Var kan man få tag på gammalt hederligt lödtenn. Jag har sökt "med ljus o lykta" efter riktigt lödtenn som innehåller bly bl a. Det som finns i dag i handeln innehåller bara tenn och någon procentdel koppar och lite annat skit. Det är i stort sett omöjligt att löda vajrar och lödändar, då tennet klumpar sig och lödningen därmed blir ett fiasko. Jag vill inte använda syra och lödpasta på dessa lödningar då det handlar om säkerheten och hållfastheten på lödningen, speciellt på bärande stagvajrar. Risken finns att jag inte får bort all syra och får då rostangrepp på vajrarna. Gamla fina lödtennet flöt ut så fint och arbetet blev bra men det tenn som jag hittat i butikerna i dag hamnar i gjutgrytan för gevärskulor.
Det har gått troll i blydebatten i dag, bly är ju så otroligt farligt, ja fast det är ju helt beroende på hur fort det kommer farande i luften! Skämt åsido, den lilla mängden bly som jag använder i trehundra gram lödtenn under några år lär nog inte ta död på någon. Så, var får jag tag på riktigt lödtenn?
Kay krut