    Senast redigerat av BJS den 2018-10-20 klockan 02:50.

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lennart wiklund Visa inlägg
    Det trodde jag med att två lager skulle räcka! Dock så är den ju utblandad med 50%förtunning. Gissningsvis så är väl denna spännlack sämre. Minns ju att förr i tiden så räckte två tre strykningar galant.
    När dukspänningen är god, återstår endast finishen. Inget annat.

  10. #30


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    437
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Jag tror mig veta att färgtillverkarna (billacker t.ex.) tillhandahåller något som kallas "Mattpasta".

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •