Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med sädarbatteri till DJI Phantom 4

  1. #1

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard Problem med sädarbatteri till DJI Phantom 4

    Hej!
    Har som sagt problem med sädarbatteri till DJI Phantom 4 så jag har lite frågor, bl.a:
    Var hittar man lättast/bäst sändarack till denna sändare

    Nedanstående text med funderingar har jag skrivit på SMFF facebook-sida. Ett svar jag fått är att det inte finns att få tag i original-reservbatterier? Verkar ju inte klokt för en så dyr drönare att det inte finns reservbatterier att köpa hos hobbyhandlare, hur är det ens möjligt?

    Drönaren är inte min utan grabbens. Ska bara hjälpa honom med batteriet. Acken som sitter i är enligt bilderna en 2-cells Li-ion 6000 mAh, 2S1P. Kontakten är speciell och det finns ett kretskort på ena gaveln men jag fattar inte hur den är kopplad. Vad jag kan mäta mig till när jag mäter på kretskortet är att ena cellen är tom. Konstigt är dock att jag inte får något mätvärde när jag mäter via kontakten, (4 kablar), vilken inte ser ut som det jag är van vid från mina lipoackar.
    Om jag kopplar in laddaren och startar systemet så fungerar allt, och jag kan starta drönaren och även mäta spänningen i ack-kontakten så det verkar inte vara något kabelbrott någonstans.

    Driftspänningen för sändaren är enligt manualen 7,4V @ 1,2A. Jag undrar om man kan:

    1. Kan man strunta i/ ta bort kretskortet som sitt monterat på batteriets ena gavel?

    2. Är varje cell anslutet separat och seriekopplade i sändarelektroniken eller är batteriet redan byggt som ett seriekopplat batteri?

    3. Varför är det 4 kablar i kontakten?


    Det går säkert att få tag i ackar som skulle passa formatmässigt, t.ex. 4 st. Li-Ion 18650, men den elektriska kopplingen förstår jag mig inte på.

    Har också läst på internet om dåliga lödningar på kretskortet där laddelektroniken sitter. Fixet var att smälta om lödpunkterna på kretskortet med en värmepistol. Kollade också en film om detta och det såg besvärligt ut.
    En sak är då säker, den ena cellen är slut. Av den anledningen hade det varit kul att testa med ett ok batteri som ju inte behöver vara original. Trixet är bara att förstå elkopplingen.
    Känner mig lite uppgiven!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Phantom4_batteri.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	115,7 KB 
Id:	66904 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kretskort_phantombatteri.jpg 
Visningar:	130 
Storlek:	58,2 KB 
Id:	66905

    /Ville
    ---
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  2. #2

    Standard

    Det finns två typer av 18650, den ena har inbyggd skyddskrets som bryter vid för hög / låg spänning för att skydda batteriet.
    Den andra saknar skydd och måste därför laddas med speciell laddare och övervakas så man inte laddar ur för mycket när man använder det.....
    Det kretskortet du har på bild ser ut att vara en extern skyddskrets.....
    Borde gå att byta ut cellerna rakt av mot 18650, dock vill jag avråda dig från att använda värmepistol, den kommer att förstöra det mesta.....
    Använd en bra lödkolv för att göra jobbet.
    /Jonas

    Skickat från min Taranis via Tapatalk

  3. #3

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Hej!
    Nu har jag hittat en bild på skyddskretsen och fotat min egna skyddskrets. Nu är det bara handla nya celler, ska kolla Elfa.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skyddskrets_phantom4_sändarack.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	74,5 KB 
Id:	66915   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Lipo Repair.jpg 
Visningar:	115 
Storlek:	41,9 KB 
Id:	66916  
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Villes avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    476
    Klubb
    Skellefteå RadioFlygKlubb

    Standard

    Tack Gasman för länken, men jag kommer nog att köra 4 st. 18650.

    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •