Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Webbar?

  1. #1

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard Webbar?

    En liten fundring bara...
    Alla experter säger ju att webbar ska ju sättas i vingbalken med fibrerna stående.
    Varför inte liggande??
    I mina tankar gäller det att ta upp brytkrafterna i vingen, och då kan ju inte webbar med stående fibrer vara optimalt.

    Finns säkert nån gammal byggare som har nån vettig förklaring till 'stående' webbar...

    Lånad bild:
    Retroholic!

  2. #2

    uffe_46s avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    729
    Jobb
    Systemingenjör
    Klubb
    Sala Radioflygklubb Mosquitos

    Standard

    Man får tänka sig vingbalka och webbar som en enhet, där webbarna är till för att hålla avståndet mellan balkarna, tänk dig att du tillför en kraft på nedre vingbalken uppåt, denna kraft skall överföras till den övre, om webbarna har längsgående ådring kommer de att bukta ut. prova att böj en bit balsa åt båda hållen får du se

  3. #3
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe_46 Visa inlägg
    Man får tänka sig vingbalka och webbar som en enhet, där webbarna är till för att hålla avståndet mellan balkarna,
    Det är i och för sig sant, men balkarna trycks bara emot varandra vid väldigt stora avböjningar, dvs när man är på gränsen till kollaps/inbuckling av strukturen.

    Vid mindre avböjningar så dominerar istället skjuvkrafter i vingens centrum ("horisontellt") och dessa kan man då ta upp med vertikala fibrer (gör att få skjuvningen tvärs med fibrerna). Om man istället har horisontella fibrer i webbingen så kan trät skjuvas sönder och gå av längs med fibrerna.

    Allra bäst vore ju att ta upp skjuvkrafterna diagonalt mellan varje sprygel (nästan rena dragkrafter). För att då kunna ta upp både positiva och negativa g-krafter på vingen så skulle man alltså behöva ett kryss-stag mellan spryglarna, precis som på Ikeas bokhyllor.
    Kör så det ryker!

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
    Allra bäst vore ju att ta upp skjuvkrafterna diagonalt mellan varje sprygel (nästan rena dragkrafter). För att då kunna ta upp både positiva och negativa g-krafter på vingen så skulle man alltså behöva ett kryss-stag mellan spryglarna, precis som på Ikeas bokhyllor.
    DET låter ju riktigt logiskt!
    Retroholic!

  5. #5
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Kanske dags för ett empiriskt försök.
    Bygg ihop tre vingbalkar. En med webbfibrerna tvärs vingbalken, en med webbfibrerna paralellt med vingbalken och slutligen en variant med "krysswebb", dvs två tunnare flak limmade med 90 graders vinkel mot varandra. Monteras sedan med 45 graders vinkel mot vingbalken.
    Intressant att se resultatet.
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Om tid funnits skulle jag banne mej göra det, Ove...
    Retroholic!

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Jag har gjort prov med ett kryss istället för webbar av balsa med lodräta fibrer och det visade sig att det blir mycket starkare med ett kryss av lättplyfa remsor . Plus att dessa remsor då kan sammanlimmas där de kryssar varandra på mitten så knäcklängden bara blir hälften. Fördelen blir även att man får öppningar i kryssen till kablar mm.

    Prover gjordes med domkraft på en våg som pressade provbitarna mot taket. Det blev stor skillnad så jag gjorde krysswebbar på J 21:an

    Hej

    Peder F

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    På sid 21 finns lite bilder på vad som händer när webben börjar spricka som tydligen är den stora skillnaden. https://www.rcsoaringdigest.com/pdfs...SD-2005-04.pdf

    / Ingemar

  9. #9

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Intressant läsning, Ingemar!

    Om jag fattat det rätt på sidan 20 så anser herr Drela att det inte spelar nån roll om fibrerna är vertikala eller horisontella, bara dom är ordentligt limmade till balkarna och spryglarna.
    Bäst är givetvis en hel långsträckt vingbalk med delade spryglar på ömse sidor, alltså en främre och en bakre sprygel-del.

    Peder, är det ungefär som i figur 2 på sidan 21 som du har gjort krysswebbar? Många små delar, men det kan det vara värt...
    Retroholic!

  10. #10
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Intressant läsning, Ingemar!

    Om jag fattat det rätt på sidan 20 så anser herr Drela att det inte spelar nån roll om fibrerna är vertikala eller horisontella, bara dom är ordentligt limmade till balkarna och spryglarna.
    Jag tycker att han har missat ett par saker där i figur 4. Utrymmet mellan spryglarna är ju inte kvadratiskt och symmetriskt på något sett. Om det vore symmetriskt så skulle fiber-riktningen (horisontell eller vetikal) vara lika bra/dålig. Tvärtom så är utrymmen oftast väldigt rektangulära och skjuvkrafterna har då en större komposant horisontellt jmf med vertikalt. Spryglarna är ju normalt sett också mycket klenare än vad vingbalken är. Detta gör att en horisontell fiberriktning skjuvas av mycket lättare än vad en vertikal fiberrikting gör.

    Infästningen är ju viktigt också, och genom att fylla ut tomrummet fullständigt (istället för att limma emot balken ifrån sidan som på fotot i första inlägget) så förlitar man sig inte enbart på limmet.
    Kör så det ryker!

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    När vingen böjs är det ju diagonalerna mellan spryglarna som längdändras mest. Då vore ju det mest korrekta att sätta dit något som hindrar diagonalförändringarna (klassiskt fackverk). Borde kunna funka med sån här riktigt stum, spunnen fisklina som träs kryssvis, spännes och fixeras med CA-lim.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fackverk.jpg 
Visningar:	63 
Storlek:	19,0 KB 
Id:	66935
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  12. #12


    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    439
    Jobb
    Pensionerad ingenjör
    Klubb
    -

    Standard

    Skjuvkrafterna blir alltid i 45 grader, ena parten består av balkbommarnas relativa förlängning resp. förkortning, och den vertikala är själva lasten som vingen bär.
    Jag gjorde för länge sedan en lådbalk bestående av liggande furulister 10x4 upptill och nertill och 0.4 plywoodliv på båda sidor. Delade spryglar och flaknos samt capstrips. Blev väldigt bra.

  13. #13
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Danne1700 Visa inlägg
    Skjuvkrafterna blir alltid i 45 grader, ena parten består av balkbommarnas relativa förlängning resp. förkortning, och den vertikala är själva lasten som vingen bär.
    Visst, totalt sett blir det 45 grader men om man ser till lasten som webbarna skall ta upp, så blir det huvudsakligen skjuvning horizontellt för dessa.

    Om man omvänt tänker sig en vinge som är kortare än den är tjock, så skulle det gå över till ett Tomishenko fall och den vertikala skjuvningen skulle då istället dominera.
    Kör så det ryker!

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Gasmans bild stämmer ganska bra med hur jag gjorde. DVS två diagonaler i varje fack som sitter inne i facken, inte bara limmade på sidan. Furulister av ganska klent slag duger bra om de även limmas ihop på mitten. Jag talar ju då om en modell i 12 - 15 kilos klassen. På mindre modeller duger ju balsalister av inte allt för klent slag.
    Väldigt enkelt att göra belastningsprov. Bara göra korta bitar i samma dimensioner som modellen man bygger och belasta bitarna på mitten tills de går sönder. Med domkraft på våg o bitens ändar stöttade mot taket. Jag blev i alla fall förvånad över hur mycket starkare det blev med diagonaler istället för balsawebbar. Sen kan man ju göra webbar av plyfa också vilket ju även det ger mer styrka.

    PF

  15. #15

    R_Sjostedts avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    89
    Jobb
    "Flyglärare EMFK"
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Man kan även göra plattor av kolfiber till webbarna, bestående av 2 lager. Ett lager ligger 0/90 och det andra ligger 45.
    Dock inte mycket till flex kvar...
    När slutar man vara "Rookie"?
    SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
    YouTube / Instagram / EslövMFK

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hur gör "hembyggarna" som bygger egna fullskalaflygplan med vingbalkar i trä?
    Fåse nu, hur var det när jag byggde (ca 1974) min Graupner Cirrus 3-meters segelkärra... nog limma jag dit webbar med liggande balsafibrer mellan vingbalkarna? Japp, så var det, har en orörd Graupner Cirrus byggsats liggande i källaren som skall byggas igen nån gång i framtiden som jag kikade i nyss. Jag hitta de balsalister, 2 mm tjocka, 23 mm höga som man kapa i rätta längder så bitarna passa mellan spryglarna och limmade fast på vingbalkarnas framsida. Jag tror att hemligheten att få detta starkt är att i det här falllet utgör sen webben mellan två spryglar en "box", alltså mellan spryglarna och övre samt nedre balaplankningen. "Webben" blir då limmad mot 5 ytor:
    1) mot övre och undre vingbalkarnas framsida,
    2) till höger+vänster mellan spryglarna
    3) mot övre och nedre plankningen

    Jag vill lova att detta blev starkt. Oj så många gånger jag släppte iväg min Cirrus i stenhårt spänt gummirep och vingarna bågnade rejält (men höll såklart).

    Se bilder nedan från Graupner Cirrus sprängskiss för vinge.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	02_Cirrus.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	66943  
    Bifogade filer Bifogade filer
    Senast redigerat av bem den 2018-11-21 klockan 20:31.

  17. #17

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Oj, så många olika sätt det finns!
    Lika många som antalet byggare....

    Nåväl, JAG är i alla fall i den tron att en längsgående balk på högkant, med förstärkningslister över och under, (typ I-balk) är den starkaste typen av vingbalk. Även om den inte är den lättaste konstruktionen.
    Men nu var det ju webbar vi skulle diskutera.
    Och jag tänker göra som bem's förslag ovan, webbar med fibrerna horisontella, rejält limmade mot ALLA sidor utan glapp någonstans...
    Retroholic!

  18. #18

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 583
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Btw, inte den lättaste konstruktionen när det gäller vikt, men jag brukar bygga vingar/vingbalkar i 1,5-2 mm plywood så sågar jag halva urtag för spryglarna i balken och halva urtag i själva sprygeln.
    Den delen som är intakt i balken, alltså inte urtagen, sätter jag neråt på byggbordet, och sen trycker jag ner sprygeln i sitt urtag. På så sätt får jag både vingbalk och webb i samma moment!



    Gör man sen en torsionsnäsa, alltså plankar framdelen av vingen över och under, så blir det en riktigt stark konstruktion...
    Retroholic!

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2018
    Inlägg
    49
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Webbar med fibrerna horisontellt är tekniskt felaktigt. Man kan jämföra med en balk som består av en massa horisontella ribbor - typ Töreboda limträbalk men utan lim. Denna böjer sig ju lätt just för att det inte finns något lim mellan ribborna. Det handlar ju som ovan sagts om skjuvkrafter, dvs krafter som vill skjuta ribborna i deras längdriktning. Dessa krafter bromsas bättre av lodrät fiberriktning men mycket sämre av horisontell fiberriktning.

    Hej
    PF
    Senast redigerat av Fyhren2 den 2018-11-22 klockan 22:26.

  20. #20
    Elgstrands avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    348
    Klubb
    Klubblös Linköping

    Standard

    Tjena!

    Intressanta diskussioner. Det där kommer bli kanon Thomas. Följer ditt bygge som vanligt. Hittade en sida i min bok som kan vara intressant. Den är inriktad på balk men man kan ju tänka sig att man limmar på webbar på den. Det ger i alla fall en en bild av vad som händer.

    Mvh Fredrik.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2018_11_22 12_04 Office Lens.jpg 
Visningar:	113 
Storlek:	74,8 KB 
Id:	66945
    Flyger helst segel

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •