Ursprungligen postat av
bem
Hej,
Super Sicroly är en ganska intressant modell med lite historik.
Designad av Hanno Prettner och såleds som MK byggsats i 60 (för 10 cc 2-takt) och 40 storlek (6,5 cc). Fanns inte i 20 storlek (4 cc) som en del andra F3A modeller ur MK's byggstatssortiment. T ex efterföljaren Curare hade MK i alla tre storlekar.
Jag har själv en obyggd MK Super Sicroly II 60 storlek, dvs storebror till din modell, får se om jag bygger den.
Hanno Prettner blev 4:a på VM F3A 1971 i USA med Super Sicroly I. På nästa VM 1973 i Italien blev det en 3:e plats med Super Sicroly II. 1974 vann han Tournament Of Champions (TOC) i USA med Super Sicroly II och blev $5000 rikare för sin seger.
Totalt tror jag han vann TOC 8 gånger genom åren med lite olika flygplan och kammade hem totalt ca $100000 på sina TOC segrar genom åren.
Många gamla F3A kärror flyger väldigt bra, de var ju konstruerade för den tidens FAI F3A konstflygprogram. Ofta ärver en nedskalad version av planet, som med Super Sicroly 60 och dess lillasyster i 40 storlek, de fina flygegenskaperna.
Många väljer numera att sätta elmotor i de gamla klassiska F3A maskinerna från förr, men för att få den rätta atmosfären är nog en 2-taktare, ev. med pipa, det som ger nostalgiflygning med sådana här gamla kärror den extra kryddan. Ljudet från motorn och lukten av ricinoljeindränkta avgaser kan som många vet upplevas som behagligt. Nackdelen var förr när man skulle tvätta av modellen efter dagens flygningar, man kan undra hur många km toalettpapper man använt genom åren för att torka av kletiga modeller.
/Bo