Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ljusmätare

  1. #1

    Standard Ljusmätare

    Hej,

    Jag har noll koll på vad man bör ha, men behöver kunna mäta ljuset utomhus när det ska fotas från luften så man vet på ett ungefär om ljuset är tillräckligt eller inte så man kan lära sig mellan gångerna vad som behövs. Vad ska man ha för mätare och hur ska man tänka när man mäter? Ska alltså fota rakt ner mot marken, inte mot himlen.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Vad skall du fota med för kamera fr luften?
    Saknar den auto-funktion?
    Kan du överföra exp-värden till den?
    Skaffa en system-kamera av valfri sort (digital eller analog), och mät exponeringen mot handflatan.
    Det brukar ge bra värde.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Funkar inte en app i din smarta telefon?
    Dagens telefoner kan det mesta.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4

    Standard

    Digital liten systemkamera Sony A6000. Kameran ställs in manuellt på allt och efter en längre flygning så vill man landa och få ut bilderna med rätt ljus. =) Finns inte tid att flyga om och om igen med olika inställningar. Auto gör bara att bilderna får olika ljus mm och det går ej att använda.

    App.. hm.. ska se, använder Samsung och iPhone.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mats råd känns väl helt OK - tror knappast du kan få ett bättre resultat.
    Då mäter du ju med din egen kamera utan att blanda in andra elektroniska mojänger.
    Roger

  6. #6


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Nu vet jag inget om dina foto-kunskaper så jag ger spontant råd så får du ta det du tycker känns användbart :-)
    Att Auto ger olika ljus beror på att motivet är olika belyst. Det bör överlag bli ganska lika om du flyger i ungefär samma förhållanden under en flygtur.
    Sätter du manuell inställning kommer nog dina bilder att variera fr över till under-exponerade under en längre flygtur?
    Jag skulle sätta den på "Shutter Priority" och välja en slutartid som garanterat ger skarp bild.
    Troligtvis ca 1/125 sek?
    Sedan fotografera i RAW, då kan du finjustera exponeringen efteråt uppemot +/- 2 steg.
    Gratisprogram för RAW-editering har du här:
    https://www.phaseone.com/en/Capture-...-One-Sony.aspx
    Annars jobba med exp-kompenseringen om du överlag ser att bilderna blir lite för ljusa eller mörka.
    En annan parameter at variera är valet av ljusmätning.
    De finns flera olika varianter och dessa ger olika resultat på samma motiv.
    Studera manualen och ta lite test-bilder.
    "Matrix-metering" är nog att föredra?

    Lycka till.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  7. #7

    Standard

    Råd uppskattas. =) Inputs är bra och man börjar fundera och komma framåt.

    Jag har fotat femsiffriga antal bilder med systemkameror sedan början på 2000-talet och varit insnöad samt hunnit glömma bort antagligen väsentliga delar eftersom behovet av systemkamerabilder försvann med tiden, men jag hade aldrig pysslat med att fota rakt ner mot marken. Och det är något som är totalt annorlunda jämfört med att fota normalt. Det är en helt annan värld och knepig att få grepp om.

    Dvs om man fotar normal bild med solen i ryggen med GoPro (auto) blir det så här:
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=10598

    Och när man 2 sekunder senare riktar kameran rakt ner mot marken (auto) så blir det dassigt och allmänt dåligt, samma kamera. Och det blir samma med systemkameror:
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=10603

    Och det är den senare typen av bilder som jag vill fota. Kanske inte kan kräva samma fina färger som när man fotar rakt åt sidan, fast det skulle vart fint. Men det blir väldigt olika mellan flygningarna. Inte om man flyger samma tidpunkt på dagen med solen på himlen som lyser upp allt lika och man fotar samma typ av "mark". Men nu när det är mer skymt så är det inte samma ljus längre, fast man tycker det. Blir lite omständigt få till ljuset på bilderna. Det handlar inte om att några bilder blir suddiga eller för mörka/ljusa, utan om att alla bilder blir fel för att man uppskattade ljus"bilden" lite fel. Därför undrade jag om det kunde finnas en ljusmätare som verktyg som hade hjälpt till lite så man inte var helt off.

    Men, det är förstås olika ljusåtergivning på det man fotar också. Åker, skog, vatten...

    Oändlig fast focus. Fast slutartid. Fast ISO. Osv... Ibland blir det ju perfekt, när man hittat rätt. Men det där funderande när man står där och ska ställa in kameran inför fototillfället blir lite svårare. Ställer man auto på slutaren tex så slutar det med att vissa bilder blir suddiga för att objektet är för mörkt och kameran försöker ljusa upp allt genom att öka slutartiden som resulterar i en suddig bild. Auto-ISO kan ju funka bättre i så fall, men om man råkade ställa lite för snabb slutartid tex så blir ISO-talet för högt och bilderna gryniga.

    Det med auto... bilderna ska tas ögonblickligen controllern säger så och inget auto-funderande får ske. Klick ska det vara. Bildens position när controllern säger till att fota är viktig i detta fall. Men om auto kunde användas så skulle det vara lättare, hade vart hundratals fina bilder, men odugliga att använda till ändamålet. =)

    Ska testa det med RAW lite mer.

    Manualen struntar i knäppgökar och stolpskott som fotar rakt ner. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har upplevt samma problem. Det jag gjorde var att ta samma runda igen fast med olika bländare/inställning beroende på hur de första bilderna blev, För bästa resultat tycker jag att manuellt läge är det som gäller. Man kan få en indikation med ljusmätare på marken, fast det blir ändå inte riktigt samma rakt uppifrån. Vid multikopter flygning kan man enkelt via wifi göra justeringar på kameran när den är inom 100 m, på flyg blir det lite svårare.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #9

    Standard

    Det där med Wifi-inställningar medans man flyger... kan man göra det på Sony A6000? 2.4GHz? Man ser ju inte bilden från marken. Im lost.. menar du på nån annan kamera? =) Använder inte FPV. Bara skickar iväg coptern på ett mission.

    Det med ljusmätare... soliga sommardagar är same same hela sommaren, det är en massa ljus överallt och kameran tweakas så det blir bra bilder och man är nöjd. Men vid höst och vår så är det nog ljust och man tycker det ska räcka, men man har ju vant ögonen osv och i verkligheten är det mycket mer ljussvagt på soliga dagar under vår och höst. Därför tänkte jag om man kunde mäta detta. Solig sommar dag = 1000 "ljusenheter" och solig vårdag = "700 ljusenheter" medans en mulen sommardag kanske är 800 och en mulen höstdag är knappt 300. För då kunde man "Veta" hur man ska ställa in kameran så man slipper testflygningarna. Det var så jag inbillade mig att skulle vara smart?

    Vad gäller kamerainställlningar för att fota rakt ner.... tänker jag rätt:
    - Fast oändlig fokus
    - Ju lägre bländartal, desto mer ljus får du in. Dvs 2.8 eller 3.5 är mycket bättre än 16. Har du 22 så är det väldigt mörkt. Men lägre tal = mindre skärpedjup vilket man kanske inte vill ha om man fotar mark och skog uppifrån, bägge skulle gärna få vara skarpa).
    - Ju lägre ISO-tal, desto klarare bilder men kan bli mörkt. Ju högre, desto grynigare (dock ljusare). Man vill alltså ha så lågt som möjligt.
    - Slutaren ställs in så det inte blir suddigt. Ju stabilare copter/flyg, desto långsammare slutare (1/400 eller lägre 1/250 eller högre 1/800 osv). Det är väl endast denna som skapar suddiga bilder? Måste du ha långsam slutare så får du suddiga bilder. Annars måste du offra nåt annat i kvalitet som att sätta ISO-tal för att få oskarpa gryniga bilder.
    - Ställ exponeringen på 0 (den som är -2...0...+2) och fota med RAW-bilder, då kan man ställa exponeringen efteråt (enligt ovan)
    - Vitbalansen efter vädret antar jag? Sol = sol. Moln = moln. Auto? Annat? Mäta mot vit/ljus yta på marken före?
    - matrix-fokus och inte spot?
    Vad finns det mer man kan ställa då...

    Det viktiga är egentligen att det inte blir jättemörkt där det är mörkt och att det inte blir jätteljust där det är ljust. Eller... man ska se allt i fotot. Dvs, om en skugga skuggar något ska det inte bli svart utan man ska se det som är i skuggan. Histogrammet ska vara fint så att säga?

    Men om man ska ställa om mellan olika väder (ljus och årstider), vilka värden ska man ha samma alltid och vilka ska man ändra?

    Intressant detta! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    En klassisk ljusmätare mäter infallande ljus och används vid objektet som ska fotograferas, i ditt fall marken och mätandes rakt upp. Ljusmätaren som sitter i kameran mäter reflekterat ljus och måste då placeras på stället där man ska fotografera när man mäter.
    Jag har bara använt ljusmätare när jag gick en studiofotograferingskurs så erfarenheten är liten.

    Den stora frågan är vad ska du ha bilderna till och varför måste du fotografera när det är dåligt ljus?

  11. #11

    Standard

    Vill nog fota när det är bra ljus. Eller helt OK ljus. Ser man allt bra med ögat så kan man ju fota det likadant. Men det är mycket kämpigare få till manuella inställningar mot marken från ett rörligt föremål än att sätta en kamera på ett stativ med auto-inställningar och fota landskapet "åt sidan". =) Utmaning!

    De används till ortofoton som byggs upp av hundratals bilder.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Ensak som du inte skriver och som är fullständigt avgörande är om/ hur du efter-bearbetar bilderna???????
    Detta är fullständigt avgörande för det slutliga resultatet.
    Om du inte efter-bearbetar får du nöja dig med ½-bra resultat och försöka hitta en kompromiss som ger bilder som du tycker är acceptabla.
    Om du efter-bearbetar med RAW-filer kan du fota med Slutartids-prioritet med ISO satt på högsta möjliga värde som ger acceptabla bilder.
    Då får du skarpa bilder i alla lägen och de kommer alltid att bli rätt exponerade i slutändan.
    En ytterligare fördel med RAW är att du steglöst reglerar vit-balansen. Du behöver inte fundera på att ställa in den i kameran före fotograferingen.
    Detta går knappt att korrigera i efterhand om du fotograferar i JPEG.

    Såg nu att du skall ägna dig åt "orto-foto". Då är efterbehandling helt nödvändig för att bilderna ska passa ihop.

    Dina tankar om inställningar ovan ser rät ut tycker jag.
    En fråga är val avbländare kontra skärpedjup.
    Flyger du lågt behöver du större bländare för mer skärpedjup, flyger du högre klarar du dig på mindre bländare.
    Är motivet en platt äng eller ett högt berg??
    Du får prova dig fram med den parametern.

    Ut och flyg nu och via oss lite bilder i tråden :-)

    // Mats W
    Flygsmurfen

  13. #13

    Standard

    Inte jag som använder bilderna, jag bara bygger och analyserar problemen. =)
    Ingen aning vilka specialprogram som används. Hur som helst så är bilderna för ljusa eller för mörka före behandlingen/efter flygningen.

    Så åter till trådens ursprungsfråga... kan man mäta ljuset så man kan ställa in kameran mer rätt inför flygningarna? Det är i stort sett oftast ljuset som skiljer eftersom det fotas blandat som skog, åker, vatten, gräs, buskage, hus, vägar osv.

    Materialet är alltså för dåligt och då går det inte att efterarbeta. Det är inga som helst problem sommartid. Det är dagtid nu på hösten tex som det blir bökigare. Men det kanske är testflygningar som gäller. Är väl kanske enklare än att försöka hitta ett hjälpmedel. Flygs på olika höjder och olika höjd på landskapen.

    Klurar vidare, ska testas mer i veckan.

    Men ISO på högsta värde? Det är ju då det blir så gryniga bilder. Men det är väl det värde man kan ställa med och låta resten vara låst?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 219
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Inte jag som använder bilderna, jag bara bygger och analyserar problemen. =)
    Ingen aning vilka specialprogram som används. Hur som helst så är bilderna för ljusa eller för mörka före behandlingen/efter flygningen.

    Så åter till trådens ursprungsfråga... kan man mäta ljuset så man kan ställa in kameran mer rätt inför flygningarna? Det är i stort sett oftast ljuset som skiljer eftersom det fotas blandat som skog, åker, vatten, gräs, buskage, hus, vägar osv.

    Materialet är alltså för dåligt och då går det inte att efterarbeta. Det är inga som helst problem sommartid. Det är dagtid nu på hösten tex som det blir bökigare. Men det kanske är testflygningar som gäller. Är väl kanske enklare än att försöka hitta ett hjälpmedel. Flygs på olika höjder och olika höjd på landskapen.

    Klurar vidare, ska testas mer i veckan.

    Men ISO på högsta värde? Det är ju då det blir så gryniga bilder. Men det är väl det värde man kan ställa med och låta resten vara låst?
    Jag skrev "högsta värde som ger acceptabla bilder". Du får testa dig fram till det.

    // M
    Flygsmurfen

  15. #15

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Många systemkameror har en funktion som kallas gaffling, kameran tar automatiskt ett antal bilder i följd med ett hack ändring av bländaren, man kan om man vil slå samma dessa bilder i ett foto redigerings program, best of the worst

    https://digitalfotoforalla.se/fotote...flingsfunktion

  16. #16

    Standard

    Gaffling verkar intressant. Ska kika mer på det. Min Canon har dock inte BKT. Men Sonyn kanske har det.

    Flygsmurfen, just det ja, man ska läsa ordentligt. =) Testa får det nog bli, det är så man lär sig och sen tar det sig och man fattar till slut vinken utan att testa varje flygning, hade jag tänkt hoppas.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •