Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Super Sicroly 40

  1. #21

    Standard

    För mig är det numera en principsak att bygga från en ritning Det är ju så mycket roligare. Förr trodde jag att det blev billigare också.

    Minns jag fel eller fanns det någon klass där modellerna skulle vara 2x2 meter?

    /Mats

  2. #22

    Peos avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    51
    Klubb
    Enköping mfk

    Standard

    Skulle tro att du tänker på F3a. Där är modellerna begränsade till max 2 x 2meter och 5kg.

    /Peo

  3. #23

    Standard

    Saphir är ju en 2x2 metersmodell. Tror också att efterföljande Rubin och Diamant kvalade in där.

    först med 60+pipa, sen YS120 och YS140 4-takt.

  4. #24

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Ja, det är nåt speciellt med "riktiga" F3A-kärror, inget 'el-skit' där, inte....
    Retroholic!

  5. #25

    Standard

    Jo så är det nog att modellerna är begränsade till 2x2 m men får vara mindre.

    /Mats

  6. #26

    Standard

    Någon som vet vad man vill åstadkomma med den negativa V-formen på stabben?

    /Mats

  7. #27

  8. #28

    Standard

    Någon skrev att om det vore någon fördel med en negativ V form på stabben skulle alla F3A kärror ha det även idag. Det kanske ligger något i det. Eller så har man löst det man ville lösa på något annat sätt. Men bygger man av nostalgiska skäl så blir det så klart V-stabbe. När någon frågar varför stabben ser ut så där säger man att det blev lite fel när man skulle limma ihop den

    Jag testade att skriva ut PDF ritningen och funderade hur jag skulle få den i rätt skala. Men det fanns en funktion i skrivarprogrammet för det så att den spred ut den på flera papper som får tejpa ihop sen. Jag testade att skriva ut kroppssidan och det blev perfekt. Men bäst blir det om man kan skriva ut i A3. Arken med delar är anpassade för A3. Det är bara kroppssidan som inte ryms.

    Kroppssidorna ska vara i 4 mm balsa. Jag tycker det vekar vara lite kraftigt? Men det kanske brukar vara så. Det var länge sedan jag byggde en modell med kropp av balsaflak.

    /Mats

  9. #29

    Standard

    Nu har jag gjort mina första försök med Koverall och det är väl både och. Jag köpte av MBS och där föreslogs lite olika preparat för att fästa duken. Jag välde Eze Kote men vet inte om det var ett misstag. I deras instruktion verkar den vara tänkt som ersättning för Epoxy när man klär plankade ytor med glasfiber. Problemet jag har är att den inte fäster så bra t. ex runt kanter. Den ska ju liksom torka fast och då vill gärna duken släppa från kanten under tiden. Det jag skulle behöva är ett värmeaktiverat lim så att det går att stryka fast klädseln kanter så att dom fäster direkt. Typ Balsalock kanske.

    /Mats

    Men det blir bra dom man väl fått dit klädseln och den sträcker som ett trumskinn.

  10. #30

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Var det inte nån som använde utspätt vitlim som underlag för duken??
    Torkat vitlim blir ju som 'klister' när det stryks ovanpå...
    Retroholic!

  11. #31

    Standard

    Jag ska testa på några provbitar. Jag ska även kolla med Primern från Byggmax som jag brukar använda för att förstärka limmet på Solartex. Det jag behöver är något som fäster direkt jag stryker fast klädseln runt kanter. Men Eze Kote verkar funka bra istället för dop.

    /Mats

  12. #32

    Standard

    Jag brukar köra med Karlssons klister utspätt med aceton eller zaponlack, men du kanske ville slippa lite "dofter"?

  13. #33

    Standard

    Jag ber TS så mycket om ursäkt för att jag kapat tråden.

    Ja om det går men o andra sidan är jag nog rätt skadad av allehanda ångor redan Det går med lite konster och knep med de preparat jag har men det är inte optimalt. Jag ska testa med utspätt vitlim och fungerar inte det så beställer jag Balsalock.

    Måste man pensla på någon form av dop innan målning på Koverall? Jag tänkte att färgen i sig kunde fungera som det.

    /Mats

  14. #34

    Standard

    Jag inser att jag postat mina klädselfrågor i fel tråd. Jag har ju själv skapat en klädseltråd där Koverall diskuteras. Virrpanna! Jag alltså

    /Mats

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Har varit sugen på en "Curare" .60 och i julas köpte jag ritning från England (tror det var från firma Traplet).
    Ritningen visar uppbyggd vinge i balsa men jag har skurit vinge och stabbe i vit cellplast. Har några cellplastvingar/stabbar över om någon är intresserad.
    Kroppen på Curare är gjord i 5mm balsa.-Väldigt enkel konstuktion. Det som kanske är knepigt är om man ska ska bygga in den flaps/broms som Hanno Prettner hade på sin VM-maskin 1977.
    Kommer att köra med MVVS 15cc motor och långpipa på ena Curaren (bygger två), båda med elektriska ställ (från Kina).

  16. #36

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    båda med elektriska ställ (från Kina).
    Är lite nyfiken på vilka ställ du köpte och varifrån? Är i Covidcarantän och funder på om man skulle börja bygga på Curaren.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •