Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Timer

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard Timer

    Hej alla som håller på med friflyg. Jag hade förmånen att bibringa en kunnig person i sporten, genom att få springa, dra upp hans fina flygplan i luften.

    Nu gick det bra och den steg som en drake och linan löste ut på kanske 40 meter. (ett test)

    Han använde en fin mekanisk timer från Rusland som skulle begränsa flygtiden inställbart så att den icke skulle flyga bort. Den fällde upp stabilisatorn i 45° vinkel mot vingens centrumlinje efter en av honom bestämd tid, men nu föll den från himlen på samma vis som att om jag skjutit ett magasin från en Benelli hagelbössa med tio skott...

    Nu kommer frågan: Varför dödsstörtade det fina flygplanet istället för att lugnt och fint falla ned ? Är det alltid så ?

    Det tror jag inte.

    Flygplanet höll i alla fall, såvitt jag vet.

  2. #2

    Standard

    Spontant låter 45 grader på ett roder galet mycket och kan säkert ge det resultat du beskriver...
    5-10 grader låter mer rimligt.

    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mina minnesbilder ifrån typ 60--70-talets friflygande modeller bekräftar nog detta runt 45 grader på stabben. Men ingen egen erfarenhet - bara vad jag sett på bilder. Tanken är nog att kärran skall "ramla ner" rätt omgående och utan att hinna flyga speciellt långt efter att funktionen aktiverats.
    Roger

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Fin liknelse med skjuten med en hagelbössa. Modellen stoppar farten till noll direkt och dalar ner mer eller mindre graciöst.
    Bild på en oldtimer med fusad stabbe - ca 45 grader.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5

    Standard

    De använder samma teknik på militärens UAV-flyg... RQ11 RAven eller nåt sånt. När de flyger ovanför sig inför landning så slår de på elevator upp typ 45 grader och den ramlar ner. De har dock lite robustare grejer med kevlarkropp och den väger en hel del mer så den är gjord att alla delar ska lossa från varann vid inslag. Men, den ramlar ner. Googla och YouTube'a på den så ser ni.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Den föll icke rakt ned som en fallskärm, utan i spiral och slog i vingen på kuppen. Något måste varit fel inställt. Fint byggd som den var, inget gick sönder, till min häpnad.

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    Den föll icke rakt ned som en fallskärm, utan i spiral och slog i vingen på kuppen. Något måste varit fel inställt. Fint byggd som den var, inget gick sönder, till min häpnad.
    Det är ingen ovanlig teknik även på moderna tävlingsmaskiner. Har tyvärr ingen film men en spiral på max ett par meters radie tror jag att jag har sett på fusade (DT) F1-kärror.
    Liksom militärens UAV så är dagens friflygmodeller väldigt tekniska med kevlar och kolfiber.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    "Smack" lät det när den slog i backen. Ytterst brant störtspiral.

    Hel och hållen till min stora förvåning. Kolfiber och annorlunda klädsel jag aldrig sett förr.

  9. #9

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BJS Visa inlägg
    "Smack" lät det när den slog i backen. Ytterst brant störtspiral.
    Hel och hållen till min stora förvåning. Kolfiber och annorlunda klädsel jag aldrig sett förr.
    Får man in en DT-spiral med radie så att ena vingspetsen i princip inte rör sig framåt alls så går det fort ner.
    Kolla på https://www.youtube.com/watch?v=YLNiqDyuLQ0 - där skriver de att en landning av 3 är "mindre lyckad", men så illa är det inte i verkligheten.
    Jag ska försöka få Per Findahl att skriva en artikel om de nya friflygkärrorna. I princip alla köps från Ukraina eller något land i närheten och i gamla Sovjet. Priserna för en tävlingskärra ligger säker på 20 tusen. Mer om man räknar med all elektronik och kringutrustning. Det ligger alltid ett antal kärror i trunken när proffsen åker ut på tävling.
    Om någon vecka kan man läsa Per Findahls hela story från Friflyg-EM i "Modellvänner Oktober" - länk kommer när tidningen är klar.
    Ska du bygga något så kolla gärna med Mike Woodhouse - Hi-Tech Materials https://www.freeflightsupplies.co.uk...rials/rohacell
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Hittade Findahls youtube om F1A.
    https://www.youtube.com/watch?v=Baw6ckUxBJw
    I slutet av filmen visas när planet fusar.
    Det "spiralar" ner i princip runt ena vingspetsen.
    Nu är det ju proffs så de fångar planet så klart innan det når marken - men i verkligheten så ska planet landa på marken. Inte förr än dess så är flygningen över.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •